hirdetés
hirdetés
hirdetés

Irodai harmónia

Dolgozz zenére – néhány egyszerű szabály betartásával

Egyre többen használnak munka közben fej- vagy fülhallgatót, és nemcsak telefonáláshoz, hanem folyamatos zenehallgatáshoz is. Vajon segíti vagy akadályozza a munkát a zenehallgatás, esetleg befolyásolja a hatását a zene jellege is? A HR Doktor utánajárt.

Az természetes, hogy otthoni tevékenység mellett, házimunka végzése közben rengetegen hallgatnak zenét, az viszont új fejlemény, hogy mind többen teszik ezt a munkahelyükön is. Van, aki kedvenc rádióadóját hallgatja, más az irodai munka közben zenei vagy videomegosztó oldalakat nyit meg a számítógépén, vagy saját zenei összeállításokat visz be magával. Ahol a munkaadók nem tiltják eleve (akad olyan cég is), és a munkatársak sem kifogásolják, ott, például kisebb méretű üzemekben, fodrászatoknál, üzlethelyiségekben, közös „háttérrádiózásra”, hangszóróval történő zenehallgatásra is mód van. Másutt ki-ki felteszi a saját fejhallgatóját, és ezzel egyben azt is jelzi, hogy most a saját zenével, mintegy elkülönítve magát a többiektől, a munkájába akar mélyedni.

A zenehallgatás megdobja a teljesítményt

A rendszeresen zenét hallgatók azzal érvelnek, hogy egy jól kiválasztott, ritmusos, vidám zene élénkíti őket, hatékonyan oldja a munka közbeni feszültségüket, csökkenti a monotonitás érzését, javítja a hangulatukat, komfortérzetüket, sőt, a zene ritmusára gyorsabban, pontosabban, összeszedettebben, precízebben tudnak dolgozni, nő a teljesítményük. Az is pozitívum számukra, hogy a saját választású zenével kizárhatják a külvilág zavaró zajait, így még a hibázások száma is csökken. A hatásmechanizmust kutatók a zene jó hatását annak tulajdonítják, hogy egy szívesen hallgatott, ismerős zene valódi örömforrás, és fizikai hatást is kivált: ún. boldogsághormonokat szabadít fel, például dopamint, szerotonint és noradrenalint. Ezek stresszoldó, nyugtató hatásúak, és segítik az összpontosítást is.

…De nem mindegy, melyik zenét rakjuk be!

Mivel a zene befolyásolja az agyi aktivitást, ezért nem mindegy, hogy milyen zenét választunk. Ha különösen nagy összpontosítást igénylő munkáról vagy elmélyült tanulásról van szó, jobb kellemesen lágy, halk, kevés vagy számunkra ismeretlen nyelvű szöveget tartalmazó, esetleg tisztán hangszeres zenét hallgatni, mert ez kevésbé osztja meg a figyelmet. Álmosító, monoton, vagy régóta ismert, rutinból végzett tevékenységhez, különösen fizikai munkához élénkebb, ritmusosabb, több szöveget tartalmazó zenét is választhatunk.

Viták forrása is lehet

A munka közbeni zenehallgatásnak nemcsak előnyei lehetnek. A zene a külvilág kizárásával megosztja a figyelmet, eltereli a gondolatokat, akár a teljesítményt is csökkentheti. Egyes vélemények szerint a fejhallgatóval elkülönítjük magunkat a kollégáktól, nem halljuk a körülöttünk beszélgetőket. Eközben nem veszünk részt az esetleg felmerülő problémák közös megoldásában, így a zenehallgatás ronthatja a munkahelyi kapcsolatokat, csökkenti a munkatársak közötti kommunikációt, vele a problémamegoldások hatékonyságát is. A hátrányok megsokszorozódnak, ha nem fülhallgatóval, hanem hangszóróval, mások számára is hallhatóan hallgatunk zenét: ilyenkor nemcsak a csend megzavarása, a munkától elvont figyelem, hanem az eltérő zenei ízlés és a még eltűrt hangerő is állandó vitaforrást jelenthet. Ha a zenehallgatás mellett döntünk, mindenképpen szerencsésebb a fej- vagy fülhallgató használata, kivéve persze, ha az egy helyiségben dolgozók megbeszélik, és mindegyikük egyetért a háttérben szóló rádió vagy egyéb zeneforrás használatával.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztalbeszélgetés keretében május 22-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIN-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés