hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED-videó

Az YZ-generáció nem természeti katasztrófa, nem kell rá felkészülni!

Generációs csapdák, pusztító hurrikánok és válltömések is szóba kerülnek Leah Georges szociálpszichológus, vezetés- és generációkutató (Creighton Egyetem) szókimondó TED-előadásában. Miért is gondoljuk egy adott generációról (akármelyikről), hogy az bizonyos megváltoztathatatlan attribútumokkal rendelkezik? És vajon milyen következményekkel jár, ha így gondolkodunk a generációkról a munkahelyeken?

Veteránok, baby boomerek, X-ek, Y-ok és lassan már a Z-k is: mindannyian együtt tömörülnek a munkahelyeken. Vajon ennek köszönhető, hogy a munkahelyeken – és a médiában! – ma valóságos háború zajlik az egyes generációk között? A Google-ben a témára rákeresve ehhez hasonló címek jönnek fel, mint: „17 érv, hogy az Y generáció pocsék munkaerő” vagy „Ezért rontottak el mindent a baby boomerek”. Olyan, mintha a generációk a West Side Story-t játszanák újra: az egyik ajtón jönnek be a baby boomerek, a másikon az YZ-generáció, és aztán egész nap csak szájalnak és harcolnak egymással, hogy aztán a nap végén hazamenjenek, és másnap elölről kezdjék az egészet.

Mi van, ha ezek a generációk valójában nem is léteznek?

 teszi fel a kérdést Leah Georges, aki hosszan kutatta a témát, és arra jutott: a generációkról való képünket, elképzeléseinket valójában nagyrészt az határozza meg, amit az interneten olvasunk róluk. Az internetes cikkek pedig előszeretettel veszik egy kalap alá az 1 éveseket a 20 évesekkel, vagy éppen egy amerikai 20 évest egy, a világ túlsó felében élő húszévessel. Pedig ha kicsit is utánagondolunk, hamar rájöhetünk, hogy ezek az általánosítások erősen sántítanak, és a mesterségesen konstruált csoportok „jellemzői” messze nem húzhatók rá a csoport minden egyes tagjára – de olyan mértékben nem, hogy végső soron magának a generációs csoportosításnak a létjogosultságát is megkérdőjelezhetjük. Az igazi probléma az, hogy az így létrejött sztereotípiák aztán önbeteljesítő jóslatként hajlamosak működni, vagyis valójában a generációkról szóló cikkek és az ő olvasóik konstruálják a munkahelyi generációs problémákat.

A hurrikánra készülj fel, ne a 23 évesekre!

Ahelyett, hogy a generációkat bevonnák a munkahelyi párbeszédekbe, maguk a generációk válnak a párbeszéddé – állapítja meg Georges, aki öt éven át beszélgetett a legkülönbözőbb vállalatok vezetőivel és munkatársaival, és ezekből a beszélgetésekből azt szűrte le, hogy a munkahelyeken mindenki úgy viselkedik, mintha ezeknek a Google-kereséseknek az eredményeit – miszerint például „a baby boomerek konzervatívok”; „az Y-osok nem lojálisak”; „a Z-seket már eleve elvesztettük…” – készpénznek venné. Ennek megfelelően a vezetők kétségbeesetten próbálják kitalálni, hogyan „menedzseljék” a multigenerációs munkahelyeket, hogyan „készüljenek fel” az YZ generáció érkezésére. Márpedig felkészülni inkább a hurrikánokra meg mindenféle természeti katasztrófákra szoktunk, mutat rá az előadó, majd felteszi a kérdést: miért is kellene felkészülnünk arra, hogy 23 éves emberek hozzánk jönnek dolgozni? Ráadásul a vállalatok erre a hatalmas „katasztrófára” sokszor olyan hajmeresztő ötletekkel igyekeznek felkészülni, mint hogy például multigenerációs, boldog munkavállalókat ábrázoló képeket ragasztanak ki az iroda falára – mert amit az orrunk előtt látunk, az valóra is válik, nem igaz?... Az előadónak pedig zöldfülű munkavállaló korában azt ajánlották, ha azt akarja, hogy komolyan vegyék, hordjon válltömést. Mint rámutat, az ilyen megoldások igen kevéssé hozzák közelebb egymáshoz az egyes generációkat, inkább kommunikációs szakadékokat kreálnak.

Több dologban hasonlítunk, mint amennyiben különbözünk

A beszélgetésekből Georges azt is leszűrte, hogy a legtöbb ember arra vágyik, hogy értelmes munkát végezzen, lehetőleg rugalmasan, valamint hogy a vezetői támogassák és elfogadják – és hogy ihatóbb legyen az irodában a kávé. És ezek a vágyak egyáltalán nem generációfüggők. Persze kis mértékben találunk különbségeket a 20 évesek és a 60 évesek által vallott értékek között, és ezek az emberek eléggé eltérnek abban, hogy mit csinálnak munka után. De ami a munkahelyi viselkedésüket illeti, sokkal több mindenben hasonlítanak egymásra, mint ahány dologban különböznek.

De akkor mi is történt? Georges szerint a nagy generációs különbségekre fókuszálás közben elfelejtettük, hogy végtére is mindannyian emberek vagyunk, és hogy sokkal célravezetőbb mindenkit a maga egyediségében megismerni, mint hogy egy egész generációt próbálnánk „megismerni”, ami lehetetlen. Így sokkal könnyebben rájöhetünk majd, hogy a dühösnek tűnő baby boomer talán azért dühös, mert valójában retteg, hogy hamarosan nyugdíjba kell mennie, és fogalma sincs, mihez kezdjen magával. Hogy az egyik szóban forgó X-generációsunk azért olyan zárkózott és kimerült mindig, mert három gyereket kell egyedül eltartania, és négy munkahelyen dolgozik egyszerre. Vagy az a szemtelen Y-generációs, aki három hónap után fizetésemelést kér, talán azért teszi, mert ki kell fizetnie a diákhitelét, és mindemellett albérletben lakik, mert esélye sincs saját lakásra. Csak az egyénekre figyelve érthetjük meg ezeket a dolgokat, mint ahogy csak az egyénekre figyelve láthatjuk meg azt is, hogy kinél mi az az egyedi plusz, amit ő maga be tud hozni a munkába, és amivel gazdagítja a munkahelyünket. Vagyis: rá kell jönnünk, hogy emberekkel dolgozunk együtt, nem generációkkal. Így a kommunikációnk is javulni fog, és észre se vesszük, már meg is megszűnik a generációk (valójában csak sztereotípiáink által kreált) háborúja a munkahelyeken.

Itt megtekintheted a tanulságos TED-videót!

(Borítókép forrása: Ted.com)

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés