hirdetés
hirdetés
hirdetés

Iskolapad 2.0

Agilis gyerekekből agilis munkavállalók: így képzik a hollandok a jövő munkaerejét

Íme egy holland iskola, ahol coachok és órai mobilhasználat segítik, hogy az ide járó tanulókból később a munkaadók álmai: empatikus, jól kommunikáló, agilis, csapatmunkára képes, flexibilis és mindenre megoldást találó felnőttek váljanak.

„Minden héten átlag 70 megkeresést kapunk a nagyvilágból, hogy idejöhessenek és megnézhessék, mit csinálunk itt” – mondja a hollandiai Roermondban található Agora iskola vezetője, Rob Houben.

A nagy érdeklődés vélhetően annak köszönhető, hogy ebben az iskolában nem a tanításra, hanem a tanulásra koncentrálnak – és ezt egészen különleges módszerekkel teszik.

Az Agorában minden ide járó, 12–18 év közötti gyerek saját maga határozza meg, mit és milyen sorrendben tanul. Nincsenek évfolyamok, sem osztálytermek: a tanulók olyan maguk választotta témákban mélyednek el (hogy néhány valós példát említsünk), mint például a német hegyi vezetők, a mongol lovak, a Harry Potter-könyvekben szereplő patrónusok vagy éppen a gördeszkák. A tanárokat itt coachoknak hívják, és ők segítik  a diákokat saját választott témájuk felfedezésében. Egy coachra nagyjából 17 gyerek jut, és az a feladata, hogy biztosítsa az eredményeik elérését és figyelje a fejlődésüket, valamint segítse őket felfedezőútjuk folytatásában.

Agilis iskola

Rob úgy írja le az Agorát, mint ami egyszerre egyetem (ahol tudásra tehetnek szert), buddhista kolostor (ahol gondolkodni lehet), vidámpark (ahol szórakozhatnak) és közösségi piac – a nevét is erről kapta az iskola –, mivel árulhatnak és csereberélhetnek is itt dolgokat. Minden egyes nap egy úgynevezett dagstart nevű eseménnyel kezdődik, ahol, az agilis szervezetek daily standupjaihoz hasonlóan, a diákok mindegyike pár percben felvázolhatja, hogy milyen kihívást tűzött maga elé az adott napra, mit remél aznap elérni, és ehhez milyen eszközökre és segítségre lenne szüksége. Ilyenkor a többi diák is hozzászólhat: felajánlhatnak dolgokat, tanácsokat adhatnak egymásnak, vagy jelezhetik, hogy szívesen beszállnának egy adott projektbe.

Maga a tér, amelyben ez történik, leginkább a „Vidám összeszedetlenség” szavakkal írható le: mindenfelé tárgyak, könyvek, plakátok és félig befejezett projektek eredményei hevernek.

Az Agora belső tere (Kép forrása: Medium.com)

Minden diáknak van egy saját asztala, amelyet személyre szabhatnak. A dagstart után következik a projektidő, amikor mindenki a saját maga választotta projektjével foglalkozik, majd ebéd, csendespihenő (ekkor a tanárok azaz coachok elmélkedésre és olvasásra buzdítják őket), és ezután ismét projektidő vagy csoportos projektmunka következik a nap végéig. A nagyobb diákok már rugalmas „munka”-kezdést és befejezést is választhatnak, azaz bizonyos kereteken belül maguk dönthetik el, mikor mennek be aznap az iskolába, és mikor indulnak haza.

Az ide járó diákok többsége a „szabadságot” adja meg válaszként arra a kérdésre, hogy mit szeretnek legjobban az iskolájukban. „Az emberek furcsán néznek ránk” – mondja Rob. "Ez azért van, mert azt szokták meg, hogy van heti négy matematikaórájuk, de mi nem így csináljuk. Hollandiában a kormány csak annyit kér az iskoláktól, hogy egy bizonyos perióduson belül egy bizonyos szintre kell felhozni a diákokat" – és ők alaposan élnek is az ebben rejlő szabadság adta lehetőségekkel. A titok abban rejlik, hogy a coachok a látszólagos szabadságot azért keretek között tartják, és így ha nem is matekóra keretein belül, de egy bizonyos életkorra minden diák megtanulja – így vagy úgy, a saját projekttevékenységén, például egy asztal megépítésén vagy egy földrajzi probléma felfedezésén keresztül – a Pitagorasz-tételt, és minden mást, amit előírtan tudniuk kell.

Mobilozás mindenütt

Ami talán legkülönösebben hangozhat a konzervatívabb oktatási intézményekben szocalizálódottak számára: az Agora valamennyi diákjának mindenhol megengedett, sőt ajánlott is a mobileszközök használata. Minden diáknak ingyenes mobileszközt biztosítanak, hogy egész nap elérhessék az internetet. Az iskolavezető ezzel kapcsolatban így fogalmaz: „Megengedjük nekik, hogy egész nap használják a mobiljukat, mert csak így tanulhatják meg, hogyan tegyék le a mobilt akkor, amikor le kell tenniük. Ezt nem tudják úgy megtanulni, ha a mobiljuk napközben egy öltözőszekrényben vagy tárolóban pihen, mert nem lesz ott egész életükben egy tároló, ahová elzárhatnák a telefonjukat.”

Az ingyenes mobileszközökre azért van pénze az iskolának, mert jóval kevesebb tankönyvet használnak, mint máshol: ha például egy diák éppen matekot akar tanulni (hogy a példánál maradjunk), akkor saját magának kell végiggondolnia, hogyan is fog nekiállni, és aztán ennek megfelelően eldöntenie, milyen könyvet vagy digitális anyagot akar használni a tanuláshoz. Ezt aztán elmondja a coachnak, és ha megfelelően megindokolja, miért éppen arra a könyvre vagy digitális tananyagra van szüksége, akkor a tanár megrendeli neki, amit kért.

Az Agora 30 diákkal indult 2014-ben, egyfajta kísérletként egy másik iskola keretein belül: kipróbálták, milyen az, amikor a diákok maguk egyeznek meg abban, mi legyen az iskolában, hogyan nézzen ki az egész, és mivel foglalkozzanak ott egész nap. Miután ehhez megkapták a megfelelő finanszírozást, ma már különálló iskolaként, 250 diákkal működnek, és nagyon hosszú várólistáik vannak. „Amikor megnyitottuk az iskolát, egy hónapon belül kopogtatott a kormány, és azt mondták: »Bezárjuk az iskolát«”.Aztán eltöltöttek nálunk egy napot, és a végére azt mondták: »Na jó, mégse zárjuk be«” - meséli Rob.

A teljesítménymérés új útjai

Az iskolában eleinte problémaként merült fel, hogyan mérhetnék a diákok előrehaladását dolgozatok és egyáltalán, tantárgyak nélkül. Érdekes módon ezt a problémát végül maguk a diákok oldották meg egy mérési szoftver létrehozásával. Az egyszerű, könnyen használható szoftvert, amely egyenként képes mérni a különböző projektekben részt vevő diákok előrehaladását, 14–16 éves diákok fejlesztették ki, és annyira jól bevált, hogy az iskolába járó diákok mára egy céget is létrehoztak, hogy árulhassák a szoftverüket más, hasonló szemléletű iskoláknak. Ehhez üzleti tervet dolgoztak ki, termékfejlesztési ütemtervet hozta létre, és bankszámlát nyitottak – maguktól.

És hogy hová vezet ez az egész?

A fentiekből is kiderülhet, hogy az ide járó tanulókból később jó eséllyel a munkaadók álmai: empatikus, jól kommunikáló, agilis, csapatmunkára képes, flexibilis és mindenre megoldást találó felnőttek válnak – legalábbis mindent megkapnak ehhez, ahelyett, hogy rengeteg, a későbbiekben elfelejtésre ítélt száraz adatot kellene bemagulniuk. Nemcsak a zsebükben hordják a világ összes információját, de képesek ezt értelmezni, feldolgozni, szintetizálni és a szükségleteik, céljaik szerint felhasználni is. Továbbá elsajátítják az egyik legfontosabb soft skillt: hogy magabiztosan legyenek képesek felismerni a problémáikat, és kommunikálni ezeket egymás közt és a felnőttekkel (vezetőikkel) egyaránt.

A fentiek azok a készségek, amelyek a jövőben kiemelkedően fontosak lesznek az emberi munkaerőnél – ezek ugyanis azok a dolgok, amelyekre a robotok sohase lesznek képesek. Az Agora és a hasonló iskolák erre igyekeznek felkészíteni a diákjaikat: olyan képességekkel és készségekkel ruházzák fel őket, és olyan tapasztalatot adnak a kezükbe, amelyek birtokában képesek lesznek azoknak a feladatoknak az ellátására, amelyeket a robotok sosem tudnak majd elvégezni. Ebben pedig mindenképp van tőlük tanulnivalónk.

(forrás: Medium)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés