hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED

A startupok sikerének titka

Bill Gross többtucatnyi startupot alapított, és legalább ennyi cég üzleti inkubációjában vett részt. Ekkora tapasztalattal a háta mögött érdemesnek találta tüzetesebben is megvizsgálni, melyek azok a tényezők, amelyek leginkább befolyásolják egy startup sikerességét vagy netán kudarcba fulladását. Több száz saját, illetve ismert cégről gyűjtött adatokat, amelyeket aztán az általa legfontosabbnak vélt öt kulcsdimenzió szerint rangsorolt. Egy tényező messze fontosabbnak bizonyult, mint a többi.

„Mindenkinek van egy jó terve egészen addig, amíg képen nem törlik” – idézi Mike Tysont, a híres bokszolót Bill Gross az üzleti élet farkastörvényeinek szemléletes megvilágítására.

Bill Gross sokéves tapasztalatának tükrében a sikeres startup egyik zálogának mindig is a jó csapatot gondolta. Egy csapat akkor hatékony, ha túl tud lendülni azon, amikor a vásárló képletesen szólva bemos neki egyet. A vásárló maga a kőkemény valóság. A csapat, a kivitelezés, az alkalmazkodás mind nagyon fontosak egy vállalkozás felfutattásában. Ugyanakkor tény, hogy a jó ötlet megléte is legalább ennyire fontos. Gross a saját, üzleti innovációkra specializálódó inkubátorvállalatának is épp az Idealab nevet adta annak jeléül, hogy az ötletszikra milyen sorsdöntő a piaci sikerben. Harmadik fontos tényező szerinte az üzleti modell, tehát hogy van-e a vállalkozásnak világos, hosszú távú terve arra, hogy miképp fog bevételre szert tenni. A szakember negyedik tényezőnek jelölte meg a finanszírozást, és végül a listát a megfelelő időzítés zárta.

A világ megérett-e már az ötletünkre?

Lehet, hogy egy ötlet túlságosan is megelőzi a korát, és a közönséget még ki kell nevelni hozzá. Vagy talán már túl késő van, és a piac hemzseg a versenytársaktól. Ez a szempont döntő lehet, ahogy ezt látni fogjuk.

Gross kétszáz sikeres és kudarcba fulladt startup-vállalkozást értékelt az öt általa fontosnak ítélt szempont szerint. Megvizsgált többek között olyan emblematikus sikercégeket, mint az Airbnb, az Instagram, az Uber, a YouTube és a LinkedIn, és olyan vállalatokat is, mint a Webvan, a Kozmo, a Pets.com vagy épp a Friendster, amelyek egy reményteli indulást követően kénytelenek voltak lehúzni a redőnyt. A felméréssel az volt a célja, hogy azonosítsa a siker szempontjából legfontosabb tényezőket. Nagy meglepetésére a siker messze legfontosabb előrejelzőjeként az időzítés jött ki. Számításai szerint a siker és a kudarc közti különbségnek 42 százalékát tette ki az időzítés. Ezután következett a csapat és a kivitelezés, majd az ötlet egyedisége. Gross nem állítja, hogy az ötlet ne lenne lényeges, de semmiképpen sem a legfontosabb. Azon kevésbé lepődött meg, hogy az üzleti modell és a finanszírozás súlya a legkisebb. Egy startupot finanszírozás nélkül is el lehet kezdeni, ráér akkor befektetők után kutatni, amikor már egyértelmű igény mutatkozik a termékre, szolgáltatásra.

Sokaknak jól jött a válság…

Az Airbnbnek annak idején sorra adtak kosarat a befektetők, azzal magyarázva a döntést, hogy ki akarná kiadni a lakását egy vadidegennek. Ahhoz azonban, hogy ennyire befusson a cég, a jó üzleti modellen, a jó ötleten és a jó kivitelezésen túl a jó csillagállásra, azaz időzítésre is szükség volt. Jelen esetben ez a recesszió csúcspontját jelentette, amikor is az embereknek különösen nagy szükségük volt pluszjövedelemre, akár még azon az áron is, hogy idegeneknek adják át az ágyukat. Hasonló utat járt be az Uber is. A válság kitermelte azokat a sofőröket, akiknek nagyon kellett a pluszjövedelem.

Végül egy példa arra, amikor két hasonló ötlet közül az egyik kudarcba fulladt, míg a másik világsiker lett. A kulcs az időzítésben volt. Grossék 1999-ben elindítottak egy Z.com nevű, online szórakoztató, videómegosztó vállalatot, miután sikerült összegyűjteni a megfelelő kezdeti tőkét. Remek üzleti tervük és tehetséges csapatuk volt. Ám a szélessávú penetráció még nagyon alacsony szinten állt, és technikailag még bonyolult volt megoldani a videók lejátszását. Be is fuccsolt a cég. 2005-ben azonban elhárultak a technikai akadályok, a problémát megoldotta az Adobe Flash program, a szélessávú penetráció Amerikában már meghaladta az 50 százalékot, és ekkor robbant be a piacra a YouTube. Remek ötlet volt, hihetetlenül jó időzítéssel, de az alapítóknak még egy üzleti tervük sem volt az indulásnál.

Tehát az időzítés fontosabb, mint gondolnánk, és nehéz ezt felmérni, mert az ember beleszeret abba, amit megalkotott, és mindenképpen hinni akar benne. Ám Gross tanácsa, hogy ilyenkor legyünk elég kíméletlenek magunkhoz, és nézzünk szembe azzal, ha a világ még nem áll készen az újításunkra, vagy már nem is annyira új, amit kitaláltunk.

 

Nézd meg a videót itt!

Barta Judit
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés