hirdetés
hirdetés
hirdetés

Érzelmi intelligencia checklist

A magas EQ 13 jele – te hányat tudsz kipipálni?

Nemrég ugyan írtunk a magas EQ „sötét oldaláról” is, de a magas érzelmi intelligencia alapvetően mégis pozitív, hiszen a vele rendelkező emberek képesek beleérezni magukat mások (így például munkatársaik) helyzetébe, és mivel jobban megértik őket, így sikeresebben is kommunikálnak velük, nehezebben jutnak el a konfliktusok elmérgesedéséig, és könnyebben rájönnek, kit mivel lehet motiválni úgy, hogy az valóban hatásos legyen. Erősebbek, jobbak, hitelesebbek az emberi kapcsolataik, és saját magukra is jobb rálátással rendelkeznek – vagyis egy vezető esetében különösen fontos a magas EQ megléte. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az érzelmi intelligencia fejleszthető, és épp ezért érdemes foglalkozni vele.

Íme a magas EQ 13 csalhatatlan jele:

  1. Gondolkodsz az érzelmekről: saját magadban és másokban is képes vagy beazonosítani az érzelmeket és azok hatásait. Az érzelmi tudatosság az önreflexióval kezdődik. Ehhez olyan kérdéseket érdemes feltenni magadnak, mint: „Melyek az erősségeim érzelmi téren? És miben vagyok gyengébb?”, „Az aktuális hangulatom hogyan befolyásolja a gondolataimat és a döntéshozatalomat? Mi zajlik le a felszín alatt akkor, amikor mások mondanak vagy tesznek valamit?
  2. Szünetet tartasz: egy pillanatra mindig leállsz gondolkodni, mielőtt mondasz vagy cselekszel valamit. (Ez elméletben könnyű, a gyakorlatban sokszor annál nehezebb megtenni.) Ezzel megelőzheted a kínos pillanatokat, és azt is, hogy túlságosan hamar és átgondolatlanul köteleződj el valami mellett. Más szóval: a szünet beiktatása segít megakadályozni, hogy egy hosszú távú döntést egy pillanatnyi érzelmünk befolyása alatt hozzunk meg.
  3. Törekszel arra, hogy uralni tudd a gondolataidat: az adott pillanatban, amikor elönt minket egy érzelem, értelemszerűen nem tudjuk uralni ezt az érzelmet. Azt azonban már uralni tudjuk, hogy milyen reakciót adunk erre az érzelemre: ehhez „csak” meg kell tanulnunk fókuszálni a gondolatainkat. Ezzel elérhetjük, hogy ne váljunk az érzelmeink rabjaivá, és többé-kevésbé harmóniában tudjunk törekedni a céljaink elérése felé, úgy, hogy mindeközben ragaszkodunk a számunkra fontos értékekhez.
  4. Profitálsz a kritikákból: a negatív visszajelzés senkinek sem a szíve csücske. De ha tisztában vagy vele, hogy a kritika mindig esélyt ad a tanulásra, még akkor is, ha nem a legjobban sikerült közvetíteni, akkor képes vagy azt a javadra fordítani, hiszen a kritika tükrében mindig a másik ember gondolkodásáról tanulhatunk meg valamit. Kérdezd meg: „Hogyan tanulhatok ebből a kritikából?”, és aztán raktározd el magadban a tanulságokat.
  5. Hitelességet sugárzol: ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan mindent mindenkivel megosztasz magaddal kapcsolatban. Azt jelenti, hogy amit kimondasz, azt úgy is gondolod, és hogy minden esetben ragaszkodsz az elveidhez és a számodra fontos értékekhez. Tisztában vagy azzal, hogy nem mindenki fogja értékelni, hogy megosztod a gondolataidat és az érzéseidet – de akik számítanak, azok értékelni fogják.
  6. Empátiát mutatsz: az empátia kimutatásának képessége, amely magában foglalja mások érzéseinek és gondolatainak megértését, segít abban, hogy össze tudj kapcsolódni másokkal. Ahelyett, hogy ítélkeznél mások felett vagy címkéket ragasztgatnál rájuk, keményen dolgozol azon, hogy bele tudj helyezkedni az ő nézőpontjukba. Ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy egyet is kell értened velük. Inkább arról van szó, hogy törekszel a megértésükre, ez pedig segít abban, hogy mélyebb és szorosabb kapcsolatokat tudj kialakítani másokkal.
  7. Dicsérsz másokat: minden emberi lény az elismerésre törekszik, és arra, hogy mások elfogadják. Amikor megdicsérsz másokat, azzal igazolod azt, hogy látod az igyekezetüket, és bizalmat építesz a folyamatba. Mindez azzal kezdődik, hogy az emberekben a jóra fókuszálsz. Ezek után azzal, hogy ki is hangsúlyozod azt, amit jónak találsz bennük, inspirálod őket arra, hogy önmaguk legjobb verziója felé törekedjenek.
  8. Hasznos visszajelzéseket adsz: mivel a negatív feedbacknek megvan az a veszélye, hogy megsértjük vele a másik érzéseit, így érdemes törekedni arra, hogy a kritikát konstruktív formában tálaljuk, hogy a fogadó fél inkább segítőkésznek, semmint bántónak érzékelje azt.
  9. Bocsánatot kérsz: nem kis erőre és bátorságra van szükség ahhoz, hogy képesek legyünk bocsánatot kérni. De ha így teszel, azzal alázatot mutatsz, amitől a másik közelebb érzi majd magát hozzád. AZ EQ segít felismernünk, hogy a bocsánatkérés nem feltétlenül azt jelenti, hogy nem volt igazunk. Sok esetben azt jelenti, hogy a kapcsolatunk a másik emberrel ez esetben fontosabbnak bizonyult, mint az egónk.
  10. Megbocsátasz és felejtesz: ha foggal-körömmel kapaszkodunk a neheztelésünkbe, az pont olyan, mint a kést benne hagyni a sebben ahelyett, hogy kihúznánk. Míg a sértő fél továbbhalad az életével, mi sértettként soha nem adjuk meg az esélyt magunknak a gyógyulásra. Ha megbocsátjuk és elfelejtjük, amit a másik tett velünk, azzal megakadályozzuk, hogy a továbbiakban is túszként tartsa fogva az érzelmeinket – és így már mi is képesek leszünk továbblépni.
  11. Tartod magad az ígéreteidhez: ha mindenkor tartjuk magunkat az ígéreteinkhez, kicsikhez és nagyokhoz egyaránt, azzal elérjük, hogy mások megbízhatónak és szavahihetőnek fognak tartani minket.
  12. Segítesz másoknak: az ilyen cselekedeteink bizalmat építenek.
  13. Megvéded magad az érzelmi szabotázstól: felismered, hogy az EQ-nak létezik egy sötét oldala is: amikor valaki önző okokból az érzelmeiket felismerve és azokon keresztül manipulál másokat. Ez az egyik oka annak, hogy mindig érdemes tovább dolgozni a saját érzelmi intelligenciánkon: hogy felismerjük, amikor valaki ilyet készül tenni velünk, és még időben védekezni tudjunk ellene.
(forrás: MSN.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés