hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nyaralás kimaxolva

A jó vakáció nem csak annyiból áll, hogy elmenekülsz a munka elől

Kevés annál kielégítőbb érzés van a világon, mint amikor bekapcsoljuk az automatikus out-of-office válaszunkat a levelezőben, majd letesszük a lantot, és megkezdjük a jól megérdemelt vakációt. De hogyan nyaralhatunk "jól": azaz tudjuk-e, hogy a pihenésen túl még mi mindenről szólhatna a nyaralásunk, és hogyan kovácsolhatnánk belőle hosszú távú előnyöket?

A legtöbben – főleg ha már kellőképp kimerültünk az egész éves hajtásban – határozott elképzelésekkel vágunk bele a nyári szabadságba. Ilyenkor általában a fő céljaink közé tartozik, hogy stresszmentesítsük magunkat, szórakozzunk, több időt töltsünk az utóbbi időben elhanyagolt barátainkkal-családtagjainkkal, és életre szóló élményeket szerezzünk.

A nyaralásunk akkor lesz sikeres, ha többről szól, mint hogy szimplán elmenekülünk a munka elől. Igazán sikeresnek akkor mondhatjuk, ha a vakáció elteltével egy jobb önmagunkként térünk vissza a munkába. Íme néhány kutatásokkal alátámasztott tipp, ha készen állunk arra, hogy értelmet vigyünk a nyaralásba, és olyan előnyeit élvezhessük ki a pihenőidőnknek, amelyek jóval a nyaralás után is, hosszú távon jelentkeznek!

1. Koncentrálj arra, hogy nem koncentrálsz semmire!

Srini Pillay, a Harvard Orvosi Egyetem professzora azt állítja, hogy az úgynevezett nyugalmi vagy alaphálózatunk (Default Mode Network, DMN – ez egy olyan agyi régiókból álló rendszer, ami abban az esetben lesz aktív, amikor éber állapotban, nyugalmi helyzetben vagyunk) felelős a kreativitásunkért, az összefüggések meglátásáért és azért, hogy össze tudjunk kapcsolódni a belső önmagunkkal. A nyaralás kitűnő alkalom arra, hogy ezt a nyugalmi hálózatunkat eddzük: vagyis tartsuk nyugalmi állapotban az agyunkat, ne koncentráljunk feladatokra, ehelyett a belső folyamatainkra összpontosítsunk, álmodozzunk, képzeljük el a jövőt, emlékeket hívjunk elő, vagy vegyük fel mások perspektíváját. Pillay a Tinker Dabble Doodle Try című könyvében konkrét technikákat javasol arra, hogyan edzhetjük az agyunknak ezt a részét, amivel elősegíthetjük annak regenerálódását, és új ötletek megszületését is előhívhatjuk.

2. Hagyd az értelmetlen csevegést!

A nyaralás remek alkalom arra is, hogy mélyebben kapcsolódjunk barátainkhoz, családtagjainkhoz, amit elmélyült beszélgetésekkel érhetünk el. Ezek a beszélgetések segítenek közelebb kerülni ahhoz, hogy kik vagyunk valójában, és hogy kikké is akarunk válni. Matthias Mehl, az Arizonai Egyetem pszichológiaprofesszora több kutatás során arra jutott, hogy noha a könnyed társalgás (small talk) nem károsítja az emberi kapcsolatainkat, általában véve boldogabbaknak bizonyulnak azok az emberek, akik rendszeresen ennél mélyebb beszélgetéseket folytatnak. Vagyis érdemes mélyre hatoló kérdéseket feltennünk, feltárni a másik előtt saját sebezhetőségünket, és jobban megismerkedni a szeretteinkkel.

3. Kövesd a kíváncsiságodat!

Egy jó vakáció abban is segít, hogy közelebb kerüljünk a bennünk élő gyerekhez – a gyerekek pedig természetüknél fogva kíváncsiak. Francesca Gino viselkedéskutató és a Harvard Üzleti Iskola professzora kutatási eredményei szerint az alkalmazottaknak mindössze 24%-a érzi magát kíváncsinak a mindennapi munkája során – márpedig a kíváncsiság és az innováció között szoros összefüggés van. Így amikor több szabadidőnk van, érdemes ezt arra is kihasználni, hogy újra felélesszük magunkban a természetes kíváncsiságot, ami aztán a munkánk során is hasznunkra lesz majd. Mélyedjünk el a különféle élőlényekkel, tárgyakkal vagy folyamatokkal kapcsolatos kíváncsiságunkban, induljunk minden tét nélküli felfedezőútra, és tegyünk fel annyi kérdést, amennyit csak szeretnénk. Ha bátorítjuk magunkban a kíváncsiság feléledését, ez hosszabb távon az inspirációnk megnövekedéséhez vezet el majd.

4. Vágj bele a digitális detoxba!

Egy, az ausztrál James Cook Egyetemen lefolytatott kutatás azt mutatta, ki, hogy egyre népszerűbb a digitális eszközöket mellőző turizmus (digital-free tourism – DFT): ez azt jelenti, hogy egyre több ember nemcsak a szürke hétköznapok körforgásából igyekszik kiszakadni a vakációja ideje alatt, hanem a digitális eszközük szorításából is megpróbálnak ilyenkor kikerülni. Ezek az eszközök ugyanis elvonják a figyelmünket attól, hogy teljességében meg tudjuk élni a jelent és élvezni az életünket. A szabadság alatt próbáljunk meg lekapcsolódni ezekről az eszközökről, amennyire csak lehetséges! Ha pedig élveztük a detoxot, akkor a visszatértünk után is bevezethetünk olyan intézkedéseket, amelyekkel hosszabb távon is visszaszoríthatjuk ezek használatát.

5. Olvass regényeket!

Lehet, hogy már ott figyel a bőröndben egy-két szakkönyv, esetleg vezetésről szóló, üzleti vagy self help kézikönyv, de érdemes még indulás előtt lecserélni ezeket, méghozzá valami fikciósra. Diana Tamir pszichológus, a Princeton Egyetem kutatója egy vizsgálatban kimutatta, hogy a fikciós szövegek (regények, novellák) olvasásával valójában az emberi tapasztalatainkat, élményeinket szimuláljuk, és hogy az ilyen szövegek olvasása segít bejósolni és tisztábban látni a motivációinkat és az érzéseinket. A regényolvasáson keresztül növekszik az együttérzésünk, nagylelkűségünk és empátiánk, vagyis csupa olyan tulajdonságunk erősödik meg az olvasás által, amelyeknek nemcsak vakáció alatt, de később a szakmai életünkben is nagy hasznát vesszük majd.

6. Kapcsolódj a természethez!

Frances Kuo, az Illinois Egyetem pszichológiaprofesszora, viselkedés- és környezetkutató kutatásaiban kapcsolatot talált az emberi egészség és a zöldterületen való tartózkodás között. Munkásságában kihangsúlyozza, hogy a szabad természetben eltöltött idő nemcsak kellemes tevékenység, de a mentális és érzelmi egészségünkre is hatalmas (pozitív) hatással van. Érdemes tehát a szabadságunkból mind többet a szabadban töltenünk, és aztán ezt a szokást a munkás hétköznapokba is átvinni valahogy (például mindennapos, hosszú séták formájában).

(forrás: forbes.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés