hirdetés
hirdetés

Baba-mama barát startup

A cég, ahol majdnem minden dolgozó 1-2-3 gyermekes anya

Már-már közhely, de ettől még sajnos igaz: Magyarországon egy több gyermekes családanya óriási hátrányban van, mint munkavállaló. Ha az érintett anya ráadásul vidéki is, akkor még kilátástalanabb a helyzete, még abban az esetben is, ha kimagasló szakmai tapasztalattal rendelkezik. Ezt ismerte fel az M. I. Solution Kft., ahol a programozókon kívül minden munkavállaló egy- vagy több gyermekes anyuka.

Egy anya bármilyen élethelyzetben elsősorban anya, függetlenül attól, hogy munkaidő van-e, vagy sem. Ha a gyermeke beteg, akkor mellette van a helye, ez pedig nehezen összeegyeztethető egy napi nyolcórás fix munkaidővel. A helyzet hatványozottan rosszabb, ha több bölcsődés, óvodás korú kisgyermeke van az édesanyának, hiszen az influenzaszezonban sokat betegeskedhetnek, azaz a szülő hetekre kieshet a munkából. Ezt kevés munkaadó tudja összeegyeztetni a céges kultúrájával és időbeosztásával, így a kisgyermekes anyukák sok esetben kilátástalan helyzetben vannak.

Kulcsszó a munkakör-kialakításnál: a könnyű helyettesíthetőség

A világ első webáruházra köthető mesterséges intelligencia szoftverét kifejlesztő M. I. Solution Kft. ugyanakkor kivételt képez ilyen tekintetben. Bár a programozóik között a férfiak többen vannak, a cég többi területén mindenki 1-2-3 gyermekes anyuka. Surányi Ferenc, a vállalat ügyvezetője szerint tény, hogy szervezeti átalakítást igényel a baba-mama barát munkahely létrehozása, ugyanakkor az anyukák felelősségvállalási szintje sokkal magasabb, mint az átlag. Azaz, ha azt ígérik, hogy a munkával másnap reggel 8 órára végeznek, akkor az a munka készen is lesz, függetlenül attól, hogy a gyerek jól aludt-e vagy beteg-e, de ha a gyermekkel teendő van, akkor lehetőséget kell adni az anyukának, hogy nyugodt szívvel állhasson fel az íróasztaltól.

„A cégünknél tudatosan alakítottuk ki úgy a munkaköröket, hogy nagyon könnyen helyettesíthetők a munkatársak. Ha valaki kap egy telefonhívást, hogy a gyermeke belázasodott, akkor perceken belül át tudja venni egy másik kolléga a helyét” – fogalmazott az ügyvezető.

Nagyon megbecsülik a munkájukat

Surányi Ferenc arról is beszélt, a több gyermekes anyukák között nagyon sokan sok időt töltenek otthon a gyermekekkel, miközben szeretnének alkotni, az agyukat használni, csakhogy erre igen kevés lehetőségük adódik. Ma a munkaerőhiány elképesztő méreteket ölt, és a munkatársak pontosan tudják, hogy percek alatt találnak másik állást. Viszont azok a több gyermekes anyukák, akik évekig be vannak zárva a négy fal közé, és lehetőséget kapnak, hogy újra alkothassanak, nagyon megbecsülik a munkájukat. „Valaki egyszer azt mondta, hogy stabil házat csak stabil alapokra lehet építeni. Egy cég életében pedig ezt a munkatársak jelentik” – magyarázta, hozzátéve, hogy bár kétségtelenül vannak olyan munkakörök, ahol nem alkalmazható olyan munkatárs, aki nem tudja vállalni a fix időbeosztást, de számos szakma home office-ért kiált. Ilyen például az ügyfélszolgálati alkalmazott, a telefonos értékesítő és a programozás is.

Kéthetente beteg gyerekekkel, önbizalom nélkül otthon ülve nem könnyű…

Szabó-Takács Lívia, a cég egyik munkatársa alá tudja támasztani, hogy több gyermekes családanyaként rendkívül nehéz elhelyezkedni. „Az otthon eltöltött idő mennyiségével egyenesen arányosan csökken az önbizalmad, és erre még rányomja a bélyegét az, hogy egy anyuka két kisgyermekkel nem feltétlenül potenciális munkavállaló, mert jó eséllyel kéthetente beteg lesz valamelyik gyereke” – fogalmazott.

Szerinte az változtathatna a cégek hozzáállásán, ha felismernék, hogy nem zárja ki egymást a produktivitás és a home office – ahogy arra korábban már mi is számos alkalommal felhívtuk a figyelmet, például itt vagy itt.

„Meggyőződésem, hogy otthon, a gyerekek mellől rugalmas időbeosztásban legalább annyira eredményes tudok lenni, mint 8 és 16 óra között az irodában ülve. Ha erre rájönnének a cégek, mint ahogy tette azt az M. I. Solution Kft., az nagyon sokat segíthetne a hozzám hasonló helyzetben lévő anyukáknak” – értékelt Szabó-Takács Lívia.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés