hirdetés
hirdetés
hirdetés

Az érzelmi intelligencia sötét oldala

8 aggasztó jel, ami arra mutat, hogy egy manipulátor hálójába kerültél

Több mint fél évszázada kutatják az érzelmi intelligenciát. Bebizonyosodott róla, hogy mások érzelmeit megértve nemcsak jóra lehet használni, hanem hatalmi eszközzé válhat, ha elvetemült emberek – politikusok, munkahelyi főnökök vagy akár azok, akik a barátainknak mondják magukat – használják ellened. Justin Bariso, az EQ Applied („.Alkalmazott EQ”) című könyv szerzőjének tanácsai arra is kitérnek, hogy ha már felismertük a manipulációt, hogyan védekezhetünk ellene.

Justin Bariso, az EQ Applied („.Alkalmazott EQ”) című könyv szerzője ebben a cikkében végigveszi, melyek azok a legalapvetőbb módszerek, amelyekkel az érzelmi intelligencia eszköztárát használva manipulálhatnak minket. Tanáccsal is tud szolgálni, hogyan védjük ki ezeket a próbálkozásokat. A Karrier Plusz  összeszedte a legfontosabb tanácsokat.

1. A félelmeinkre játszanak

A manipulátor felnagyít bizonyos tényeket és túlhangsúlyoz egyes szempontokat, hogy jól ránk ijesszen.

Hogyan védekezzünk: Mielőtt bármit tennél, bizonyosodj meg róla, hogy birtokában vagy minden fontos ismeretnek, átlátod a teljes helyzetet, és ne add át magad a félelmeidnek. Csak ezután hozz döntést az üggyel kapcsolatban.

2. Becsapnak

A manipulátorok elrejtik az igazságot vagy igyekeznek a dolgoknak csak az egyik oldalát bemutatni. Például ha egy munkahelyi szituációt veszünk: a menedzser vagy a kolléga olyan pletykákat terjeszt, amelyek stratégia előnyökhöz juttatják.

Hogyan védekezzünk: Ne higgy el mindent, amit hallasz. Keress megbízható forrásokat, és kérdezz, ha bármilyen részlet nem világos.

3. Kihasználják, hogy boldog vagy

Hajlamosak vagyunk bármire igent mondani, ha nagyon jó kedvünk van, vagy túlcsorduló örömünkben gondolkodás nélkül olyan dolgokat követünk el, amiket máskor nem tennénk. A manipulátorok tudják, hogy ilyenkor kell cselekedniük.

Hogyan védekezzünk: Azonosítsd a pozitív érzelmeidet, akárcsak a negatívakat. Amikor döntést kell hoznod, mérlegeld, mi a pontos helyzet.

4. Kihasználják a viszonosság elvét

A manipulátorok tudják, hogy nehezebben mondunk nemet, ha tettek értünk valamit, ezért hízelegnek, apró szívességeket nyújtanak – aztán cserében valami nagy dolgot várnak el tőlünk.

Hogyan védekezzünk: Tény, hogy adni jobb, mint kapni. Ám vannak határok. Tudj nemet mondani, amikor úgy érzed, hogy ezt kell tenned.

5. Igyekeznek hazai terepen támadni

A manipulátorok olyan fizikai térben igyekeznek tárgyalni, ahol ők otthonosak érzik magukat, neked pedig idegen a terep, ezért kicsit kényelmetlenül érzed magad. Ez lehet az illető irodája, otthona, törzshelye vagy bármilyen más környezet, ahol nekik helyzeti előnyük van.

Hogyan védekezzünk: Törekedj arra, hogy semleges térben találkozzatok. Ha mégis nála kell tárgyalnotok, kérj egy italt vagy kávét, és kezdj el csevegni, hogy oldd a kezdeti feszültséget.

6. Sokat kérdeznek

Az emberek többsége szeret önmagáról beszélni, ezért a manipulátor sokat beszélteti áldozatát. Közben nagyon figyel, hogy a másiknak milyen rejtett gyengeségei vannak vagy elárul-e magáról olyasmit, amit később ellene lehet fordítani.

Hogyan védekezzünk: Természetesen nem szabad eleve feltételezünk, hogy ha valaki sokat kérdez, alattomos szándék vezérli. De érdemes gyanakodni, ha a másik kitartóan faggatózik rólunk, miközben önmagáról nem árul el semmilyen lényeges információt.

7. Gyorsan beszélnek

Sok manipulátor szinte hadar és speciális kifejezéseket használ, hogy előnyhöz jusson és összezavarja kiszemelt áldozatát.

Hogyan védekezzünk: Bátran kérdezz rá arra, amit a másik mondott, megkérve, fejtse ki bővebben álláspontját. Vagy megismételheted más szavakkal az elhangzottakat, és megkérheted, hogy mondjon egy szemléletes példát – ezáltal vissza lehet nyerni az elvesztett kezdeményezést.

8. Nagyon szűk határidőt szabnak

Nem akarják engedni, hogy túl sokat gondolkozz az adott kérdésen (esetleg rájössz, hogy be akarnak csapni), ezért szinte azonnal választ várnak. 

Hogyan védekezzünk: Ne fogadj el észszerűtlen megoldásokat. Ha a másik nem akar elég időt adni, már állhatsz is fel az asztaltól, mert valami nem stimmel. 

Így ültesd át a gyakorlatba!

A fenti szempontok alapján gondold végig, a környezetedben előfordulnak-e hasonló esetek. Ha igen, alkalmazd a javasolt stratégiákat, és máris jó úton haladsz ahhoz, hogy minél fejlettebb legyen az érzelmi intelligenciád.

További hasznos tanácsokat a témában az eredeti cikkre kattintva olvashatsz!

(forrás: Karrier Plusz)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés