hirdetés
hirdetés
hirdetés

Termelékenység-tippek

6 dolog, amit az igazán produktív emberek mindennap megtesznek

A Business Insider szerint az emberek átlagban heti 45 órát dolgoznak, és ebből 17 órányi munkavégzésüket tekintik kevéssé produktívnak. Elég lehangoló számok, de vajon hogyan csinálhatnánk jobban? Tim Ferriss "karrierguru", vállalkozó, a Facebook és az Uber tanácsadója, valamint a 4 órás munkahét című bestseller szerzője elárulja.

Örök kérdés, hogyan növelhetnénk a termelékenységünket, a közelmúltban mi is többször foglalkoztunk vele, például itt és itt. Most egy újabb nézőpontot mutatunk be, amelynek segítségével "átprogramozhatjuk" a hangulatunkat, és koncentráltabbakká, stresszmentesebbekké, nyugodtabbakká, valamint boldogabbakká, ezáltal pedig produktívabbakká is válhatunk.

Tim a következő hat tanácsot adta a Business Insidernek a produktivitás növelésével kapcsolatban, amelyeket a legproduktívabb emberektől (többek közt saját magától) lesett el:

1. Irányítsd a hangulatodat!

Nem szabad megfeledkeznünk arról, milyen hatalmas erővel bírnak az érzelmek. Ha nyugodtan kezdjük a napot, akkor könnyedén meg tudunk csinálni mindent, és nem esik nehezünkre a feladatunkra koncentrálni. De ha arra kelünk, hogy máris csörög vagy pittyeg a telefon, beérkező e-mailek áradata özönli el a postaládánkat, megszólal a tűzjelző, pánik van, akkor onnantól az egész napunk az ezekre az eseményekre történő reagálással telik majd el. Vagyis kiestünk a vezetőülésből: nem a prioritásaink szerint haladunk előre, hanem csak igyekszünk megbirkózni mindazzal, ami ránk zúdul, legyen bár fontos, vagy egyáltalán nem.

Tim ezzel szemben a napjai első 80-90 percét a rutinoknak szenteli. Szerinte ez szükséges ahhoz, hogy úgy érezhessük, mi irányítunk; ez csökkenti a szorongást, ezáltal pedig produktívabbá tesz. Kutatások is is bizonyítják, hogy az, hogyan kezdjük a napot, óriási kihatással van a produktivitásunkra, és rossz hangulatban hajlamosabbak vagyunk halogatni. A boldogság ellenben növeli a produktivitást, és sikeresebbé tesz. Az optimista értékesítők például 56%-kal többet adnak el, mint azok a társaik, akik borongósabban látják a világot – mint arra Shawn Achor kutató A boldogság mint versenyelőny című, magyarul is megjelent könyvében rámutat. Szóval érdemes kicsit a munka menedzselése helyett a hangulatunk menedzselésére koncentrálni, mert megéri!

2. Ne nézd meg reggel az e-mailjeidet!

Sokaknak ez a tanács maga az eretnekség: hiszen rengetegen vannak, akik el se tudják képzelni, hogy ébredés után először ne a telefonjukért nyúljanak.

De miért is számít főbenjáró bűnnek reggel lecsekkolni az e-mailjeinket? Mert ezzel a fentebb írt „reaktív” módba kapcsolunk át: bejön egy e-mail, és azon találjuk magunkat, hogy a legjobb óráinkat – amikor megtervezhetnénk a napot, és fontossági sorba állíthatnánk az aznapi teendőinket – nem a saját magunknak kitűzött feladatainknak, hanem valaki más célja elérésének szenteljük.

Tim azt tanácsolja, várjunk egy-két órát az e-mailjeink csekkolásával. Vannak, akiknek ezt még elképzelni is nehéz, hiszen úgy érzik, munkájuk elvégzéséhez elengedhetetlen, hogy megnézzék a levelezésüket. Azonban a helyzet általában az, hogy a legfontosabb teendőink 100%-os elvégzéséhez valóban be kell lépnünk a levelezésünkbe – de ahhoz, hogy a munka 90%-át elvégezzük, még nem szükséges. Kutatások azt mutatták ki, hogy az e-mailezés:

- Stresszt okoz.

- Bunkóvá válhatunk tőle.

- Addiktívabb lehet, mint az alkohol vagy a dohányzás.

- És a folyamatos e-mailnézegetés akár 10 ponttal is csökkentheti az IQ-nkat.

Tényleg így akarnánk belevágni a napunkba?

Most, hogy már tudjuk, mit NE tegyünk, nézzük meg, mi az, amit viszont érdemes megtennünk:

3. Mielőtt próbálnád gyorsabban csinálni, nézz utána, egyáltalán meg kell-e csinálnod!

Sokan kérdezik: „Miért van az, hogy lehetetlen mindent megcsinálni?” Hát azért, mert túl sok mindent próbálunk megtenni. Ha produktívabbak szeretnénk lenni, akkor csak azután kérdezzük meg, hogyan lehet valamit hatékonyabban megcsinálni, hogy átgondoltuk, meg kell-e egyáltalán tennünk az adott dolgot.

Tim azt mondja: a legtöbb időmenedzsment-tanáccsal az a probléma, hogy arra koncentrálnak, hogyan lehet a dolgokat gyorsan megcsinálni, miközben a gyorsan elvégzett feladatok egy részébe eleve felesleges is volt belevágni. Vicces, hogy annyit panaszkodunk a kevés időnkről, és közben mégis úgy prioritizálunk, mintha végtelen idő állna rendelkezésünkre… Tim azt tanácsolja: csak azt csináljuk meg, ami fontos – és semmi mást!

Kutatási eredmények szerint a CEO-k nem akkor produktívabbak, ha többet dolgoznak, hanem akkor, ha gondosan összeállított terveket követnek.

4. A koncentráció nem más, mint a zavaró tényezők kiküszöbölése.

Ed Hallowell, a Harvard Orvosi Karának korábbi professzora és a Driven to Distraction című bestseller szerzője szerint „kulturálisan generált figyelemzavarral” élünk. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a modern élet tartósan károsította volna az odafigyelési képességünket – csak azt, hogy túlságosan sok ínycsiklandó, csillogó, könnyen elérhető információ zúdul ránk a nap 24 órájában. A megoldást erre az jelentheti, hogy zárkózzunk el ezek elől, zárjuk ki mindazt, ami elvonja a figyelmünket, ha koncentrálni akarunk!

Tim azt mondja: a fókusz nem valami mágikus képesség – ahogyan sokan gondolnak rá. A fókusz csak annyi, hogy bezárkózunk egy szobába, ahol kettesben maradhatunk az aktuálisan megoldandó feladatunkkal. Annál fókuszáltabbak leszünk, minél inkább képesek vagyunk ezt a lépésünket rendszeressé tenni.

Rengeteg kutatás mutatta ki, hogy a viselkedésünk megváltoztatásának legegyszerűbb és leghatékonyabb módja az, ha változtatunk a környezetünkön.

És most gondoljunk arra, hogy a top vállalatvezetőket 20 percenként megakasztják a munkájukban – hogyan lehetnek így produktívak? Úgy, hogy reggelente 90 percet dolgoznak otthonról, ahol senki sem zavarhatja meg őket.

Most sokan arra gondolhatnak: oké, de nekem kötelezettségeim vannak: meetingek, a főnöknek szüksége van rám, hív a feleségem… Nem rejtőzhetem el.

Ezért van szükségünk egy rendszerre.

5. Legyen személyesen kialakított rendszered!

Van egy dolog, ami közös a produktív emberekben, ez pedig az, hogy valamilyen napi rutinnal rendelkeznek.

Tim rámutat, hogy a rutinok és rendszerek körülhatárolása hatékonyabb annál, mintha csak pusztán az önfegyelmünkre támaszkodnánk. Az önfegyelmet túlértékeltnek tartja ebben a tekintetben. Azt tanácsolja, alakítsunk ki rutinokat, hogy ezáltal a döntéshozatalunk már csak a munka legkreatívabb aspektusaira korlátozódjon.

Hogyan alakítsuk ki a személyre szabott rendszerünket? Mindenekelőtt menjünk végig az alábbi három lépésen:

1. Gondoljuk át: melyik az a néhány tevékenység, amiknek a sikereink túlnyomó részét köszönhetjük?

2. Gondoljuk át: melyik az a néhány tevékenység, amelyek határozottan aláaknázzák a produktivitásunkat?

3. Csoportosítsuk át a tennivalóinkat úgy, hogy az 1-esből minél több maradjon, a 2-esből pedig a lehető legtöbbtől szabaduljunk meg!

Most már majdnem mindenünk megvan ahhoz, hogy a holnapi napunk produktív legyen – kivéve egy dolgot…

6. Határozd meg előző este az aznap elérendő céljaidat!

Tim azt tanácsolja, hogy az egy-két legfontosabb teendőnket még előző este, vacsora előtt hazázzuk meg. Egyes kutatások szerint sokkal valószínűbb, hogy véghez is visszük, amit elterveztünk, akkor, ha konkrétan fogalmazzuk meg ezeket a célokat, és le is írjuk őket. A teendők lejegyzése emellett egy másik előnnyel is jár: csökkenti a szorongást, és ha ezt megtettük, akkor utána nyugodtabban élvezhetjük a szabad esténket, hogy másnap kipihenten és jókedvűen még produktívabbak lehessünk.

(forrás: Business Insider)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés