hirdetés
hirdetés

Határok kijelölése

10 tipp a home office-ban való túlmunka ellen

A túlmunka negatív hatással van a mentális egészségre és az ezzel járó stressz az immunrendszert is gyengítheti, ami az egyik utolsó dolog, amelyet a világjárvány idején kívánunk. Ráadásul egyes kutatások szerint a munkavállalók egy része többet dolgozik a karantén alatt home officeból, mint amennyit korábban az irodából. Hogyan húzzuk meg a határainkat?

1. Állítsunk fel szigorú határokat!

Ha van rá mód, alakítsunk ki otthoni irodát, íróasztallal, megfelelő székkel és világítással. A munkaidő kezdési és befejezési pontját egyértelműen beszéljük meg azokkal, akikkel együtt élünk. Írjuk be a naptárunkba, hogy mettől-meddig dolgozunk és osszuk meg kollégáinkkal, így elkerülhető, hogy munkaidőn kívül keressenek minket. Az ilyen intézkedések fontos szerepet játszanak abban, hogy világosan megkülönböztessük életünk „munka” és „magánélet” területeit. Ehhez viszont az kell, hogy a munkaidőben csak a munkára koncentráljunk. Ez különösen bonyolult lehet a gyermekekkel élők számára. Ha a fentiekből magunkra ismertünk, fontoljuk meg olyan időszak megszervezését, amikor a háztartás más tagjai vigyázhatnak a gyerekekre.

2. Minden nap csak azon feladatokra összpontosítsunk, amelyek jelenleg igazán fontosak!

A munkanap elején döntsünk néhány olyan fő feladatról, amelyeket meg fogunk csinálni aznap. Ez azt is segíti, hogy a lehető leghatékonyabbak legyünk, és a nap végén mérhető eredményeket érjünk el, így könnyebb lesz abbahagyni a munkát és élvezni a nap hátralévő részét.

3. Mondjunk nemet feladatokra, ha szükséges!

A jelenlegi helyzetben a prioritások és a fókuszterületek szinte napi szinten változhatnak. Ezért van szükség önbizalomra, hogy nemet mondjunk olyan feladatokra, amelyek nem segítenek abban, hogy elérjük azon célokat, amelyek jelenleg igazán fontosak.

4. Beszéljük meg a napirendet a velünk együtt élőkkel!

Ha olyan emberekkel élünk együtt, akik eltérő munkaidőben dolgoznak, akiknek még a kijárási korlátozás idején is be kell járniuk dolgozni, vagy akik jelenleg nem dolgoznak, könnyen előfordulhatnak félreértések. Az otthoni munka nem azt jelenti, hogy nap közben lesz időnk elmenni bevásárolni, főzni vagy csak hosszasan beszélgetni velük. Fontos tehát, hogy megbeszéljük ki mikor dolgozik.

5. Minimalizáljuk a zavaró tényezőket!

Kapcsoljuk ki a telefonunkon az értesítéseket, hogy azok ne vonják el a figyelmet a munkáról. Ha van saját szobánk, ahol dolgozhatunk, csukjuk be az ajtót, így a velünk együtt élők is kevésbé fogják elterelni a figyelmünket. Készítsünk be magunknak innivalót és esetleg valami rágcsálnivalót is, hogy ne kelljen emiatt kijárkálni a konyhába.

6.Tartsunk ebédszünetet!

De ne az íróasztalnál! Ha lehet, üljünk le az ebédlőasztalhoz, vagy ha tehetjük, menjünk ki a friss levegőre (erkélyre, kertbe). Ez segít, hogy motiváltabbnak érezzük magunkat, amikor délután folytatjuk a munkát.

Miután a munkanap lejárt

7. Csukjuk be az otthoni iroda ajtaját!

Nem elég azt mondani, hogy 9-től 5-ig dolgozunk – fel is kell állni az asztaltól, ha 17:00 van. Próbáljuk meg nem keverni otthoni és munkahelyi életünket. Különösen csábító lehet sok ember számára, hogy késő este ,,még gyorsan ránézzen valamire”. Ez azonban az alvás kárára mehet, amely miatt másnap sokkal fáradtabb és ezáltal kevésbé hatékony lesz.

8. Kapcsoljuk ki a céges laptopot, telefont!

Ha ez nem lehetséges, legalább korlátozódjunk arra, hogy este csak egyszer vagy kétszer ellenőrizzük a munkahelyi emaileket. Használjuk a személyes laptopunkat vagy telefonunkat – ha van ilyen – a személyes dolgokhoz, például online vásárláshoz.

9.Tegyünk valamit csak saját magunkért!

Menjünk el egyedül sétálni vagy futni, vagy csak nézzünk meg egy részt a kedvenc sorozatunkból. Ez is segít a mentális egészség fenntartásában és a munka-magánélet időszakok elkülönítésében.

10.Összpontosítsunk a pozitív dolgokra!

Ne fordítsuk teljes figyelmünket a körülöttünk zajló válságra. Ehelyett próbáljunk összpontosítani a pozitív dolgokra. Próbáljunk meg minél több időt tölteni a szeretteinkkel, barátainkkal, akár csak online.

(forrás: Piac & Profit)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés