hirdetés
hirdetés
hirdetés

Jóllét

10 lépés, amit még ma tegyél meg a munkahelyi mindfulness felé

A mindfulness sokunkban egy zen kertben meditáló szerzetes képét idézi fel, amit nehéz összeegyeztetni a munkahely zajával és tempójával. Pedig nem lehetetlen lelki békét teremteni az iroda forgatagában – nézzük hát, hogyan tehetjük meg ezt!

Íme tíz hasznos tipp, amelyeket megfogadva hatékonyan növelhetjük saját magunk és kollégáink munkahelyi jóllétét.

1. Légy tudatosan jelen!

A mindfulness elsősorban a tudatos jelenlétről szól. Minden pillanatban legyünk tudatában annak, hogy mi zajlik körülöttünk – és hogy mi zajlik bennünk. Ha elkalandoznak a gondolataink – akár a főnökünkkel folytatott tegnapi vitára, akár a vágyott előléptetésre gondolunk – akkor a legjobb, amit tehetünk, az, hogy visszairányítjuk figyelmünket az előttünk álló feladatra. Határozzuk el a nap elején, hogy mindig a jelen pillanatra összpontosítunk!

2. Végezz rövid gyakorlatokat!

Valószínűleg a munkahelyi pörgés közepette nem lesz időd egy félórás meditációra a kedvenc jógaszőnyegeden. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincs lehetőséged rövid gyakorlatokkal segíteni lelki egyensúlyod megőrzését. Ha csupán pár percre megpróbálsz a légzésedre koncentrálni, máris csökkentetted a téged érő stresszt, és ennek hatására bölcsebb döntéseket tudsz hozni.

3. Legyél "egy ügyű"!

Habár sokan felnéznek azokra, akik egyszerre öt különböző dolgot csinálnak, a multitasking valójában csak legenda. Ilyenkor ugyanis az ember agya az egyik feladatról a másikra ugrál, és így semmire nem tud igazán koncentrálni. Aki multitaskol, az lehet, hogy hatékonynak érzi magát, valójában azonban sokkal rosszabbul teljesít, mintha egyszerre egy feladatra összpontosítana. Tartsd számon, hogy éppen mivel foglalkozol, egyszerre hány feladat jár a fejedben, és mennyire hatékonyan sikerül megbirkóznod velük!

4. Használj emlékeztetőket!

A világ egyik legkönnyebb dolga az, hogy autopilóta üzemmódba kapcsoljunk. Habár egyszerű megoldásnak tűnik, hogy csapongó gondolatainkba burkolózva jussunk át a munkanap nagy részén, a kutatások szerint ez nemcsak a hatékonyságunknak árt, de jóllétünket is károsan befolyásolja. Hasznos, ha emlékeztetjük magunkat arra, hogy jelen legyünk. Ha csörög a telefonod, vegyél egy tudatos lélegzetet. Ha üzeneted érkezett, ne olvasd el egyből, hanem előbb térj vissza a jelenbe! Ragadj meg minden alkalmat, hogy új szemmel tekinthess magadra és környezetedre!

5. Lassíts le, hogy rákapcsolhass!

Habár ez ellentmondásnak tűnik, de gondoljunk bele: mi lenne, ha egy hétig nem aludnánk? Több időnk lenne a munkára (is), de valóban többet tudnánk elvégezni? Ha nap közben lelassítunk és tudatosan vagyunk jelen, akkor hatékonyabban tudunk dolgozni, jobban kommunikálunk, könnyebben sajátítunk el új dolgokat, és megfontoltabb döntéseket hozunk.

6. Barátkozz össze a stresszel!

A Wisconsin-Madison Egyetem kutatói a stressz élettani hatásait vizsgálva meglepő eredményre jutottak. Azok körében, akik sok stressznek vannak kitéve, és abban hisznek, hogy a stressz káros az egészségükre, nagyon magas halálozási rátát mértek. Azok esetében azonban, akik szintén sok stressznek vannak kitéve, ám meggyőződésük, hogy a stressz hasznos, a legalacsonyabbak voltak a halálozási mutatók. A mindfulness segíthet abban, hogy megváltoztassuk a stresszel kapcsolatos hozzáállásunkat – ne negatívan, hanem kreatívan kezeljük a minket érő feszültséget.

7. Légy hálás!

Mindannyiunkban megvan a hajlam arra, hogy jóval többet foglalkozzunk azokkal a dolgokkal, amik nem sikerültek, ahelyett, hogy a pozitívumokra figyelnénk. Akár a munkáról, akár a magánéletről van szó, ha összegyűjtjük, hogy milyen dolgokért vagyunk hálásak, rögtön más színben kezdjük el látni a világot. Ha tudatosítjuk magunkban a jó dolgokat, elkerülhetjük a negatív gondolatok spirálját.

8. Törekedj az alázatra!

Az alázat talán az egyik legfélreismertebb attitűd. Sokan összekeverik a bátortalansággal vagy a beletörődéssel. Az alázat azonban nem azt jelenti, hogy rosszabbnak tartjuk magunkat másoknál, hanem azt, hogy tudatában vagyunk: természetes dolog, hogy másokra kell támaszkodnunk. Jim Collins Jóból kiváló című könyvében arról ír, hogy a jó cégeket kiváló vállalatokká formáló menedzserek egy dologban különböztek más vezetőktől: alázattal álltak az előttük álló feladatokhoz.

9. Fogadd el, amit nem tudsz megváltoztatni!

Ahhoz, hogy változtatni tudj, először el kell ismerned a jelenlegi helyzetet. A tagadás, az elkerülés, vagy az agresszió nem változtatja meg a tényeket – rád, a kapcsolataidra és a munkádra viszont rossz hatással van. Fontos önmagad elfogadása is: ezzel nemcsak az önkritika energiapazarlását állítod meg, de megfelelő alapot is nyújt ahhoz, hogy javíts a szükséges területeken.

10. Alkalmazd a fejlődési szemléletmódot!

Carol Dweck Szemléletváltás című könyvében két szemléletmódot különböztet meg. A rögzült szemléletmód úgy véli, hogy a lapok már le vannak osztva, velünk született  képességeink és tehetségünk határozza meg sorsunkat. Ez azonban nem így van. A fejlődési szemléletmóddal rendelkezők, akik erőfeszítéseket tesznek, hogy fejlesszék intelligenciájukat és adottságaikat, jóval sikeresebbnek bizonyulnak. A mindfulness segít, hogy ne a múltra, hanem a jelenre és az előttünk álló lehetőségekre összpontosítsunk.

(forrás: Mindful)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés