hirdetés
hirdetés
hirdetés

Candidate journey

Töltsd fel élményekkel a jelöltjeid útját!

A toborzás már jó ideje nem a hirdetéseink különböző portálokra való feltöltéséről és az ezt követő várakozási időszakról és a hideghívásokról szól. Nagyon fontos az első benyomás. Számtalan módon tehetjük élménydúsabbá az interjút: alkalmazhatunk szituációs gyakorlatokat, adhatunk kreativitást vagy épp analitikus gondolkodást igénylő rövid feladatokat. 

A candidate journey azt az utat mutatja be, amelyet az állásokra jelentkezők végigjárnak a munkakeresés során. Olyan tapasztalatokból álló „élménycsomag” ez, amelyre a leendő munkavállaló a különböző fázisok során, - azaz a jelentkezésnél és az interjú során, egészen a pályázási folyamat legvégéig - tesz szert.

A candidate journey tehát több részből áll, kezdve a bevonzással, melyet az érdeklődés felkeltése, majd a meggyőzés követ, hogy aztán a munkavállaló sikeres megnyerésével végződjön.

Forrás: blog.beamery.com

Mikor kezdődik a Candidate Journey?

A candidate journey már jóval azelőtt megkezdődik, hogy a pályázó jelentkezik a meghirdetett állásra. Már az is ehhez a folyamathoz tartozik, amikor az álláskeresők „találkoznak” a cégeddel, tehát a márkáddal. Az első tapasztalatuk lesz ez rólad, tehát semmiképpen nem szabad figyelmen kívül hagyni, milyen benyomást keltesz.

A Candidate Journey minden szakaszában tehetnek a felvételi vezetők, a toborzók azért, hogy pozitívan befolyásolják a jelentkezők tapasztalatait és hozzáállását. Könnyedén elősegíthetik ezzel azt, hogy a jelöltek passzív idegenekből lelkes pályázókká váljanak.

Egy nemrégiben készült felmérés szerint a jelöltek csaknem hatvan százaléka negatív tapasztalatokat szerzett a candidate journey folyamán, ami miatt meggondolták magukat az adott vállalatokkal kapcsolatban, illetve be is számoltak ismerőseiknek a rossz élményekről.

Nem nehéz tehát kikövetkeztetni ebből, hogy a candidate journey megfelelő kiépítésének és fenntartásának számos hosszú távú következménye lehet, amely rontja a vállalkozás renoméját és lehetőségeit a jövőben.

Mire van szükség a jó Candidate Journey kialakításához?

1. Próbáljuk ki saját jelentkezési folyamatunkat!

Már a jelentkezéssel kapcsolatos első élményeknek is nagyon fontos szerepük van. Egy – már fentebb említett – felmérés szerint egy átlagos jelölt akár három-négy órát is eltölt a jelentkezéssel, míg a megkérdezett vállalatok hetven százaléka azt gondolta, ezt egy óránál kevesebb idejét teszi ki a pályázóknak.

Egy másik kutatás szintén azt bizonyítja, hogy elengedhetetlen, hogy figyelmet szenteljünk már a jelentkezésre is. A megkérdezettek hatvan százaléka hagyta abba az online jelentkezést azért, mert az túl összetett és időigényes volt. Ezek a magas ráták könnyen a legígéretesebb tehetségek elvesztését eredményezhetik.

Hiba lenne azt gondolni, hogy a legjobb jelentkezők kellő kitartással rendelkeznek a hosszú, összetett és unalmas jelentkezések kitöltéséhez és befejezéséhez, mert éppen az ellenkezője igaz. A legtehetségesebbeknek sok lehetőségük van a munkaerőpiacon, és boldogan, gondolkodás nélkül állnak tovább oda, ahol zöldebbnek tűnik a fű. A legjobb módja annak, hogy a pályázóink helyébe tudjuk képzelni magunkat, ha mi is kipróbáljuk, milyen élmény hozzánk jelentkezni.

2. Legyen kétoldalú a jelentkezési folyamat! A kapcsolatteremtésre, ne az önéletrajzokra fókuszáljunk!

Az online böngésző emberek egyszerre pályázók és fogyasztók is, nem „vagy-vagy” alapon dől el a dolog. Napjainkban állásokra jelentkezni olyan, mint egy webshopban keresgélni és vásárolni, esetleg online szállást foglalni. Ez természetesen megnehezíti a toborzási folyamatot, de éppen ezért kell a candidate journey segítségével alkalmazkodni a megváltozott igényekhez.

Ha az ember a családjával hétvégi kirándulást tervez, a különböző weboldalak pillanatok alatt találják meg a lehető legideálisabb szállást, egy percen belül pedig meg is kapjuk a visszaigazoló emailt. A fogyasztók az ilyen gyorsasággal és hatékonysággal lezajló, egyszerű folyamatokhoz szoktak hozzá, melyek végén gyors visszajelzést kapnak.

A korábban említett felmérés során megkérdezettek hatvanöt százaléka nyilatkozta, hogy soha, esetleg nagyon ritkán kap értesítést arról, milyen döntést hoztak az állásra való jelentkezéséről.

Nem lehet hibáztatni azt a jelentkezőt, akinek ez a bizonytalanság kedvét szegi. Ahelyett, hogy azt tapasztalnák a pályázók, érdeklődnek utánuk, úgy érzik, hogy egy óriási fekete lyukba dobálják az önéletrajzukat. Ha az igazán lelkes, tehetséges munkaerőt célozzuk be, az önéletrajzok gyűjtögetése helyett a kapcsolatteremtésre kell fókuszálnunk és kétoldali kommunikációt kiépítenünk.

3. Vázoljuk fel az ideális candidate journey-t!

Először is üljünk le a csapattal és egy nagy táblával vagy papírral. Vázoljuk fel, hogy néz ki egy ideális út, amit egy pályázó bejár onnantól kezdve, hogy hirdetések között böngészik, egészen odáig, hogy jelentkezik az állásra és elmegy az interjúra. Az optimális candidate journey megtervezése és kialakítása odafigyelést igényel.

Hogy sikerrel járjunk, fel kell tennünk a legfontosabb kérdéseket:

  • Ki a vállalkozás számára az ideális jelölt? Milyen személy lehet? Mi a legjobb módja annak, hogy kapcsolatba lépjünk vele?
  • Milyen érzéseket szeretnénk kiváltani a jelöltből, amikor először „találkozik” a cégünkkel az interneten?
  • Milyen rendszerességgel tud a csapatunk kommunikálni a jelölttel?
  • Milyen módokon tudjuk a jelölt élményeit pozitívan befolyásolni és intenzívvé tenni?
  • Hogyan éreztessük a jelölttel, hogy jelentkezése fontos számunkra? Hogyan fogadjuk megfelelően?
  • Hogyan tájékoztassuk megfelelően a jelöltet a jelentkezés minden szakaszában?

4. Tanuljunk a hibáinkból!

Teljesen tökéletes és kifogásolhatatlan candidate journey-ben senkinek nincsen része. Mindig van hova fejlődni, mindig van min javítani. Ha szeretnék a lehető legjobb candidate journey-t kialakítani, azoktól kell visszajelzést kérnünk, akik véleménye a legadekvátabb ezzel kapcsolatban: a jelöltekét. Ők azok, akik ténylegesen megélik ezt a folyamatot, így ők tudnak a leginkább rávilágítani annak hibáira és erősségeire is. Ne féljünk visszajelzést kérni a jelöltektől! Sőt, ideális esetben a cégnek a felvételi folyamat minden szakasza után visszajelzést kéne kérnie a pályázóktól. Az ő véleményük segítségével javítható folyamatosan a candiate journey.

A teljes cikk itt érhető el.

(forrás: HR Feed)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés