hirdetés
hirdetés
hirdetés

Gamification-tippek

Ne úgy játékosítsunk, mintha csokiba mártott brokkolit adnánk!

Bár a gamification fogalma néhány éve már bekerült a köztudatba, mégis kevés vállalat aknázza ki a benne rejlő lehetőségeket, pedig érdemes lenne. Mégpedig most! Ötletekről és megvalósításról beszélgetett a  HR Feed Pusztai Ádámmal, a Kollektíva gamification designerével.

Gazdálkodj okosan, Ki nevet a végén?, Activity, römi. Vérmérséklet kérdése, kinek melyik volt a kedvenc játéka gyerekkorában, és melyik az, amellyel néha még ma is szívesen kapcsol ki. A nosztalgikus érzés, a sikerélmény, a társaság miatt minden életkorban szeretünk játszani.

Ha ez a tény adott, miért ne vennénk ki az önként vállalt szórakozásból néhány elemet – pontokat, jelvényeket, kihívásokat, ranglistákat, avatarokat –, és tennénk be azokat a nem szeretem típusú feladatokba?

Attól, hogy élvezik, még nem biztos, hogy komolytalan

Hazánkban egyre többen és egyre többször használják a játékosítás megoldásait, azonban a környező országokhoz képest szolid öt-tíz éves lemaradásunk van. „Ha körülnézünk a világban, nemcsak tőlünk nyugatra, de keletre, például Törökországban is nagy kultúrája van a gamificationnek, remek gondolatébresztő megoldásokkal a HR területén is. Nagyon jó tudást találhatunk itthon is a játékosításban, vannak  már cégek, akik játékokat fejlesztenek, tréningekkel, tanácsadással foglalkoznak” – osztja meg Pusztai Ádám.

A gamification felhasználási lehetőségei gyakorlatilag végtelenek, legyen szó toborzásról, kiválasztásról, onboardingról, belső képzésről, de a sort hosszan folytathatnánk.

Tudatosan tervezve elérhetjük, hogy a HR- folyamatok, feladatok szexibbé, élvezetesebbé, élménytelibbé váljanak a játékokból kölcsönzött elemek által.

Ezzel el is érkeztünk az employer branding gyakran emlegetett szükségességéhez, amihez a gamificationnel is sokat hozzátehetünk. Ehhez azonban elengedhetetlen a szemléletváltás a vezetői fejekben: attól ugyanis, hogy valamiben jól érzik magukat a munkavállalók, az nem jelenti azt, hogy a folyamat kevésbé hatékony, vagy komolytalan lenne. Épp ellenkezőleg!

Fontos tisztázni a célt                                   

A leggyakrabban talán a szabadulószobával és a diákmenedzsment-bajnokságokkal találkozhatunk, ha játékosításról van szó, de ennél sokkal szélesebb a paletta, csupán a célt kell tisztáznunk, vagyis, hogy mit várunk el, vagy milyen viselkedést szeretnék kiváltani a játékosból. „Ha például azt akarjuk elérni, hogy minél több jól kvalifikált jelentkezőnk legyen egy állásra, létrehozhatunk egy Facebook-eseményt, majd három-négylépéses kincskeresésen vezethetjük keresztül a jelölteket, szakmára szabva. IT-sok esetén ezt az elvet követve jól működnek a honlapkódba rejtett jelszavak, egyéb információk.  Ezzel kihívást teremtünk, ami sokkal vonzóbb, mintha előszűrő feladatot adtunk volna. Szeretjük ugyanis megmérettetni magunkat, és a játékban nincs tétje, ha veszítünk, vagyis más az érzelmi töltet azzal szemben, ami kötelező, és amin múlik valami. Hasonlóan személyes és szakmai kompetenciákat tesz próbára az a játék, amellyel nemrég találkoztam: egy cég létrehozott egy fiktív profilt a Linkedinen, épített köré egy sztorit, és ez a kitalált személyt kellett megtalálni, ő adta a feladatokat, rajta keresztül lehetett megtenni a következő lépéseket” – sorolja Pusztai Ádám.

Ugyan a hagyományos személyes interjú jellemzően nem kerülhető meg a kiválasztás során, a játékosításról mégsem kell lemondanunk a szakértő szerin: „ilyenkor is ajánlott mérlegelnünk, mit szeretnénk a játékostól. Áruljon el magáról minél több információt? Teljesítse a próbafeladatokat? Érkezzen időben? A pontgyűjtés egy univerzális eszköz, ami egyszerű, költséghatékony és szórakoztató is: jár pont a CV beküldéséért, azért, ha sikerül egyből leegyeztetni az interjú időpontját, ha a pályázó megoldja a teszteket, ha nem késik, stb. Akik a legtöbb pontot gyűjtik, azok közül kerül majd ki az állás nyertese. A felvételi beszélgetés előtt a jelölt hangulatát is oldhatjuk játékelemekkel, például egy kincses-térképpel: az első checkpoint lehet az épület megtalálása, a második a recepción való bejelentkezés, majd következhet a lift, és azt is megadhatjuk, hogy a harmadik emeleten jobbra fordulva találja meg az irodát.

Ne szórjuk, nem varázspor

Ahhoz, hogy a játékelemek jól beépíthetőek, és a koncepció megvalósítható legyen, elengedhetetlen annak átgondolása, hogy ez mennyi idő-, illetve energia-befektetést kíván, ehhez mennyi tartalmat kell előállítanunk, kinek van erre kapacitása. A legtöbb megoldásnál marketinges és szövegíró bevonása is szükséges, ugyanis a játékosítás gyakran teljesen más megközelítést igényel, mint a klasszikus HR eszközök.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy hiába ötletes, izgalmas egy kiválasztási folyamat, ha a mindennapok, a szervezeti kultúra távol áll ettől. A játékost garantáltan egy hét után csalódás éri majd, pont, mint azt a kisgyereket, akit Jesse Schell játéktervező példája nyomán csokiba mártott brokkolival próbál az anyja megetetni: a valóság kíméletlenül arcon csapja, szomorú és dühös lesz. A gamification nem arra való, hogy varázsporként rászórjuk a folyamatainkra, és azt várjuk, hogy ettől mindenki motiválttá válik, és jól érzi majd magát. Ha valami nem működik, oldjuk meg, és ne próbáljuk játékosítással elfedni” – figyelmeztet Ádám.

Nem drága, nem bonyolult, nem csak digitális

A játékelemek tehát akkor működnek jól, ha jól használjuk őket. „Érdemes ehhez a legjellemzőbb tévhitekkel is leszámolni, amelyek a gamification kapcsán, kifogásként fel szoktak merülni, miszerint a játékosítás bonyolult, drága és kizárólag digitális formában működik. Ezek egyike sem igaz! A gamification egyáltalán nem bonyolult, csupán az elején kell jól átgondolni. Természetesen lehet drágán is csinálni, de a beépíthető játékmechanizmusok 70-75 százaléka ingyen megvalósítható, és ebből következik, hogy a legegyszerűbb papír alapú megoldások tökéletesek, nincs szükség hozzájuk szoftverfejlesztőre, vagy más speciális háttérre” – hangsúlyozza a tervező.

Ne misztifikáljuk túl a játékosítást! Egyszerűen nyúljunk vissza a saját gyerekkori élményeinkhez, és esélylatolgatás helyett vágjunk bele! Mi a legrosszabb, ami történhet? Néhány folyamatunk szórakoztatóbb lesz a megszokottnál. És ezzel már nyertünk is.

(forrás: HR Feed)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés