hirdetés
hirdetés
hirdetés

5 tipp munkáltatóimárka-építéshez

Ne kampányolj, építkezz! Employer branding okosan

Az employer branding nagyon felkapott témává vált az elmúlt években. Manapság már elvárás, hogy egy vállalat tudatos munkáltatói arculattal rendelkezzen, mérettől függetlenül. Miért lényeges, hogy a munkáltatói márka mindenki ügyévé váljon egy szervezetben? Hogyan válik az employer branding egy cég alapvető üzleti értékteremtő eszközévé? Hogyan lehet a munkáltatói értékeket és a munkavállalói élményt fejleszteni?

Első lépésként lépjünk hátrébb, és nézzük meg, mi is ez az őrület a munkaerőpiacon!

Az elmúlt években nagyon sok minden megváltozott körülöttünk a világban.

- Egyrészt jelentősen átrendeződött a munkaerőpiaci környezet. Korábban még a jelöltek álltak sorba azért, hogy bekerülhessenek egy céghez. Ez azonban megváltozott. Mára a cégek állnak sorba a jelöltekért: pozícionálniuk kell magukat és tudatosan felépíteni azt, hogy hogyan fogják a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt rövid, közép- és hosszú távon magukhoz vonzani, elkötelezni és megtartani.

- Egy másik fontos aspektus az idő. Ami nincs. Sokan gyakorlatilag tegnapra szeretnék visszapótolni a kiesett munkaerőt, vagy pedig a növekedéshez az újabb munkatársakat felvenni. Kevesebb ember van a munkaerőpiacon, mégis folyamatos elvárás a kiválasztási folyamat hosszúságának a csökkentése – mindez növekvő fluktuáció és a költségcsökkentés igénye mellett. Az üzleti működés fenntarthatóságának és nyereségességének az igénye egyszerre van jelen a cégeknél. Sokszor hallom mégis, hogy a vállalati növekedés akadálya a nem megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerő. Ez egy jelentős aspektus, ami egyben azt is jelzi, hogy az üzleti stratégiának lényeges része a munkáltatói márkaépítésre való tudatos odafigyelés.

- Ugyancsak fontos, hogy napjaink digitális világában az, ami nincs online, az gyakorlatilag nem létezik. Nagyon sok cég szembesül azzal, hogy próbálja magához vonzani a tehetségeket, azonban mégsem jár sikerrel. Ennek az egyik fő oka lehet az, hogy mondjuk a célcsoport az online világban van jelen, miközben a vállalat nem fér hozzá ezekhez a platformokhoz, nincs jóváhagyás arra, hogy online felületen keresztül kapcsolatot létesítsen.

Ezek azok a kihívások, amelyek szinte minden cég számára ott szerepelnek a megoldandó feladatok közt. A vállalatok próbálnak választ keresni a felmerülő problémákra, és így jutnak el arra a pontra, hogy elkezdenek employer branding stratégiát építeni.

Ehhez könnyű lenne számos kreatív megjelenést alkotni, amivel sikerülne bevonzani a potenciális tehetségeket. Ez viszont így nem működőképes, ugyanis a munkáltatói márkaépítés kampányok helyett munkahelyi értékekre és élményre való tudatos építkezést jelent.

Hogyan építs érték alapú employer branding stratégiát?

Az employer branding három egyszerű cél – bevonzás, elkötelezés és megtartás – köré felépített komplex rendszer. Egy szervezet, munkahely napról napra formálódik az értékrendszerek és a márka köré. A márka, ahogy a munkáltatói márka is, értékekkel van felruházva, azaz valamilyen értéket képvisel a felhasználói számára. Ezek az értékek munkáltatóként alapos odafigyelést és fejlesztést igényelnek nap mint nap. Ezt az értékcsomagot hívjuk úgy, hogy EVP, Employer Value Proposition, azaz munkáltatói értékígéret.

Ez az, ami miatt egy munkavállaló úgy dönt, hogy a cégnél kezd dolgozni, és aztán ott is marad. Az értékcsomag minden esetben fontos, hogy hiteles, a mindennapi élmény részeként megtapasztalt legyen.

Az EVP tehát az alap, amire az employer branding stratégia eszközeit, ötleteit, csatornáit életre híva építkezünk. Az employer branding eszközeivel a munkáltatói értékeket fordítjuk le kreatív üzenetstruktúrává, vizuális megjelenésekké, üzenetcsomagokká és akciókká az egész munkavállalói élményciklus mentén integrálva. A munkavállalói élmény ott kezdődik, hogy egy potenciális kolléga először hall a cégről, és azután is tovább tart, ha valaki már felmondott, és elment a vállalattól.

Ahhoz, hogy releváns és hiteles munkáltatói értékcsomagot, EVP-t határozzon meg egy cég, ahhoz a munkavállalói szükségleteket és a cégben megtapasztalt munkavállalói élményt kell először összevetni. Megvizsgálni, mire van szüksége a munkavállalóknak, és ebből mi az, amit a cégnél meg is tapasztalnak.

Íme 5 hasznos tipp az érték alapú employer branding stratégia megalkotásához:

  1. Végezz munkavállalói élményre alapozott employer branding kutatást, ami a munkavállalói szükségletek és a valós munkahelyi élmény feltérképezésével feltárja a cégben rejlő valós munkáltatói értékeket, EVP-ket.
  2. A stratégiába integrálj játékosított employer branding eszközöket, hogy felrázd a szervezetet, és megtapasztalhatóvá tedd az EVP-ket.
  3. Építs munkáltatói márka nagykövetekre EVP Story Telling révén: vond be a vezetőket és kollégákat, és érd el, hogy az értékeket a személyes történeteiken keresztül keltsék életre.
  4. Az értékek és a munkahelyi élmény fejlesztésére Integrált Employer Branding Stratégiát építs: minden munkavállalói élménypontban az ezt erősítő employer branding eszközöket, csatornákat építs be, a vezetők és kollégák bevonásával.
  5. Monitorozd az érték és élmény alapú employer branding stratégia hatékonyságát és megtérülését. A munkavállalói élménypontokhoz rendelj hozzá mérőszámokat.

A munkavállalói érték és élmény alapú employer branding stratégiával marketingkampányok helyett belülről építkezhetsz, stabil alapokra. Így nem kell majd egy állásbörze előtt összehívni a kollégákat, hogy megtanulják, mit mondjanak el a cégről. A toborzási hatékonyság növeléséhez a kollégák gyakorlatilag csupán életre keltik a munkáltatói márkát: a megélt munkahelyi értékek mentén, a saját történeteiken keresztül vonzzák a cég köré a jelentkezőket.

Így tudsz kézzel fogható sikereket elérni érték és élmény alapú, Integrált Employer Branding stratégia révén.

Zvezdovics Anita, Brandfizz, Partner & Chief Fizz Officer
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés