hirdetés
hirdetés

Paradigmaváltás a toborzás-kiválasztásban

Íme a jövő interjúkérdése: „Hány követőd van?”

Cikksorozatunk a kiválasztási életciklus 6 lépését mutatja be gyakorlati példákkal, gondolatokkal, ténymegállapításokkal fűszerezve. Jelen rész az előszűrés, interjú, és ezen belül többek között a „megnéznénk még egy jelöltet szindróma", valamint a jelen / jövő interjúkérdései: Hány követőd van? Mely cégekkel volt már együttműködésed? kérdéseivel foglalkozik. A témáról Ötvös Bernadett HR Generalista ír.

Munkáltatói chat – chatbot

Az álláskeresők felől történő megkeresésre adott válasz még nem túl gyakori formája, mely jófejséget, lazaságot, a „nekünk minden érdeklődő fontos” érzését mutatja. Tekintettel arra, hogy az egyén egyre inkább írásos formában kommunikál, a chatbot remek platform ahhoz a bizonyos „első találkozáshoz”. Az előző részben említett karrieroldal nehezen megtalálhatóságának problematikájában is hatékony eszköznek bizonyul.

A jelöltélmény az előszűréskor kezdődik! „Megnéznék még egy jelöltet” szindróma. A jövő interjúkérdése: Mekkora követőtáborod van?

4. lépés – Előszűrés, interjú

„Mert a jelöltélmény az előszűréssel kezdődik!”

A HR szakemberei az interjút megelőzően az előszűrés segítségével igyekszenek szűkíteni az álláshirdetésre jelentkezők körét. Az általában telefonos egyeztetés során a szakmai tapasztalatok egyezését, a jelölt kommunikációs stílusát figyelik, a gyakori „miért keres állást?” kérdést szorgalmazzák, miközben figyelmen kívül hagyják a jelöltélmény fontosságát. „Mert a jelöltélmény nem az interjún, hanem az előszűréskor kezdődik!” A jelöltélmény része az előszűrést végző személy személye, az ezen keresztül történő cégkultúra közvetítése, a „miért jó nálunk dolgozni” érzés átadása.

„…és az interjún folytatódik”

Az egyén belső feszültségét az interjún érezhető merev légkör nem csökkenti. A találkozást a cég képviselőivel gyakran nem egy könnyed egyeztetésnek érzékeli. A beszélgetés során az egyén szakmai éveit számlálják, „kérdéseiket rendőri kérdezőbiztosként” teszik fel, nem figyelve személyi és munkáltatói márkájuk pozitív átadására. Az interjút mindezeken túl az időbeli kicentizettség jellemzi, gyakran a „már csak 10 percünk maradt, most a jelölt kérdezhet” záró elemeként.

Mindezeken túl a szervezetek nem élhetnek abban a téves hiedelemben, miszerint minden jelentkező, aki jelentkezik, náluk is akar majd dolgozni. Az egyén, habár jelentkezését beadta, ugyanakkor döntését módosíthatja, akár a fent említett rossz gyakorlatok miatt is.

„A megnéznénk még egy jelöltet szindróma”

A kiválasztási folyamatban gyakori hiba „a megnéznénk még egy jelöltet” jelensége. Nemcsak „jó jelölteket” veszít így a szervezet, de értékes idejét és pénzét is kockáztatja. Mindezek mögött a döntési képesség hiánya, a korábban említett „tökéletes jelölt (szindróma)” áll.

A jelen/jövő interjúkérdése: Hány követőd van? Mely cégekkel volt már együttműködésed?

A különböző online közösségi platformok megjelenésével, az egyén új szerepekben próbálja/próbálhatja ki magát. Sikerességén felbuzdulva új típusú foglalkozást választ („influencer” vagy „youtuber”). Kérdésként adódik, hogy a szervezetek elfogadják-e, és élnek-e a szabadabb mozgásterű és gondolkodású, akár több ezer embert megmozgatni képes freelancerek foglalkoztatásával. A jelen és jövő interjúkérdése ennek tükrében: „Hány követőd van? Mely cégekkel volt már együttműködésed?”

 A cikksorozat utolsó részében a megfelelő / nem megfelelő visszajelzés, valamint az utókövetés kérdéseivel fogunk foglalkozni.

Az 1. részt - A „tökéletes jelölt kerestetik” szindróma, és amit tehetünk ellene - itt olvashatod.

Ötvös Bernadett, HR szakértő
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!

hirdetés