hirdetés
hirdetés
hirdetés

Márkaígéret

Ilyen nyelvi fortélyokkal erősíti dolgozói elkötelezettségét a Disney

A Disney szóhasználatában az alkalmazottakat "stábtagokként" emlegetik, a terméket pedig, amelynek létrehozásán fáradoznak, a show"-nak. A Disney-nél minden a "show"-ról szól: szórakoztatóparkjaik tulajdonképpen egy hatalmas díszletnek tekinthetők. Akármit épít, tesz és kommunikál a cég, minden a "show"-hoz tesz hozzá valamit. Mindent nagyban álmodnak meg, és különleges precizitással és professzionalizmussal készítenek el. Hogy mindez megvalósítható legyen, a Disney egy különleges közös nyelvet hozott létre a dolgozóinak, amely figyelemre méltó vállalati kultúrája egyik legfőbb építőkövévé vált.

Az alábbi öt módszer beépítésével mi is létrehozhatunk egy közös vállalati nyelvet, amely segíthet az egység, az összehangoltság és az inspirálódás megteremtésében és megőrzésében.

1. Érd el, hogy az embereid egy egységes törzs tagjainak érezzék magukat!

A Disney-csapattagok a show businessben dolgoznak, ezért a cégen belül sosem fogsz senkit hallani "alkalmazottak"-ként hivatkozni rájuk. "Stábtagokként" lenyűgöző produkciók sokaságát hozzák tető alá nap mint nap, és eközben folyamatosan maximumteljesítményt nyújtanak, hogy a show tökéletes legyen. Ha egy karaktert játszanak, akkor ekként a karakterként hivatkoznak rájuk, például Hófehérkeként, Arielként vagy Pocahontasként: hiszen a fantázia és a show csak akkor elevenedhet meg, ha minden stábtag "szerepben van".

2. A munkavégzés helyszíneit és eszközeit ne pusztán csak a hasznosság szempontjai szerint tervezd meg!

A Disney-nél semelyik munkaterület vagy -eszköz megtervezésénél nem feledkeznek meg a cég márkaígéretéről: a szórakoztatásról. Noha a munkaterületeket "színpadon" és "színpadon kívül" jelzésekkel különítik el egymástól, és előbbieknél sokkal nagyobb figyelmet helyeznek rá, hogy az ott dolgozók öltözéke, viselkedése és beszédmódja illeszkedjen az épp bemutatandó látványossághoz, a színpadon kívüli – üzleti, raktár- és egyéb – területeken sem vetkőzik le stábtag-identitásukat: ez meggyökeresedett a Disney-kultúrában.

3. Minden feladatot és funkciót illessz a missziódhoz!

A Disney-nél minden funkció a márkaígérethez illeszkedik, ami a szívből jövő szórakoztatás és a vidámság megteremtésének missziójaként írható le. A mindennapi feladatok értelmesek és pontosan meghatározottak, a kevésbé mágikus pillanatok és üzemeltetési eljárások pedig a háttérben, láthatatlanul zajlanak. A parkokban található játékokat "attrakciók"-nak nevezik, a sorban állást pedig interaktívvá teszik, és showelemekkel tűzdelik. Titkos kódnevük van arra is, ha egy vendég rosszul lesz (ami a vidámparkokban gyakran előfordul), illetve arra is, ha egy vendég nagyon gorombán viselkedik. Előbbi esetben a "Kód V" helyzet lép érvénybe, hogy feltakarítsák a "kiömlött proteint", míg utóbbi esetben "nagyra becsült vendégként" emlegetik egymást közt a szóban forgó delikvenst. A Disney-vidámparkokban meglepő módon az sem ritka eset, hogy egy vendég valamelyik vidámparki játékon, hullámvasúton próbálja meg illegálisan szétszórni egy szerette hamvait - ilyenkor a "fehér por riadó" lép érvénybe. A portásokat "felügyelőknek" nevezik, és pontosan tudják, mennyire kritikus szerepet játszanak a "színpad" kifogástalan állapotban tartásában. A Disney parkjaiban szinte mindenre saját elnevezést találtak, ami így minden egyes tevékenységnek és munkakörnek sajátos, Disney-s hangzást kölcsönöz, és elkülöníti őket minden konkurenciától. A közös nyelv a dolgozók mellett a látogatókat is egy sajátos Disney-lelkiállapotba helyezi, amíg a parkban tartózkodnak.

4. Használj pozitív és törekvésre buzdító nyelvet!

A Disney-nél minden pozitív, és a törekvést segíti elő: eleve extrovertált munkatársakat szerződtetnek, akiknek aztán a cselekedeteit és beállítódásukat a közös nyelven keresztül hangolják a céges kultúrához, majd ezt újra és újra megerősítik annak hangsúlyozásával, hogy a feladatuk az, hogy elősegítsék a csoda megtörténését. Ez modellként szolgálhat minden szervezetnek: hogy pozitív nyelvezetet használjunk, ami átformálja az emberek várakozásait a mindennapos feladataikkal kapcsolatban. Ahelyett például, hogy "ebédelnem kell" ma egy ügyféllel, érdemes úgy fogalmazni, hogy "ma lehetőségem nyílik egy ügyféllel ebédelni", mert így a feladatból egy csapásra egy, a lehetőség ígéretével telített előjog válik. A problémamegoldás nyelvezetét is érdemes átformálni: "Mi a baj?" vagy "Miért nem sikerül?" helyett kérdezzük azt: "Hogyan tudnánk megcsinálni?" és "Mi állíthat meg minket?"

5. Bánj úgy az ügyfeleiddel, mintha a királyi család tagjai lennének!

Egy Disney-álláshirdetésben, amelyben buszvezetőt kerestek az egyik parkba, egy sofőr és egy fiatal utas képe szerepelt, a következő szöveggel: "Vannak, akiknek egy buszvezető vagyok. De ennek a hercegnőnek én vagyok a fogathajtója."

A Disney parkok dolgozói a látogatóikra nem pusztán ügyfelekként tekintenek, hanem fejedelmi vendégekként: ez pedig visszahat a dolgozókra is. Az átgondolt nyelvhasználatnak (is) köszönhetően a Disney-team minden egyes tagja úgy érezheti, hogy kritikus szerepet játszik abban, hogy emlékezetes élményt nyújtson a vendégeknek, és ez büszkeséggel tölti el őket.

A Disney-parkok különlegességét nagyrészt ez a különleges nyelv adja, amelyet a dolgozók, azaz a stábtagok egymás közt használnak. Ez a viselkedés szándékos, részben tanult, és részben a céges kultúrából következik: használata idővel teljesen természetessé válik a dolgozók számára, és ez biztosítja, hogy szorosan kapcsolódjanak a céges örökséghez és kultúrához.

Bárhol dolgozzunk is, érdemes átgondolnunk a következőket:

– Hogyan tudnánk a céges nyelvezetünkbe a pozitív törekvéseket becsatornázni?

– Hogyan tudjuk minden egyes munkakör, funkció, részlet és eszköz szerepét, fontosságát úgy formálni, hogy az összhangba kerüljön a márkaígérettel? Érdemes a saját pozíciónkkal kezdeni, aztán jöhet az összes többi!

(forrás: Tlnt, New York Post)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés