hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ki alakítja? És hogyan?

Így fejleszd a szervezeti kultúrát! 5+1 tipp vezetőknek

Sok vállalatnál vita folyik arról, ki a céges kultúra igazi alakítója: a HR, a felsővezetők, a középvezetők vagy a beosztott dolgozók? A helyzet az, hogy mindenki a céges kultúra alakítója, akár tud róla, akár nem. Nézzünk néhány tippet a szervezeti kultúra fejlesztésére!

A szervezeti kultúra fejlesztése akkor kezdődik, amikor sikerült megállapítani, hogy az adott szervezet számára hogyan festenek az ideális állapotok. Abból kell kiindulni, mi a jelenlegi helyzet, és milyen irányban kell haladni a vállalat sikere érdekében. A dolgozók támogatandó attitűdjét az a vízió fogja formálni, amelyet az ideális kultúráról kialakítottunk.
 
Lássuk tehát, milyen alapvető dolgokra van szükség a szervezeti kultúra fejlesztéséhez! Az alábbi tippeket a KarrierPlusz szedte össze.

1. Tisztán, önzetlenül és minden szinten kell kommunikálni.
A csúcsvezetők felelőssége, hogy pontosan meghatározzák és folyamatosan rámutassanak, milyennek kell lennie a céges kultúrának a szervezet sikere érdekében. A dolgozók azonban csak akkor tudnak a céges kultúra jegyében cselekedni és ezt a mentalitást népszerűsíteni, ha pontosan tudják, miről van szó. Ha időnként kapnak erről egy semmitmondó körlevelet, az nem lesz elég. A kommunikáció legyen rendszeres, hatásos és kétirányú.

2. A vezetőség alakítsa a kultúrát, és járjon elöl jó példával!
Közhelynek tűnik, hogy elöl kell járni a jó példával, de ha a menedzsment nem az általa propagált értékek szerint dolgozik és éli az életét, mindenki más is így fog tenni – és ez a színház lesz végül maga a céges kultúra.

3. Olyan embereket kell fölvenni, akik a kultúra aktív alakítói.
Ha egy sales szervezetnek kompetitív, agresszív kultúrára van szüksége, akkor kompetitív, agresszív dolgozókat kell szerződtetnie. Amennyiben kórház vagyunk, és gondoskodó, együttérző kultúrát szeretnénk kialakítani, akkor gondoskodó, együttérző emberekre van szükség.

4. A céges kultúra jelenjen meg a kiválasztási folyamatban és annak összes dokumentumában!
Az álláskeresők nem cégekhez csatlakoznak, hanem kultúrákhoz. Ha a kiválasztási folyamat minden szakaszában sikerül érthetően kommunikálni, milyen a vállalati kultúra, a megfelelő embereket lehet bevonzani, elriasztva azokat, akiknek mások az értékválasztásaik. Nem baj, ha elveszítjük azokat az egyébként jó szakembereket, akik nem illenek a kultúrába. Jobb, ha időben eltűnnek a látóterünkből, és nem azután kell megszabadulnunk tőlük, hogy már felvettük őket.

5. Ne csak az elején, mindig kommunikáljuk, milyen a kultúra!
Nem elég, ha a betanítási idő alatt rázúdítjuk az összes szükséges információt az új dolgozóra. Folyamatos programokat kell kidolgozni a kultúra kommunikálására, és részesüljenek nyilvános elismerésben azok a dolgozók, akik hatásosan képviselik a meghirdetett értékeket.

5+1 Transzparencia, szavahihetőség
Ha a dolgozók úgy érzik, tudják, mi történik a cégnél és miért, az a benyomásuk alakul ki, hogy a szavuknak súlya van, és merik hallatni a hangjukat: elmondják az ötleteiket és a véleményüket. Ettől lesz erősebb és nyitottabb a szervezeti kultúra.

További hasznos tanácsokért kattints az eredeti cikkre!

(forrás: Karrier Plusz)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés