hirdetés
hirdetés
hirdetés

Csak ezt ne!

Együttműködni a konkurenciával, avagy miért NEM jó ötlet a csoportos interjú?

A címben lévő ellentmondás egyből megüti az ember szemét, a HR-esekét valahogy mégsem bántja. Ezért lehet, hogy idő és erőforrás megtakarítási célból előszeretettel alkalmazzák a csoportos interjút. Összeszedtük, ez miért nem annyira jó ötlet.

A cégek több okból is alkalmazzák ezt a vitatható interjú módszert. Az egyik motiváció az időmegtakarítás. Azonban, ha már pont az új kolléga kiválasztására sajnálják az időt, akkor mire nem? A másik motiváció pedig a jelöltek nyílt versenyeztetése, ami semmiképp sem pozitív, főleg ha az alábbi tényezőket is figyelembe vesszük:

Két dudás egy csárdában...

Egyfelől, ha a csoportdinamika oldaláról közelítünk, akkor több nagyhangú, véleményvezér típusú személy legyilkolja egymást egy ilyen helyzetben, miközben teljes mértékben elnyomják az introveltább társaikat. Holott vannak bizonyos pozíciók, ahol kifejezetten nem elvárás a szószátyár attitűd. Ha több extroveltább személy között kell, egy egyébként intorveltáltabb személynek magához ragadnia a szót, akkor ember legyen a talpán, aki erre képes! Ha a nagy hangzavarban elvész az ő hangja, tévesen az a kép keletkezhet, hogy valójában nincs véleménye, miközben egyszerűen csak  esélye sincs a kinyilvánítani azt.

Versenyezz, miközben együttműködsz

Másfelől, a munkáltatók gyakran takaróznak azzal, hogy azért választják ezt a kevésbé szerencsés módot, mert ebben a helyzetben megmutatkozhatnak az együttműködési skilljei a jövőbeli munkavállalónak. Azonban nagyon téved az, aki ezzel érvel. Miközben a valódi munka során valóban közös célért, együtt kell dolgozni, a csoportos feladat nehézsége, hogy az álláskeresőnek a konkurens pályázókkal kell egyszerre együttműködnie és magát a legjobb színben feltüntetni. Verseny és kooperáció együtt? Nyilván nem fog működni.

Ráadásul ezek főként látszólagos együttműködések. Gyakorlott pályázók pontosan tudják, mely kompetenciákat kell kidomborítani, és mely mondatoknak kell elhangozniuk ahhoz, hogy megragadják a megfigyelők figyelmét.

A pályázók sem élvezik

Csak csoportos interjút ne! Hangzik el ez a mondat sokszor a munkavállalói oldalról. Egy-egy rossz jelöltélmény – amely lehet bármely korábban felsorolt buktató okán – kifejezetten rontja a cég imagét. Pedig az, hogy milyen szájízzel távozik tőlünk a jelölt, illetve milyen hírét viszi tovább a cégnek, nagyon nem mindegy.

Persze több ok miatt sem lehet teljesen kiiktatni ezt csoportos kiválasztási gyakorlatot, azonban arra érdemes odafigyelni, hogy ezek a mesterségesen kreált helyzetek nem képesek teljes mértékben bejósolni egy jelölt beválását, és megmutani, hogy hogyan fog működni a mindennapokban. 

A csoportos interjú csak akkor nem elvetendő ötlet, ha valóban egy egész csoportot toborzunkk. Például egy új divízió, vagy egység teljes csapatát szeretnénk megtalálni. Ilyenkor egy jól felépített csoportos interjúval lehet kitalálni, hogy a résztvevők között melyik jelölt milyen szerepet kapjon a csoportban. Ki legyen a vezető helyettese, kik legyenek operatív emberek. Ki való ügyféllel való csevegésre, és ki az, aki inkább az adminisztráció üdvöskéje. 

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

JobXperience – HR konferencia a még jobb hangulatú munkahelyekért. Időpont: Április 02. 09:00

A CMA nevezései között ismét keressük az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásait! Új versenyünkre, az Influra az elmúlt két év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk. Nevezési határidő: április 11.

hirdetés