hirdetés
hirdetés

Te mit teszel meg a munkavállalódért?

Csoportszintű intelligenciát igényel a transzparencia

Európai szinten is egyedinek mondható transzparens rendszer, háromhavonta megtartott tábortűz-esemény, ahol minden munkatárs elmondhatja nyűgjeit-bajait, olajozottan működő home office és törzsidő – a budapesti székhelyű Neticle-nél számos haladó intézkedéssel ügyelnek arra, hogy a munkatársak komfortosan érezzék magukat. Szekeres Péter alapító-ügyvezetőt kérdeztük, hogy is néz ki mindez a gyakorlatban.

Úgy hallottam van egy transzparens fizetési rendszerük, amit itthon elsőként vezettek be.

Igen, ez úgy néz ki, hogy adott részlegen belül tapasztalat alapján meghatározott szintek vannak (junior, senior stb.), automatikus szenioritási szintugrásokkal, és az alapfizetés mellé teljesítmény alapján jár bónusz. Az eredmény az, hogy mindenki tisztában van minden munkatárs fizetésével.

A fizetési szisztémán túl másban is megnyilvánul a transzparencia?

Szekeres Péter
A transzparens fizetési rendszer önmagában még nem egy cél. Mindenben transzparensek vagyunk, ennek csak egy részét képezik a transzparens bérek. Az egész elgondolást egy struktúrába helyeztük: mindenkitől elvárt, hogy a stratégiát értse, és a saját tevékenységével támogassa. Ennek az is része, hogy a fizetések szenzitív információját megosztjuk egymással. A szervezeti kultúrába kell, hogy beépüljön a transzparencia, így tud csak a nehézségek (mint a sok új pozíció) ellenére is működni.

Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen struktúra működni tudjon?

Ez csoportszintű intelligenciát igényel: például meg kell érteniük a munkatársaknak, hogy a Bécsben dolgozó kollégának magasabbak az ilyen-olyan költségei, ezért magasabb fizetést kap. Fontos, hogy mindezt tisztán, koherensen kell kommunikálni. Így az új csapattagok is komfortosan érzik magukat.

Hallottam, hogy havonta összeülnek egy "tábortűz" köré, ezt hogyan kell elképzelni?

Igen, negyedévente van egy "tábortűz" eseményünk, ahol a csapat minden tagja összeül egy virtuális tábortűz köré, és mond három pozitív és három fejlesztendő dolgot a cég életében. Ez még az ősi Neticle-s időkből maradt meg, amikor még 8–10 fős volt a csapat, de a mai napig jól működik, noha már harminc fősre bővültünk. Itt nem arról van szó, hogy mindenki szidni kezdi a másikat, hanem megmondják, mi a fejlesztendő, és aztán megpróbálunk közösen gyors megoldást találni. Fontos a fogalmazásmód, hogy „fejlesztendő” területekről beszélünk. És a negyedéves memókból jól látszik, hogy a felmerülő problémák 60–80%-át meg is tudjuk oldani.

Itt mennyire szoktak bátrak lenni a munkatársak, mernek bátran kritizálni?

Ezek az események szigorúan facilitált struktúra mentén zajlanak: nem szapulunk senkit, és nem ismételjük egymást. Az eseményt én vezetem, és általában direkt úgy indítom, hogy a bátrabb, szeniorabb csapattagok kezdjék, rajtuk felbátorodva pedig már a többiek is el merik mondani a gondjukat-bajukat. Fájó pontokat természetesen szoktunk találni: ilyenkor pár iterált oda-visszakérdezést kell engedni. Általában jó hangulatban zajlik az esemény – ezt szolgálja az elnevezés is: azért lett „tábortűz”, hogy azt érezzék, itt lehet beszélni. Arról is, hogy otthonról nem működik a VPN, és akár arról is, hogy zavar, ha mások mosatlant hagynak elő a konyhában. Pozitív visszajelzéseket pedig azért kell mondani, hogy legyen visszajelzéskultúra: hangozzanak el azok a dolgok is, amik jól működnek!

Úgy hallottam, teljes mértékben működik önöknél a törzsidő és a home office lehetőség. Ezeket mennyire fogadták lelkesen a munkatársak, adódnak-e ebből nehézségek?

Az az elvünk: mindegy, honnan dolgozol, csak végezd el a munkát. Mivel sok a cross-team feladat, fontos, hogy legyen közös idő: ezért lett ökölszabály, hogy a munkaidő 60%-át töltsék bent. A home office-ot általában a hét második felére rakják a munkatársak, de mivel ezt már mindenki tudja, így a meetingeket már eleve a hét elejére csoportosítják. A home office ott tud működni, ahol tényleg mérve vannak a feladatok, vannak KPI-ok, mert így tudni fogod, hogy az otthon lévő kolléga nem a Kacsameséket nézi éppen. Úgy gondolom, a legtöbb cégnek, és főleg irodai cégeknek lehetővé kellene tenni az otthoni munkavégzést, mert jól működik. A törzsidő nehéz kérdés: próbáltuk elkerülni, de nem lehet az ügyfelek miatt. Viszont egy fejlesztői csoportnál például senkit nem érdekel, hogy mikor van a törzsideje, így ez náluk akár du. 1 és este 9 között bármikor is lehet.

Látszanak-e a fenti intézkedéseknek kézzelfogható pozitív eredményei?

Egyértelműen: nagyon alacsony a fluktuáció, az elmúlt évben 10% körüli volt, vagy az alatti. Noha nagyon fiatal a csapat, többen már 5–6 éve velünk vannak, és ez egyértelműen összefügg az említett intézkedésekkel. Az is látszik, hogy az új belépőknek ez nagyon komfortos: úgy érzik, hogy otthonra találtak nálunk. Egyetlen hátulütőként azt említhetném, hogy egyre több odafigyelést igényel magának a struktúrának a gondozása. De megéri gondozni a struktúrát, mert ha ezt nem tennénk, akkor a fluktuáció- és konfliktuskezelésre menne el ugyanez az energia. Szerencsére nekünk is komfortos, hogy ezzel foglalkozzunk.

A Neticle egy gyorsan növekvő B2B SaaS startup, mely vállalati szövegelemző megoldásokkal segíti az IT, kutatás- és marketingrészlegeket. Szolgáltatásaik jelenleg kilenc országban elérhetők. Budapesti irodájukban az interjú készítésekor nagyjából harminc fő (fejlesztők, elemzők, marketing/design, sales és pénzügyi csapat) dolgozik, emellett több országban is jelen vannak remote, country manager kollégákkal.

Ha te is ismersz olyan vállalkozót, cégvezetőt vagy menedzsert, aki sok apró gesztussal igyekszik a munkavállalói kedvében járni, ajánld be nekünk őt ezen az e-mail címen:  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés