hirdetés
hirdetés
hirdetés

Networkingre fel!

Csaló vagy kapcsolatépítő vagyok?

„Utálom csinálni, nem nekem találták ki!” – hallom munkám során fiataltól és időstől, álláskeresőtől és üzleti partnertől egyaránt, ha szóba kerül a networking kérdése, azaz a személyes-szakmai hálózatunk építése, mozgatása és a benne rejlő lehetőségek kiaknázása. 

Az indok a fenti mondatra szinte minden esetben ugyanaz: az illetőt feszélyezi a helyzet, úgy érzi, hogy visszaél partnere bizalmával, idejével és türelmével, kiszolgáltatottnak és bizonyos értelemben csalónak érzi magát.

Gátlásosan nem megy

Pedig aki nem tud túllépni ezeken a gátlásokon, az hátrányba kerül „versenytársaival” szemben. Legyen szó üzletszerzésről, álláskeresésről vagy éppen információszerzésről, információ-megosztásról, a networking ma már megkerülhetetlen feltétele a sikernek. Nemzetközi kutatások bizonyítják, hogy a munkahelyi és üzleti sikernek egy nagyon fontos építőköve az, hogy valaki mennyire képes – képes-e egyáltalán – a személyes-szakmai kapcsolati hálójának működtetésére akár az adott szervezeten belül, akár azon kívül.

Kétségtelen tény, hogy a kifejezetten extrovertált emberek előnnyel indulnak a networking területén, nem csak értik és sikerrel művelik, de élvezik is az effajta tevékenységet, míg az introvertáltak roppant idegenül érzik magukat az ilyen helyzetekben és emiatt nem is élnek vele. Számukra jó hír, hogy amennyiben fordítanak egyet a megközelítésen és inkább professzionális üzleti tárgyalásként és nem bájcsevejként tekintenek a networkingre, valamint észben tartanak néhány alapvetést, úgy ők is sikerrel vehetik az akadályokat. És ehhez nem kell feltétlenül extrovertáltnak lenni, csak meg kell tanulni networkölni, ami szerencsére nem is olyan nehéz.

Csere-bere

Mert a networking nem más, mint egy csereüzlet: mindkét fél értéket ad cserébe értékért. Ez az érték lehet az időnk, amit a beszélgetésre szánunk, egy elérhetőség, egy ajánlás vagy éppen ezekért cserébe egy kávé vagy ebéd. Bármikor is networkingre adjuk a fejünket, ez lebegjen a szemünk előtt. Meg, az, hogy ez az üzleti élet velejárója. Amennyiben így teszünk, rögtön enged a feszültség, és könnyebben tudunk feloldódni a helyzetben, kihasználni az előnyöket, valamint az általunk „üzletbe” betett értékajánlat mentén erősíteni a kapcsolatot.

A fentiekből fakadóan két dolgot azonban nem szabad elfelejtenünk! Egyrészt mindig álljuk a csereüzlet ránk eső részét: ajánljuk fel a segítségünket, akár a jövőre nézve is, de ha más nem jut eszünkbe, ragaszkodjunk ahhoz, hogy mi fizessük a partner kávéját, ebédjét. Másrészt információt kérni érkezünk a networking találkozóra és nem azért, hogy a partnerünk megoldja helyettünk a problémánkat.

Ha ezt a két alapszabályt észben tartjuk, és ezek szerint cselekszünk, biztosak lehetünk benne, hogy partnerünk az adott helyzetben és a jövőben is örömmel segít majd nekünk.

Networking alapszabályok

Szinte nincs olyan coaching vagy tanácsadó ügyfelem, akinél előbb-utóbb nem merül fel a networking kérdésköre. A gyakorlattal nem rendelkező partnereim – de néha azok is, akik otthonosan mozognak a networking világában, – sokszor szegezik nekem a kérdést: „Melyek a legfontosabb szabályai a networkingnek?”

Szerencsére nincs sok, de ami van, azt illik betartani.

A legfontosabb szabály, hogy mindig tudjuk, mit akarunk a networking során elérni. Konkrét céllal hívjunk el valakit egy találkozóra. Határozzuk meg magunknak azokat a célkitűzéseket (és ne akarjuk egyből a fél világot), amelyek mentén az interakciót terelni akarjuk. Legyünk e tekintetben koncentráltak, ne raboljuk se a partner, se a saját időnket céltalan találkozókkal, telefonbeszélgetésekkel, üzenetváltásokkal. Legyünk nagyon konkrétak, céltudatosak!

Másodsorban, sose éljünk vissza a partnerünk türelmével! Akár 10 percet, akár egy órát kérünk tőle, mindig tartsuk magunkat az időkerethez. A ránk allokált idő leteltével ajánljuk fel a találkozó lezárását. Ezt szinte mindig örömmel konstatálják a beszélgetőtársak, sokszor ők maguk kérik, hogy nyújtsunk egy kicsit a találkozón.

Végül, de nem utolsó sorban: legyünk mindig pozitívak a networking során, még akkor is, ha a várt segítséget végül nem kapjuk meg. Tapasztalatom szerint ezzel nem csak saját magunknak teremtünk egy jobb lelki állapotot, de sikerrel oldhatjuk a partnerünk feszültségét annak kapcsán, hogy nem tudott segíteni nekünk. Ezzel pedig végső soron egy későbbi interakció lehetőségeit növeljük. sőt, az sem kizárt, hogy beszélgetőtársunk a pozitív élmény mentén készségesen továbbküld egy olyan kapcsolatához, aki már jó eséllyel tud segíteni nekünk.

És végül, mindig ajánljunk fel valamit a segítségért cserébe! E nélkül komolytalan „üzletfelek” vagyunk, és végül senki nem fog szóba állni velünk.

 

Gárdus Zsuzsa, Business coach
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés