hirdetés
hirdetés

HRKOMM Award 2020 Best Practices

Az első hullám felfogható úgy is, mint a belső kommunikáció diadala

Immár negyedik alkalommal hirdettük meg tavaly a nagysikerű, HR-es és kommunikációs szakmának szóló versenyünket, melyre ismét rekordszámú nevezés érkezett. Szokásainkhoz híven a nyertes pályázatokkal idén is megismerkedhetett a nagyközönség, ezúttal egy online esemény keretében, ahol számos hasznos tapasztalat, best practice hangzott el, és miközben többségükben határozottan az elmúlt évhez kötődő, de mégis jövőbemutató tendenciák rajzolódtak ki.

A díjazott HR-kommunikációs megoldásokat első látásra két nagyobb csoportba lehet sorolni. Az egyikbe tartoznak a tavalyi év speciális kihívásaira válaszként adott megoldások, a másikba az ettől független best practice-ek. Mindkét téren szembeszökő volt az egyébként nagyon kreatív és innovatív megoldások meglepő egybecsengése: sokszor vették úgy át egymástól a szót az előadók, hogy maguk is csodálkozásukat fejezték ki a megoldásaik hasonlósága miatt. A koronavírus-pandémia esetében ezt magyarázhatja, hogy eleve hasonló helyzetben vagyunk, hiszen többé-kevésbé mindenkinek ugyanazokkal az akadályokkal kellett az elmúlt évben megküzdeni, mint a kötelező home office-ra átállás és az ebből következő belső kommunikációs kihívások (például hogy mindenkit gyorsan, célcsoportrelevánsan és hatékonyan kellett elérni és támogatni); vagy hogy a kollégákat meg tudjuk tartani egy közösségként, egy csapatként, és hogy ne veszítsék el a motivációjukat; vagy éppen az online onboarding nehézségei.

De azt is láthattuk, hogy a pandémiás helyzettől független megoldások is összecsengenek, ami alapján határozott trendeket láthatunk kirajzolódni. Mik voltak tehát a 2020-as év HR-kommunikációs trendjei a konferenciánk tanulságai alapján, a pandémiával kapcsolatban és attól függetlenül? Íme pár pontban a legfőbb elhangzott tanulságok:

  1. A márka kiépítése nem sprint, hanem maraton, és a vállalat elköteleződése elengedhetetlen. A tavalyi év pillanatok alatt megmutatta, hogy a vállalatok mennyire önazonosak azzal, amit kifelé és befelé kommunikálnak, mennyire képesek önreflexióra, és mennyire őszinték a munkavállalóikkal.
  2. Az csinálta jól, aki a krízist lehetőségként fogta fel az építkezésre, például a bizalom továbbépítésére, hogy változatos kommunikációs eszközök bevetésével megmutassák a kollégáknak: veletek vagyunk. Az első hullám felfogható úgy, mint a belső kommunikáció diadala – fogalmazott az egyik előadó. A hatalmas információéhség miatt a pandémia első hullámában átszakadtak azok a gátak, amelyek korábban sok helyen megakadályozták a belső kommunikáció fejlesztését, és az ehhez szükséges új eszközök használatának megtanulását munkavállalói oldalról is.
  3. Az azonnali intézkedések, az átlátható kommunikáció és a dolgozók folyamatos, abszolút bevonása, a people first szemlélet kulcsfontosságúaknak bizonyultak a sikeres válságkezelésben. Ott csinálták jól, ahol a „veletek vagyunk” gondolatiság nemcsak kommunikáció, hanem tettek szintjén is jelen volt a szervezet életében. Mindez az elkötelezettség szintjében is nagy ugrást jelentett sok helyen tavaly.
  4. Különösen sikeresnek bizonyult a „minden fontos infó egy helyen” típusú kommunikáció: többen számoltak be koronavírus témájú vállalati intranet-aloldal létrehozásáról, de számos más kreatív megoldást láthattunk-hallhattunk. Az előadásokból kirajzolódott: az tudta igazán jól venni az akadályt, aki már régóta fejleszthette a vállalati kultúráját, belső kommunikációs rendszerét, és őszinte márkakommunikációval bírt. Illetve fontos volt az is, hogy az információáramlás ne egyoldalú legyen, nagyon jól beváltak az olyan csatornák, ahol a munkavállalók is folyamatosan kérdezhettek.
  5. Számos helyen jelentek meg önszerveződő akciók a kollégák részéről, például szolidaritásüzenetek, közös karanténéneklés vagy összevágott home videókból virálissá vált videók formájában. Ezeket érdemes bátorítani, teret adni nekik (pl. interaktív intranet létrehozásával), hiszen javítják a hangulatot és csapatot építenek, sőt olykor az egyes szervezeti egységek közt is gátakat szakítanak át az ilyen szempontból is nagy kihívást jelentő home office-os időkben.
  6. A hosszú távú teljes home office-ra átállást a legtöbben nem tartják megvalósíthatónak. Az előadók többsége arról számolt be, hogy nagyjából 50–50 százalékban otthoni és irodai munkával megvalósuló hibrid működésre kívánnak berendezkedni hosszú távon. Jelenleg a legtöbben úgy vélik, hogy ez jelenti a legnagyobb belső kommunikációs kihívást.
  7. Fontos célkitűzésként jelent meg több díjazottnál is, hogy ha problémája van egy munkavállalónak, tudjon hová fordulni: a lelki egészséggel kapcsolatos problémákat belső coachokkal, vezetőiknek tartott tréningekkel, illetve külső szolgáltatók segítségével igyekeztek kezelni. A pszichológiai szolgáltatások meglepően sikeresnek bizonyultak több helyen is, ami azt mutatja, mekkora szükség van erre. Számos díjazott példája nagyon jól mutatja, hogy 2020-ban kezdett el látszani, milyen hatalmas igény van arra, hogy a kollégáknak a vállalati szerepükön túlmenő problémáikban segítsünk, hogy a pszichológiai wellbeingjükkel foglalkozzunk, hogy egyáltalán tudomást vegyünk arról, hogy ilyen problémáik lehetnek, és felelős vállalatként foglalkozzunk vele. A vállalatok most értek el ide, a pandémia miatt, de tisztán látszik, hogy ennek hosszú távon is így kellene lennie, és hogy ez a HR territóriuma; a kommunikáció szerepe pedig az, hogy ezt mennyire teszi ismertté és elfogadhatóvá.
  8. A pandémiától függetlenül is fontos hívószavaknak bizonyultak az alulról jövő kezdeményezések, a kollégák bevonása, a social marketing és a purpose-based szemlélet, valamint a valódiság és hitelesség fontossága a vállalati kommunikációban.
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

hirdetés