hirdetés
hirdetés
hirdetés

Recruiting-tippek

Az álláshirdetés a csokipapír, a munkaköri leírás meg a hátoldala

A jó munkaköri leírás ugyanannyira fontos a sikeres toborzás-kiválasztáshoz, mint az álláshirdetés. De hogyan is készíthetünk jó munkaköri leírást? Ebben segít nekünk a HR Blog szakértője néhány fontos gondolattal.

Pár évvel ezelőtt dolgoztam egy jelentős nemzetközi vállalatnál. Az volt a policy (szabályzat), hogy egy pozíció meghirdetése során a munkaköri leírást kellett használnunk – ez több okból is nehézséget okozott. A munka törvénykönyve szerint a munkavállaló munkakörét az ahhoz tartozó feladatok részletes leírásával kell meghatározni. A munkaköri leírás (job description, JD) egy hivatalos dokumentum, amiben objektíven, számon kérhetően érdemes rögzíteni egy pozícióhoz kapcsolódó tennivalókat és elvárásokat.

Ezzel szemben egy álláshirdetés (job posting, posting) egy olyan leírás, amelynek az a célja, hogy felkeltse a megcélzott jelentkezői réteget, célcsoportot. Tulajdonképpen egy értékesítési segédanyagról beszélünk.

A "hátoldal" is legalább ugyanolyan fontos!

Kicsit szemléletesebben leírva, az álláshirdetés olyan, mint egy csokipapírnak az első oldala – ami íncsiklandó, felkelti az érdeklődést, felcsigázza az embert. Elmondja a fő részleteket – milyen csoki, melyik márka, megjelenik a design. A munkaköri leírás pedig a hátoldala, ahol részletesen fel vannak sorolva a hozzávalók, makrotápanyagok, allergének, forgalmazó stb. Az emberek döntő többsége csak azután nézi meg a hátoldalát egy csokinak – ha megnézi –, miután a csomagolás első fele felkeltette az érdeklődését.

Most úgy tűnhet, hogy egy keresése folyamat kapcsán egy munkaköri leírás csak másodlagos szerepet tölt be, pedig ez egyáltalán nem igaz! A munkaköri leírás a kiinduló alapja egy keresésnek. Ez az a dokumentum, ami objektíven kell, hogy rögzítse a munkakört, amire toborzunk.

Ki készítse?

A népszerű közhiedelemmel ellentétben a munkaköri leírás elkészítése a közvetlen vezető feladata. Ehhez nagyobb vállalatoknál a HR biztosít egy template-t (sablont), ami rögzíti a vállalat munkaköri leírásainak struktúráját, de a közvetlen vezetőnél senki sem ismerheti jobban a munkakört, amire kollegát keres.

A kiválasztást koordináló kollega – legyen hr-es, toborzó vagy sok esetben office assistant – általában nem rendelkezik közvetlen tapasztalattal az adott területen. Egy jó munkaköri leírás rögzíti a legfontosabb feladatokat, fogódzót biztosít a kiválasztást bonyolító munkatársunk számára, közös megértést biztosít a kiválasztásban résztvevőknek.

A munkaköri leírás képezi alapján az álláshirdetésnek. Jó munkaköri leírás hiányában szinte lehetetlen jó álláshirdetést írni.

A munkakört írjuk körbe, ne a kollégát, aki jelenleg betölti!

Íme 6 tipikus hiba, amit sokan elkövetnek a munkaköri leírás elkészítésekor:

1. Megkérjük a HR-t, hogy írja meg. Nem, nem, nem! Nem győzöm hangsúlyozni, a munkaköri leírás elkészítése az adott vezető feladata. A HR-es kollega csak nagy vonalakban fogja ismerni az adott munkakört, épp a lényeges részletek vesznek el.

2. Egy hasonló pozícióban dolgozó kollegát kérünk meg, hogy állítsa össze a munkaköri leírást. Sajnos ez sem célravezető, mert bár tartalmában már közelebb lesz az igazsághoz, épp a vezetői szemlélet és vezetői elvárások nyújtotta keretek fognak hiányozni a leírásból.

3. Elővesszük a régi munkaköri leírást, így legalább nem kell vele dolgozni. Egy régi leírás jó alap lehet, de minden esetben érdemes aktualizálni, pontosítani. Én még nem láttam olyan régi munkakörit, ami megállta volna a helyét az aktuális helyzetben, folyamatosan változnak a folyamatok, átszerveződnek a cégek.

4. Egyszerűen ignoráljuk a feladatot, majd megoldja a toborzó máshogy.

5. Írunk ugyan munkaköri leírást, de nem a munkakört írjuk körbe, hanem a kollegát, aki betölti azt. Elsőre talán viccesen hat, de hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy pontosan olyan emberre van szükségünk, mint aki eddig ezt a feladatot ellátta, ezért sokat aprólékosan körbeírják magát a kollegát, aki elment, holott a munkakört és az ahhoz kapcsolódó elvárásokat kell tisztázni.

6. Gyorsan összedobunk néhány sort, hogy a feladat ki legyen pipálva, de épp annyira semmitmondó a leírás, mint amennyi időt szántunk rá.

Összefoglalásképpen:

Kedves Vezetők! Érdemes időt és energiát fektetni a munkaköri leírások elkészítésébe.

Kedves Recruiterek! Ne hagyjátok magatokat – jó munkaköri leírásokra igenis szükség van a toborzáshoz.

Vagyis a jó munkaköri leírás employer branding-tényező: megléte a munkáltatói márkánkat építi, hiányában pedig a munkáltatói márkánk sérül.

HA TOVÁBBI HASZNOS EMPLOYER BRANDING TIPPEKET SZERETNÉL KAPNI, GYERE EL A NAGY EMPLOYER BRANDING NAPUNKRA!

Nagy Employer Branding Nap
5 hiba, amit semmiképp se kövess el - avagy az Employer Branding alapszabályai konferencia  

5 hiba, amit semmiképp se kövess el - avagy az Employer Branding alapszabályai konferencia  

Program:

8.30-9.00 Regisztráció

9.00-9.20 Employer Branding alapok: 5 hiba, amit semmiképp se kövess el!
Tanulságok és jó tanácsok employer brandinggel kapcsolatban
Előadó: Bőhm Kornél, Kommunikációs szakértő, Impact Works employer branding üzletágvezető

9.25-9.40 Miért maradnak? Miért mennek? Mik a munkavállalók prioritásai munkahelykeresésnél?
Milyen szektorokban dolgoznak szívesen, melyek a munkavállalók legfőbb prioritásai, mi tartja ott őket, és melyek a legfőbb felmondási okok? Mindez kiderül a Randstad Employer Branding kutatásából, melyet 30 országban végeztek el, hazánkban 8200 munkavállaló válaszai alapján értékelték az eredményeket.
Előadó: Szokody Ágnes, Randstad Hungary & Romania, marketing manager 

9.45-10.05 Mitől lesz egy márka lovemark? 
A „lovemark”-készítés receptje nem csak a marketing, de egyre inkább a hr-szakmának is hasznára válik az employer brandépítés kapcsán.
Előadó: Faix Csaba, Prompt Media kreatív vezetője és a Prezi kommunikációs tanácsadója

10.10-10.30 Az X generáció ki tudja találni, hogy mire vevő az Y és a Z?
Az ideálisnak tartott vállalati értékeket kommunikáljuk vagy a kutatási eredményeket? És ha utóbbi, akkor is felmerül a kérdés: az idősebb korosztály meg tudja találni a hangot a fiatalokkal?
Előadó: Steigervald Krisztián, Emotional Marketing, ügyvezető

10.35-10.55 Mit tanultunk az employer branding kutatásokból, és hogyan építettük ezt bele a munkáltatói márkastratégiánkba?
Mit tudtunk meg: mire vevők a fiatalok és hogy szólítottuk meg őket ezután? Jó úton jártunk?
Előadó: Takács Tamás, Vodafone Magyarország, Employer Branding specialist

10.55-11.00 Fejmasszázzsal az együttműködésért, egy innovációs lehetőség a minősítésmentes kapcsolatokért 
Előadó: Agócs Erika, Happy Head

11.00-11.25 Kávészünet

11.25-11.45 Amikor a valóság nem találkozik az ígérettel…
Példák arra, hogy miért nem érdemes többet ígérni, mint amit teljesíteni tudunk. Élmény vs. csalódás – amikor a felvétel után a csillogó munkáltatói márkaüzenetet a kemény valóság váltja.
Előadók: Csikós-Nagy Katalin és Havrán Linda, HR-Evolution Kft

11.50-12.10 Bullshit-generátor az employer branding-gyártó gépezetben
Nézzük meg, hány cégnek ugyanaz az EVP-je, a kulcsüzenete, és vajon mennyire érhető tetten egy cég „egyénisége” az üzenetek mögött. Nem kevés pénzt költenek a cégek EB-re, érdemes lenne az egyedi vonásokra is fókuszálni a kötelező körök mellett/helyett.
Előadó: Balaton Anita, Cafe PR, ügyvezető

12.15-12.25 Így ünneplünk mi! - Bepillantás egy kkv hétköznapjaiba
Belső és kommunikációs megoldások a Számlázz.hu-tól 
Előadó: Szeszlér Vera, Számlázz.hu, marketing-kommunikáció

12.25-12.35 Közös munkahelyen XYZ 
Előadó: Dr. Schrancz Mihály, Property Market Kft. fejlesztési igazgató

12.35-12.45 Employer branding digitalizáció 
Előadók: Dr. Bocsi Bernadett, Renfer Péter; Nordconn International 

12.45-13.45 Ebédszünet

13.45-13.55 Dolgozói juttatások: miértek és hogyanok 
Előadásunkban szeretnénk világosabbá tenni az a képet, amit az elmúlt hónapokban olyan sötétre festettek a hírek. Megmutatjuk, hogy mit fog jelenteni egy egyszerűbb cafatéira 2019-ben és hogyan tudnak ebből profitálni a munkáltatók és munkavállalóik. Egy friss piackutatás alapján elemezzük, hogyan is gondolkodnak valójában erről ma a munkáltató cégek.
Előadó: Balázs Krisztián, Edenred, ügyvezető igazgató 

13.55-14.15 Legjobb és legrosszabb EB filmek a világbólA hrpwr.hu válogatása a legjobb és legrosszabb employer branding klippekből.
Előadó: Farkas Nóra, PPH Media/hrpwr.hu, online szerkesztő

14.15-14.35 Kopogtatnak már az influencerek az Employer Branding kapuján?
Manapság egyre megkerülhetetlenebb a fogyasztói márkakommunikációban az influencerek bevonása egy reklámkampányba. Mi a helyzet a munkáltatói kampányoknál: léteznek erre alkalmas influencerek? Ha igen, felfedezték már őket maguknak a munkaadói oldal kommunikációs szakemberei? Mire érdemes figyelni, ha employer branding téren gondolkozunk influencerekben?
Előadó: Vaszary Ádám, Adamsky Budapest

14.40-14.50 Az ÉV HR-megoldása: Hogyan bízd a munkavállalóid instájára a toborzást és az Empolyer Brandinget?
Bemutatkozik az Employer Influencer Advocacy Program a POME és a Roar by Generali együttműködésében.
Előadó: Bendl Mátyás, POME, CEO

14.55-15.15 Néha érdemes kísérletezni: rendhagyó toborzási megoldások a Drehernél 
Több releváns jelentkezőt talál az ember egy pubban, vagy egy fesztiválon, mint hagyományos álláshirdetés útján? Erre válaszol a Dreher HR igazgatója, aki nem félt kísérletezni. 
Előadó: Kreiter Éva, Dreher Sörgyárak, HR-vezető

15.20-15.35 Hogy szolgálja az EB az üzleti növekedést?
Az Employer Branding akkor segíti hatékonyan az üzleti növekedést, ha képes beépülni a szervezet DNS-ébe. Ehhez arra van szükség, hogy a munkáltatói márkaépítésre ne csupán marketing és kommunikációs kampányként, hanem az egész szervezeten átívelő munkavállalói élménytervezés szerves részeként tekintsünk.
Előadó: Radnai-Tóth Judit, Worki, társalapító

15.40-16.10 Kerekasztal beszélgetés: Miért nehéz becserkészni a fiatalokat, milyen üzenetekre vevők mégis? Megkérdezzük magukat a fiatalokat.
Résztvevők: Kreiter Éva, Dreher Sörgyárak; Levendel Áron, Kaptár közösségi iroda; Baráthi Tamás, Zyntern és Colibri; Kardos Bálint

Időpont: 2018. november 15. 

Helyszín: Hatszín Teátrum (1066 Budapest, Jókai u. 6.)

Részvételi díj: 
Teljes árú részvételi díj: 43 900 Ft + áfa / fő
Csoportos jelentkezés 3 főtől: 36 900 Ft + áfa /fő  

Szponzoráció:
Balla Anita This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , 06 1 430 4591

A jelentkezési lap letöltéséhez kattints IDE, majd kitöltve juttasd vissza a szervezőknek a This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. e-mail címre!

(forrás: HRBlog.hu)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés