hirdetés
hirdetés
hirdetés

Realistic job preview

Amikor a valóság jobb, mint a képzelet

Az employer branding manapság felkapott téma, azonban van, amikor érdemes egy munkahely vagy munkakör életszerűbb és őszintébb oldalát is bemutatni a jelölteknek. Mi az a Realistic Job Preview és egyáltalán hogy érdemes megvalósítani?

A Realistic Job Preview (RJP), amit magyarul valósághű munkabemutatóként fordíthatnánk olyan technika, amelynek a célja a valós kép festése egy munkáról a jelölt számára. Bemutatja a munka pozitív és negatív aspektusait is, így sarkallva a pályázót arra, hogy megalapozott döntést hozzon. Nem az employer branding ellentéte, hanem szorosan kapcsolódik hozzá, mivel a pozitívumok mellett kiegészíti a képet negatív elemekkel.

Oszlassuk el a téves elképzeléseket!

Legfőbb célja az irreális elvárások eloszlatása. Lehetőséget teremt a jelöltek számára a tudatos döntéshozásra, betekintést enged egy adott munkakör előnyein túl, az abban rejlő kihívásokba is. Ez pedig megakadályozza a korai lemorzsolódásukat. 

Az újonnan belépők gyakran csak az első munkanapon szembesülnek olyan tényezőkkel, amelyek a kiválasztás folyamán nem derültek ki. Az sem ritka, hogy munkába álláskor foszlanak szét tévesen felépített elképzeléseik a munkával kapcsolatban. Ez sokszor frusztrációt, elégedetlenséget, rosszabb esetben lemorzsolódást eredményez. Erre nyújt megoldást az RJP, hiszen nemcsak a vonzó oldalát emeli ki a munkakörnek, hanem minden lehetséges aspketusból igyekszik bemutatni azt. Így megfontoltabb döntés születhet, amellyel megelőzhetők az újbóli kiválasztással, beléptetéssel és betanítással járó plusz költségek.

Nem elriaszt, hanem megtart

Sokan ellenállnak ennek a technikának, mivel a munka negatív oldalát kiemelve a munkáltatók „szánt szándékkal kergetik el a jelölteket". Azonban érdemes belátni, hogy az mind a cég, mind az egyén szempontjából előnyös, ha nyílt lapokkal játszanak és nem árulnak zsákbamacskát egy adott pozícióval kapcsolatban. Ez elősegíti a person-job fitet is, így valóban a megfelelő emberek kerülhetnek a megfelelő helyre. Továbbá az RJP egy hosszú távú stratégia. Nem elriasztja a jelölteket, hanem megtartja azokat, akik valószínűleg hosszú távon is maradnak elkötelezett dolgozóként.

Hova illeszd a kiválasztási folyamatban?

A valósághű munkabemutatásnak több formája is létezik: történhet megfigyeléssel, csoportos megbeszéléssel vagy érdekes prezentációk és videók bemutatásával. Fontos megjegyezni, hogy az RJP-t az interjúk után, de még az ajánlattétel előtt érdemes alkalmazni, a szisztematikus feldolgozást elősegítendő.

A Realistic job preview lépései:

  1. Pontos és naprakész munkaköri leírás
  2. Információgyűjtés a szervezet és a munkakör pozitív és negatív aspektusairól: kérdőív, fókuszcsoport, interjú
  3. Információgyűjtés a jelöltek irreális elvárásairól és rejtett információkról: tudjuk, hogy milyen elvárásokat kell szertefoszlatni
  4. Stratégiafejlesztés az információk prezentálására
  5. Alkalmazás, utánkövetés, módosítás

Nézzétek meg egy példát az RJP videós megvalósítására, egy amerikai szociális munkásokat toborzó otthon jóvoltából:

 

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

Hogyan keress IT-s kollégát? Félnapos konferencia december 4-én.

hirdetés