hirdetés
hirdetés
hirdetés

Tudatos lezárás

Aknázd ki az exit interjúban rejlő lehetőségeket!

Az exit interjú rendkívül hatékony eszköz a HR kezében: egyszerre olcsó diagnosztikai módszer és az employer branding egy fontos, utolsó utáni mozzanata. Feltéve persze, hogy használjuk és kihasználjuk – világít rá Kovács Orsolya HR-szakember, akivel a HR Feed beszélgetett.

Miért nem aknázzák ki többen az exit interjúban rejlő lehetőségeket? Hogyan tehető mindkét fél részére tanulságossá a távozás?

Kovács Orsolya HR-szakembert kérdeztük, aki multinacionális (Tesco, GE) és középvállalatoknál szerzett tapasztalatai alapján nagyon hatékony eszköznek tartja a kilépő interjút:
Könnyű kifogás, hogy olyan sok nyűg van a távozó kollégák nélkül is - menjen, minél kisebb energiabefektetéssel távozzon a munkatárs. Pedig fontos lenne, hogy beszélgessünk még egy utolsót: ez az interjú talán a legolcsóbb diagnosztikai eszköz, amivel kiderülhet, hogy mi a helyzet a szervezetben. Megtudhatjuk, miért mennek el a munkavállalók, és gyakran derül fény olyan tendenciákra, hogy például egy konkrét középvezető mellett nem maradnak meg a munkatársak, vagy egy adott pozíciót hagynak ott gyakran. Persze az is előfordul, hogy rajtunk kívül álló okok miatt távozik valaki: megunja, hogy egy órára van a munkahelye, és talál valami közelebbit, de elég gyakori, hogy hasznos vagy épp meglepő információkhoz jutunk az ilyen beszélgetések során.

Mitől lesznek érdekeltek a távozók abban, hogy megnyíljanak az exit interjú során?

"Nagyon fontos, hogy a HR-es munkatárs, aki felveszi az interjút, legyen hiteles, legyen olyan tekintélye, ami megengedi ezt a beszélgetést. Ha a munkavállalók azt tapasztalják, hogy őszinte érdeklődéssel fordulunk feléjük és számít a véleményük, akkor az esetek nagy részében komolyan veszik az exit interjút és értékes visszajelzéseket kaphatunk. Azzal is szoktam érvelni, hogy bár az adott munkavállaló távozik, a csapat többi tagja - gyakran jó barátok - viszont maradnak, és nekik még segíthet azzal, hogy megosztja velünk a véleményét" – fogalmaz a szakember.

Hogyan csináljuk?

Néhány gyakorlati tipp a hatékony exit interjú megszervezéséhez:

  1. Amikor értesülünk a felmondásról, jelezzük a távozó kollégának, hogy szeretnénk egy exit interjúra meghívni, amin a részvétel nem kötelező, de örömmel vennénk, ha megosztaná a véleményét néhány kérdésben.
  2. Amikor már nincs igazán tétje a negatív véleménynek, akkor könnyebben kijönnek a konkrétumok, ám sokan még ilyenkor is tartanak a személyeskedéstől. Ajánljuk fel a távozó kollégának, hogy a véleményét - ha igényli - anonim módon kezeljük, így garantált, hogy semmilyen hátrány nem érheti a későbbiek során.
  3. Időzítsük az interjú időpontját a munkában töltött utolsó két hétre! Amikor már belátható közelségbe kerül a távozás, nyugodtabban, higgadtabban tud beszélni mindenki az esetleges konfliktusokról vagy a távozás egyéb okairól is - és ilyenkor jóval nyitottabbak is a munkavállalók ezekre a beszélgetésekre.
  4. A legtöbb munkavállaló még soha nem vett részt exit interjún: adjunk előre információt arról, hogy hogyan is fog kinézni ez a beszélgetés, nagyjából mennyi ideig tart, és milyen témák merülnek majd fel.
  5. Munkakultúránknak még nem szerves része a minőségi, konkrétumokban bővelkedő visszajelzések adása és kapása: jelezzük, hogy a negatív, fejlesztő véleményekre is kíváncsiak vagyunk, illetve adjunk mi is hasznos, építő visszajelzéseket a távozónak.

Az exit interjúk során a leggyakrabban ezek a standard kérdések hangzanak el:

  • Mikor kezdett gondolkodni a váltáson?
  • Mi az, ami végül a távozásra sarkallta?
  • Milyen a kapcsolata a csapattal és a vezetőjével?
  • Mi az, amiért szeretett és nem szeretett a cégnél dolgozni?
  • Ha van kedve megosztani velünk: van már új munkahelye? Milyen munkakörbe megy és miért ezt választotta?
  • Bónuszkérdés: adjon tanácsot a HR-nek! 
 
A tudatos lezárás fontossága
 
Adjunk mi is visszajelzést: jó lehetőség ez a beszélgetés arra, hogy megköszönjük az elmúlt időszakot, kiemeljünk esetleges jó momentumokat a közös munkában. Ne feledkezzünk meg arról, hogy ez az utolsó esélyünk arra is, hogy a munkavállalóban felhalmozódott, távozáshoz vezető feszültségből “átvegyünk”. Egy csalódott, munkaerőpiacra frusztráltan kiszabaduló ex-munkavállalóban nincs lojalitás, az interneten szabadjára engedett, keresetlen véleményeket pedig sokkal nehezebb kezelnünk. Dühös anonim kommenteket előzhetünk meg egy jó beszélgetéssel. Amikor pedig értékes munkaerő távozik, aki hiányozni fog a csapatból, akkor jelezhetjük, hogy várjuk vissza a szervezetbe, akár más területen, pozícióban is.” - tette  hozzá Orsolya.

Az exit interjú tehát a munkavállalóval felépített kapcsolat fontos zárómomentumainak egyike. Ahogy arra a szakember is rávilágít: ha már komoly energiákat allokáltunk kiválasztásra, hirdetésekre és többkörös interjúztatásra, majd a beléptetésre is, akkor az is fontos, hogy a folyamat másik végén is tudatosak legyünk. “A szűkös budgetek korában ez egy olcsó és fontos eszköz, amit ki kell használnunk.

 

VAN EGY ÚJSZERŰ ON- VAGY OFFBOARDING MEGOLDÁSOTOK, KÜLÖNLEGES EMPLOYER BRANDING STRATÉGIÁTOK, ESETLEG A VÁLTOZÁSMENEDZSMENTBEN ALKOTTATOK VALAMI ÚJAT? AKKOR NEVEZZETEK A HRKOMM AWARDRA!

Harmadszor is elstartolt a HR-szakma versenye, a HRKOMM Award!

Ismét keressük a legjobb HR-kommunikációs megoldásokat!
Nevezési határidő: augusztus 30.

Megújult kategóriákkal indul versenyünk, amire ismét várjuk az elmúlt év legkiválóbb HR-kommunikációs megoldásait! Pályázni a 2018. július 1. és 2019. június 30. között, Magyarországon futott HR megoldásokkal lehet, az alábbi kategóriákban:

 HR-tevékenység tartalma alapján

  1. Toborzási kampány
  2. Z generáció felé történő kommunikáció
  3. Kiválasztási megoldás
  4. Jelöltélmény
  5. Gyakornoki program
  6. Onboarding folyamat
  7. Tehetségmenedzsment/mentoring program
  8. Teljesítményértékelő rendszerek, megoldások
  9. Változásmenedzsment
  10. Motivációs és/vagy juttatási rendszer
  11. Vezetőfejlesztés
  12. Csapat-, illetve közösségépítő megoldások
  13. Employer branding stratégia
  14. Munkahely 4.0 – a jövő munkahelye: HR innováció / best use of technology for HR

 HR-plusz kategória: a kötelezőn túl

  1. Sokszínű munkahely
  2. Környezettudatos munkahely
  3. Egészségtudatos munkahely
  4. Különleges munkahelyi design
  5. CSR
  6. Egyéb munkavállalói jóllétet célzó intézkedések

 Felhasznált eszközök alapján

  1. Közösségi média alapú aktivitás
  2. Videós megoldás
  3. Egyéb digitális megoldás
  4. Esemény
  5. Állásbörze-megjelenés
  6. Nyomtatott megjelenés
  7. „Out of home” megoldás
  8. Innovatív platform
  9. Rádiós megoldások
  10. Design megoldások
  11. Integrált megoldások
  12. PR megoldások

Különdíjak
A különdíjakat a zsűritagok közös megegyezés alapján oszthatják ki a legvállalkozószelleműbb HR-osztálynak, illetve a legkreatívabb HR-kommunikációs ügynökségnek.

Bővebb információért kattints ide!

További kérdés esetén fordulj a szervezőkhöz:
Tóth Jázmin, This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , +36 1 430 4544
www.hrkommaward.upszi.hu

(forrás: HR Feed)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés