hirdetés
hirdetés
hirdetés

A mérleg nyelve

A toborzás vagy a megtartás a siker kulcsa?

Az utóbbi pár év a cégek számára egyértelműen arról szólt, hogyan tartsák meg a jó munkaerőt, vagy ha ez nem sikerült, akkor hogyan szerezzenek helyette még jobbat. Egyre több olyan vállalkozás van, akik elképesztő pénzeket ölnek bele a toborzásba, mégsem járnak eredménnyel, valamint a megtartás során sem bizonyulnak sikeresnek. Mi lehet ilyenkor a teendő? Érdemes-e a kettő közül választani? Juhászné Ráthgéber Réka Lifestyle & Business coach, a Válts Pozitívan Blog írójának vendégcikke.

Bármelyik álláskereső portál oldalára kattintva számtalan cég álláshirdetésével találkozhatunk, akik elvárások tömkelegét leírva vagy kevesebb, vagy több fizetésért, de olyan munkaerőt keresnek, aki több éven keresztül erősíti majd az ő vállalkozásukat. Az utóbbi évek tendenciája azonban megcáfolja azt, hogy akár az Y, akár a Z generáció hosszú-hosszú évekre tervezne egy cégnél maradni. Szeretnének több munkakört, munkahelyet kipróbálni, és már nem olyanok, mint a szüleik, akik képesek voltak maximum 2–3 vállalkozásnál dolgozni egész életük során. Természetesen a HR ilyenkor bepánikol, elkezdi gőzerővel keresni az új jelöltet, és reménykedik benne, hogy olyan embert talál, aki nem megy el 1–2 éven belül.

Kinek az elvárásai számítanak az interjún?

Egy jó csapat felépítéséhez tényleg szükséges az, hogy még a toborzás során olyan embert találj, aki illeszkedik a csapatba, van elképzelése a jövőjéről, és nem ijed meg a kihívásoktól sem. Azon ne lepődj meg, hogy ha számtalan feltételt szab a cégetek az új jelölttel szemben, de az ő elvárásai az interjún szóba se kerülnek, akkor – pontosan emiatt – vagy mást fog választani, vagy 3 hónap után másik cég után néz. Az egyensúly a kiválasztás során is elengedhetetlen: ha úgy gondolod, hogy tényleg ő a tökéletes jelölt, akkor akár a felsővezetővel is érdemes szembeszállni, ha kicsit magasabb fizetést kérne az új munkaerő, vagy esetleg igénybe venné a havi 1 home office lehetőségét már az első hónapjai után. A 8 órás munkaidőt már nagyon kevés fiatal fogadja el, így egyre inkább a vállalkozásoknak kell alkalmazkodniuk az újításokhoz.

Évi hány tréning/workshop/közös vacsora kell az összetartó csapathoz?

Kivétel mindig akad, így az sem meglepő, ha az YZ generáció tagjai 4–5 éven, sőt, akár 7–8 éven keresztül is egy cégnél dolgoznak. Ehhez azonban olyan feltételeket kell biztosítani számukra, amelyek miatt érdemes ott maradniuk, és itt nem csak a fizetésemelésre gondolok. Ha évente/félévente értékelik őket, vagy egy-egy projekt után dicséretet, esetleg egy közös vacsorát, vagy csapatépítő programot kapnak, sokkal szívesebben járnak be a megszokott munkahelyükre az ismert kollégák közé. A véleményük meghallgatása is fontos, valamint az is, hogy érezzék, bármikor kérhetnek segítséget akár a HR-től, akár a főnökségtől, mert amint ez megszűnik, már az éves fizetésemelés sem lesz vonzó, és a közösen szervezett családi napra sem mennek már el. A csapat összetartásáért tréningek vagy workshopok szervezését is meg kell fontolnod, hiszen a fiatalok számára a fejlődés, akár önmaguk megismerése, vagy csak egy kellemes beszélgetés hatalmas erővel bír. Nem kell minden hónapban tartani egyet, mert ez már unalmassá válhat a számukra, de évi 2–3 alkalom a vezetőség, a menedzserek és a munkavállalók számára is pozitív hatással bír.

Toborzás vagy megtartás?

A kettő nagyon is kiegészíti egymást, így mindkettőre érdemes hangsúlyt fektetni. Egy jól megszervezett interjú nélkül nem találnánk meg azt az embert, aki a cégnek fejlődést hozna, és később nem tudnánk honorálni az ő munkáját, tehát a megtartás még csak szóba sem jöhetne. A kulcs itt is az egyensúly: nem szabad egyik irányba se kibillennie a mérlegnek, az a fontos, hogy az új munkavállaló is boldogan érkezzen meg a munkahelyére, és a régi is elégedett legyen a körülményekkel.

További hasonló bejegyzésekért kattints a szerző blogjára vagy Facebook-oldalára!

Juhászné Ráthgéber Réka, Lifestyle & Business coach
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés