hirdetés
hirdetés
hirdetés

#christmasparty

A céges karácsonyi parti – és ami mögötte van a neten

Az ajándékozás öröme, csapatszellem, meleg fények, és minden, ami szép. De mi húzodik vajon a  Facebook vagy Instagram képbe fagyott meghitt pillanatai mögött? Ezernyi, talán nem is annyira meghitt élmény. A SentiOne legújabb social listening kutatása most erre kereste a választ.

A datatellinggel folalkozó ügynökség górcső alá vette az összes, a tavalyi időszak alatt és a ‘céges karácsony’ kontextusában közzétett magyar nyelvű és publikus közösségi média (Instagram, Facebook, YouTube, Twitter), valamint blog- és fórumtartalmat 2017. november 1. és 2017. december 31. között.

Az már önmagában sokat mesélő adat, hogy amennyiben csak azokra a tartalmakra fókuszálunk, ahol a ‘céges karácsony’-t vagy annak más szavakkal leírt (pl. vállalati karácsony, céges karácsonyi buli) vagy épp ragozott formáját konkrétan megemlítik, akkor egy kicsit több mint 1200 bejegyzést kapunk. Míg ha a kutatásba beemeljük az ezek körül kialakuló teljes felhasználói párbeszédet (retweetek, kommentek stb.), akkor több mint triplájára nő a mennyiség.

“Vagyis: adatalapon körvonalazódik az az izgalmas tény, hogy a felhasználói élmények és tapasztalatok monumentális hányada bizony az adott céges/márkázott tartalmak körül kialakuló diskurzusban lelhető fel. Legyen szó karácsonyi céges partikról vagy épp bármi más kutatási témáról. Az emberek megosztják véleményüket. Ha kérik tőlük, ha nem. És az online szférában ezek a tartalmak a legizgalmasabb insightok aranyábányái" – mondta Vida Eszter, a SentiOne nemzetközi social listening és engagement platform magyarországi ügynökségének kommunikációs vezetője.

Ünneplő platformok TOP10-es listája


A tartalmak domain szinten leosztott toplistájánál kirajzolódik, hogy a céges karácsonyi bulikkal kapcsolatos magyar nyelvű beszélgetésnek a Facebook az első számú felülete. Ezt követi az Instagram, majd a Twitter, és rögtö utánuk a gyakorikerdesek.hu.

És, hogy utóbbin miről is beszélünk? Többnyire a karácsonyi partik visszás oldaláról - személyes tapasztalatok alapján. Felháborodott munkavállalói élmények arról, hogy mit képzel az a munkaadó, aki a karácsonyi partihoz pénzbeli hozzájárulást kér a dolgozójától… Vagy épp, aki az eseményen való megjelenéshez köti a karácsonyi prémium átadását.

“Mi ez a diétás agybaj sok helyen? Az egyik “céges” vacsoránál lehetett választani, melyik menüt kérjük, volt Steak, Hal és Fitness menü, jó, ezt még megértem de azt már nem, hogy a végén mindenkinek a teljesen Ízhibás, és ahogy elnéztem, mindenki számára fűrészport idéző "bejglit" hozták ki. Jó semmi baj de mikor az egyik "hölgyemény" még azzal traktálja a pincért, hogy mik a makrói egy szeletnek meg az hány gramm, mikor szegény lány éppen nem sprintel, hogy tudja tartani a tempót, az már sok.”

“Nem szánalmas, hogy a cég a saját pénzemből vendégel meg karácsonykor?”

“Karácsonyi jutalmat csak a céges karácsonyon adják oda, aki nem megy, az nem kap? Óvodásnak nézik az embert?”

A legnépszerűbb tartalmak - irónia és branding

A legnagyobb interakciót generáló poszt a Rádió 1 Facebook oldalán látott napvilágot - ezt a SentiOne saját fejlesztésű algoritmusa a vizsgált kutatási témában publikáló oldalak/felhasználók követőbázisának figyelembevételével, valamint a releváns tartalmakra érkezett interakciók (lájk, komment, megosztás) mennyiségének súlyozásával rangsorolja.



Emellett megjelent a toplistában az Irigy Hónaljmirigy karácsonyi csapatposztja is - egy véletlen Sió brandinggel. Vállalati profiltól függően (főleg FMCG, vendéglátó, szépségipar) érdemes lehet social listeningen keresztül LIVE figyelni a karácsonyi időszakban publikált cégesparti-képeket, és natív módon bekapcsolódni a párbeszédbe - pl. egy ilyen esetben.



Népszerű volt még továbbá a karácsonyi receptek top10-es listája (femina.hu), a Chili & Vanilia mákos guba tiramisu receptje, és a Cool Fashion karácsonyi ruhakollekciója is.

Emellett igazán nagyot szólt - ráadásul véletlenül - egy ártatlan karácsonyi csapatkép a LifeTilt Facebook oldalán, amely tűlnőtt saját magán egy követői visszajelzésnek, és egy azt követő adminlecsapásnak köszönhetően, amely ironikus humorának köszönhetően nagyobb elérést hozott a cégnek, mint az eredeti karácsonyi poszt. A csoportkép:

És az egyik éber oldalkövető:



A céges online tartalmak utóéletét tehát mindenképp érdemes nyomon követni.

A TOP5 online trend

A céges karácsony kontextusában megjelent tartalmak szövegelemzése mentén jól kirajzolhatóak azok a trendek is, amelyek a leghangosabb visszhangot keltik az online térben. Ez akár a parti helyszínének megválasztása, akár kontentstratégia, logisztika vagy épp a céges ajándékozás tekintetében adatalapú iránymutatás lehet a jövőre nézve.

1. Otthonos helyszín vs luxus: rengeteg exkluzív étterem, bár, wellness hotel hirdeti saját magát, mint a legjobb karácsonyi helyszín. A SentiOne jelen esetben azokat a márkákat emelte ki, amelyekre felhasználói oldalról is pozitív visszajelzések érkeztek a vizsgált időszakban: ilyen volt például a KERT Bisztró, a Babka és az Otthonka. Érdekes trend, hogy az otthonos, barátságos helyszínek esetében nagyobb valószínűséggel hagy pozitív kommentet a felhasználó/munkavállaló

2. Smink, ruha, haj, fincsi receptek: sok márka kezdett influenceregyüttműködésbe karácsony közeledtével, legyen az Kulcsár Edina, az NLCafe vagy épp Fiala Borcsa (bár utóbbi inkább csak egy vicces trendet és egy virális témát lovagolt meg). A céges karácsonyi parti kontextusában nagyon erős a női közönséget célzó márkamegjelenés és tartalomoptimalizálás. Mindenképp erős üzenet és gesztus lehet tehát munkaadói oldalról egy ilyen típusú karácsonyi meglepetés felajánlása a női dolgozóknak — mint például egy professzionális sminkes meghívása a nagy napon, vagy épp ajándékkuponok kiosztása fodrász/sminkszalonokba.

3. Meccs: ez a fajta on-demand karácsonyi trend a férfiak esetében egy kicsit másképp jelenik meg. A SentiOne rendszere több olyan tartalmat regisztrált ugyanis, ahol a férfiak bizonyos sportmeccsek és a céges karácsonyi buli egybeesését nehezményezték. Érdemes tehát erre is odafigyelni az időpont kiválasztásánál

4. Másnap: a felhasználói tartalmak alapján maga a parti csak egy része a céges karácsonynak, amelyet szinte kötelezően követ a rákövetkező kényelmetlen másnap. Munkaadóként érdemes odafigyelni tehát arra, hogy ilyenkor is figyelmesek legyünk: későbbi munkakezdés, detoxikáló tea a céges konyhában stb.

5. Önirónia: a téma influencereinek (legnagyobb elérésű felhasználói) legnépszerűbb, vagyis legtöbb interakciót kiváltó tartalmai validálják a trendet, hogy a felhasználók - amelyek között saját munkavállalóink is ott vannak - értékelik az öniróniát (“Amikor a céges bulin meglátod a főnöködet, és eszedbe jutnak a túlórák…: most kieszlek a vagyonodból”). Azokat a tartalmakat, amelyek nem stock fényképre hasonlítanak, hanem kontrasztosan, de helyénvalón kicsit újragondolják a meghittség filterébe merevedett karácsonyi mood posztokat. Merjük megviccelni a sablonokat, és fellazítani a céges partikat körbeölelő merev kereteket. A tartalmak elemzése alapján látszik, hogy a felhasználók nagyra értékelik a céges partik protokolláris jellemzőinek kifigurázását, főleg, ha az vezetőktől jön. Ez sokkal inkább támogatja az ünnepi hangulat és csapatszellem kialakulását, mint a helyszín vagy a menüsor megválasztása.

+1: Hashtag-láz: az emberek - így a munkavállalók is - imádják az interneten (is) megosztani élményeiket. A kutatás #christmasparty hashtagre kiterjesztett módosításával adatalapon is látszik, hogy szinte felrobban az internet, amikor elérkezik az ünnepi időszak. 2017. november 1. és 2018. december 12. között egyedül ezt a hastaget több mint 170 000 alkalommal használták a felhasználók világszerte - kizárólag az Instagramon!!!

Válasszunk tehát olyan dekorációt, ültetést, programot, vagy akár egyedi, és az ünneplés során széles körben népszerűsített céges hashtaget - jól látható, de nem erőszakos helyszíni brandinggel egybekötve -, amely inspirálja a munkavállalókat a pillanat megörökítésére, megosztására, és persze a hashtag használatára.

Vida Eszter, SentiOne
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztalbeszélgetés keretében május 22-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIN-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés