hirdetés
hirdetés
hirdetés

PwC-felmérés és díjátadó

10 dolog, amiben Magyarország Legvonzóbb Munkahelyei az élen járnak

A PwC Magyarország 2019-ben több mint 37 ezer középiskolában vagy felsőoktatási intézményben tanuló diák és pályakezdő munkahelyválasztási preferenciáit vizsgálta. A ma délelőtt megtartott díjátadóval egybekötött sajtóeseményen részletesen körüljárták a főbb kutatási eredményeket és ezek lehetséges miértjeit, valamint arra is fény derült, hogy a munkavállalói preferenciák alapján melyik lett 2019 Legvonzóbb Munkahelye.

A korábbi évekhez hasonlóan 2019-ben is felmérte a PwC Magyarország, hogy milyen preferenciák alapján választanak munkahelyet a jövő munkavállalói. A felmérést az eredetileg fogyasztói preferenciamérésre használt true choice módszerrel végezték. A részt vevő több mint 37 ezer fiatal 51 százaléka felsőoktatásban, míg 21 százalékuk középiskolában tanul, 27 százalékuk pedig dolgozik. Összesen 48 tényezőt vizsgáltak, ezek közt a megváltozott munkaerőpiacra reagálva új elemek is szerepeltek, idén először nézték például a nők és férfiak közti egyenlő bánásmódot vagy a közvelen felettes stílusát mint lehetséges vonzó tényezőket. Az eredmények közt meglepetéseket is találunk, és bizonyos trendek is kirajzolódni látszanak.

A top10 munkahelyválasztási szempont a 16–28 éves korosztály számára:

1. Rugalmas munkavégzés és munkaidő: itt kirajzolódik egy trend, ugyanis ez a szempont négy éve stabilan az első az évente elvégzett felmérés eredményei szerint.
2. Stabilitás, kiszámíthatóság (ez a munkaterhelés stabilitására, kiszámíthatóságára vonatkozik): Az első két eredmény együttesen azt mutatja, hogy a fiatal generáció egyfelől nagy munkabírású, de ugyanakkor rugalmasságot követel abban, hogy a rá bízott munkát mikor végezhesse el.
3. Alapfizetés
4. Érdekes és kihívást jelentő munka
5. Közvetlen felettes vezető stílusa: idén új elemként került be, és rögtön a TOP5 tényező közé került, vélhetően azért, mert a közösségi média alkalmas közeget biztosít arra, hogy a munkavállalók kitárgyalják, milyen a főnök. Vagyis: a "Céget választok, de főnököt hagyok ott" mondás mára megváltozott: már a munkahelyválasztáskor is jelentős szerepet játszik a vezető milyensége – ami a különböző csatornákon villámgyorsan kideríthető a potenciális munkavállalók számára.
6. Munkatársak
7. Valós teljesítményen alapuló előmenetel: látható, hogy az információ elérhetősége, az igazságosság, a mai fiatalok számára sokkal fontosabb, mint a megelőző generációknak.
8. Képzési lehetőségek
9. Nők és férfiak közti egyenlő bánásmód (a fizetés és karrier tekintetében): ismét egy új elem, ami egyből bekerült a TOP10-be, és a fiatal generáció körében megnövekedett tudatosságról és szociális érzékenységről tanúskodik.
10. Csapatmunka és együttműködés

A cafeteria idén annak ellenére kiesett a top 10-ből, hogy a tavalyi évben még az előkelő negyedik helyen szerepelt; ellenben az egészségmegőrzési szolgáltatások a korábbiaknál előkelőbb helyen szerepeltek, ami egy egészségmegőrzési szempontból tudatosabb generáció érkezésére mutat.

És amire nem érdemes employer brandet építeni...

A legkevésbé fontos tényezők közt szerepelt az előrelépés gyorsasága (ez vélhetően a szervezetek laposodása, a szervezeti működés átalakulása miatt lehet így), a nemzetközi kiküldetések, a mozgóbér, az autonómia és felelősségvállalás, és meglepő módon az atipikus foglalkoztatási formák is. Ez utóbbi azzal magyarázható, hogy a rugalmas munkavégzés elérhetőségével csökken a jelentősége, és mint a kutatás eredményeit bemutató sajtóeseményen elhangzott: a kitöltők két év múlva talán már nem is fogják érteni, mit jelent ez a kifejezés. Tanulságos, hogy az utolsó helyet (korábbi évek felméréseihez hasonlóan) a vállalati márkanév foglalja el. Itt nem arról van szó, hogy nem számít a vállalat neve, brandje, hanem hogy a fiatal munkavállalók ma már utánamennek, hogy mi van a márkanév mögött.

A kutatásból kiderül, hogy a válaszadók döntő többsége (96 százalék) utánanéz a cégnek, mielőtt beadja jelentkezését. A fiatalok 63 százaléka szívesen dolgozna multinacionális vállalatnál, míg 28 százalékuk startupnál is elhelyezkedne. A megkérdezettek mindössze alig több mint ötöde (21 százalék) vélte úgy, hogy az állami szféra is vonzó munkavállalási lehetőség.

Növekedett a mobilitás, a főváros vonzereje csökkent

Noha évek óta azt halljuk, hogy a magyar munkaerő nem mobil, az eredményekből a mobilitás növekedését láthatjuk. A legkevésbé mobilis réteg az IT-területen dolgozók köre, Budapest vonzereje összességében csökkent (tavalyhoz képest 74%-ról 69%-ra esett vissza). A 25 év alatti válaszadók 94 százaléka megfontolná az országon belüli költözést. Csongrád megyében a legnagyobb azoknak az aránya (78 százalék), akik szívesen maradnának jelenlegi lakóhelyükön. Nemcsak a mobilitásban, hanem egyéb munkahelyválasztási preferenciákat illetően is láthatóak régiók közötti különbségek: a vállalatnál kapott szakmai képzés például Hajdú-Bihar megyében az 5. legfontosabb szempont, addig a fővárosban mindössze a tizedik.

Teljesen más számít a fővárosi informatikusnak, mint a vidéki közgazdásznak

A felmérésbe 17 különböző szűrési lehetőséget építettek, és az eredményeket tanulmányozva jelentős különbségekre derül fény. Például míg egy budapesti turizmus-vendéglátás hallgató számára a flexibilitás, az egyenlő bánásmód és a munkatársak a három legfontosabb tényező, addig egy Észak-Alföldön élő végzett közgazdásznál már az alapfizetés, a stabilitás és a(z összesített eredményekben jóval hátrébb szorult) cafeteria állnak az első három helyen.

Az egyes iparágakhoz kapcsolódóan is eltérő munkahelyválasztási preferenciákat találunk: az IT-szektorban vonzó a távmunka lehetősége (5.) és a közvetlen felettes vezetői stílusa (8.), míg a gyógyszeriparban a kihívásokat jelentő munka (4.) és a kollégákkal való viszony (9.) is meghatározó. A Magyarországon húzóágazatnak számító autóipar szereplői a szakmai képzéseket (4.), valamint a valós teljesítményen alapuló előremenetelt (7.) szem előtt tartva szólíthatják meg sikeresen az Y és Z generáció munkavállalóit.

„A kutatás eredményei megmutatják, hogy melyek azok a munkahelyi tényezők, melyek felkelthetik a jelenleg még közép- és felsőfokú tanulmányaikat végzők, valamint a pályakezdők érdeklődését. E tényezők ismeretében a vállalatok felkészülhetnek arra, hogy sikeresen meg tudják szólítani a jövő munkavállalóit” – mondta el Örkényi Zoltán, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások menedzsere.

A PwC Magyarország a kérdőív szabadszavas válaszai és jelölései alapján idén tíz iparági kategóriában ma délelőtt kiosztotta a 2019 Legvonzóbb Munkahelye Díjat is. Az összesítésnél meghatároztak egy minimum szavazatszámot, az ezt elérő cégeket iparágakba sorolták, majd díjazták az első három helyezettet.

PwC 2019 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei:

Autóipari gyártó

1. AUDI HUNGARIA Zrt.
2. Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
3. BMW Manufacturing Hungary Kft.

Energetika és közüzem

1. MOL Nyrt.

FMCG

1. Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
2. Procter & Gamble Magyarország
3. Nestlé Hungária Kft.

Gyártó

1. Robert Bosch Kft.
2. General Electric International
3. Continental Magyarország

Gyógyszeripar

1. Richter Gedeon Nyrt.
2. TEVA Gyógyszergyár Zrt.
3. Egis Gyógyszergyár Zrt.

Pénzügyi szolgáltató

1. OTP Bank Nyrt.
2. K&H Bank Zrt.
3. Magyar Nemzeti Bank

Retail (kiskereskedelem)

1. ALDI MAGYARORSZÁG ÉLELMISZER Bt.
2. Lidl Magyarország Bt.
3. Ikea Lakberendezési Kft.

Shared Service Center

1. Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft.
2. BP BSC Kft.
3. IT Services Hungary Kft.

Technológia

1. prezi.com Kft.
2. IBM Magyarország
3. EPAM Systems Kft.

Telekommunikáció

1. Magyar Telekom Nyrt.
2. Vodafone Magyarország
3. Telenor Magyarország Zrt.

PwC 2019 Legvonzóbb Munkahelye Díj összesített 1. helyezés:
AUDI HUNGARIA Zrt.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés