hirdetés
hirdetés

Coaching eszköz

Változtassak? Igen vagy nem?

A coaching jó eszköz arra, hogy tanuljunk magunkról, fejlődjünk és eltérjünk a megszokott működésünktől. A coaching a változás katalizátora. Persze a változáshoz ki kell lépnünk a komfortzónánkból, és ez bizony nem olyan könnyű.

Ahhoz, hogy ne maradjunk az elképzelések és tervek szintjén, és a coaching ne egy intellektuális kalandozás legyen, hanem valódi változás történjen, elköteleződés szükséges és nyitottság az újra, az ismeretlenre. A coachnak ébernek kell lennie azzal kapcsolatban, hogy az ügyfele mennyire motivált, mennyire elkötelezett a változás iránt.

Az elköteleződést néhány dolog akadályozhatja. Ha épp változás küszöbén állunk, például élethelyzetünkből fakadóan, és tétovázunk, merre menjünk, vagy ha már felismertük, hogy min érdemes változtatnunk a gondolkodásmódunkban és viselkedésünkben, de valamiért mégsem tesszük, akkor lehet, hogy valami belső akadály gátol minket abban, hogy valóban a tettek mezejére lépjünk.

Milyen belső akadályok lehetnek? Lehet, hogy félünk. Félünk a kudarctól, vagy félünk az ismeretlentől, attól, amit a változás hozni fog az életünkbe. Lehet, hogy nem bízunk magunkban, hogy képesek leszünk véghezvinni a tervezett változást, és megbirkózunk az elénk kerülő kihívásokkal. Vagy nem engedjük meg magunknak a sikert vagy a boldogságot.

Mit tehetünk ilyenkor saját magunk coachaként? Legyünk éberek és tudatosak. Figyeljük meg, ami bennünk zajlik. Ne adjunk további energiát a félelemnek, a kishitűségnek. Ne tápláljuk ezeket a negatív érzéseket vagy hiedelmeket magunkban további gondolatokkal, hanem állítsuk meg a negatív gondolatspirált, és csak figyeljük meg a bennünk felbukkanó érzéseket minősítés nélkül. Nevén is nevezhetjük ezeket, például: „félelem van bennem”, „aggodalom van bennem” (és ne azt mondjuk, hogy „félek” vagy „aggódom”). Lehet, hogy el is múlnak ezek az érzések, pusztán attól, hogy nem kapaszkodunk beléjük, csak figyeljük azokat. A figyelmünk iránya, az, hogy mire fókuszálunk, a mi kezünkben van. Ahova irányítjuk a figyelmünket, amire koncentrálunk, az a dolog kezd el nagyobb teret kapni az életünkben.

Mi minden zajlik bennünk, ha változtatnánk, de (még) nem merünk? A jelenlegi helyzet komfortossága, biztonsága és ismerőssége áll szemben az új, az ismeretlen okozta bizonytalansággal és félelemmel. Az új iránti kíváncsiság, az új vonzása áll szemben a jelenlegi helyzet unalmával. Valamerre, valahonnan nagyobb a vonzás,  valamerre billen a mérleg. Egyrészt figyeljük meg az érzéseinket, mi van bennünk, mit mond az intuíciónk, másrészt elővehetjük a gondolkodó részünket, a józan eszünket (ez semmiképp nem „agyalást” jelent), és készíthetünk egy összehasonlítást, néhány szempont alapján.

Ha épp két lehetőség közül szeretnénk választani, és tanácstalanok vagyunk, alkalmazhatjuk pro-kontra elemzést, kicsit másképp, mint a megszokott (forrás: Perry Zeus & Suzanne Skiffington: The Coaching at Work Toolkit):

Tegyük fel, hogy az a dilemmánk, hogy maradjunk-e alkalmazott egy cégben, vagy indítsunk inkább saját vállalkozást?

 

  1. A.      Lehetőség – maradok alkalmazott

Mi az ára ennek?                                                                Mit nyerek ezzel?

- nincs kihívás és fejlődés                                                    - van anyagi biztonság

- unatkozom itt                                                                     - egy csapat része vagyok


    B. Lehetőség – vállalkozásba kezdek

Mi az ára ennek?                                                                  Mit nyerek ezzel?

- bizonytalan jövedelem                                          - nagyobb szabadság, önállóság

- nincs bejáratott ügyfélkör                                     - kihívás, motiváció, magam kipróbálása


Ezek után válaszoljuk meg a következő kérdéseket:

Mely értékeim ütköznek a két lehetőségben?

Ebben a példában biztonság mint érték áll szemben az autonómiaigényemmel.

Melyik fontosabb a számomra most, a jelenlegi élethelyzetemben?

A válasz valószínűleg meghatározza a választásomat.

Ha megvan a választás, utána nézzük meg, hogy mit tehetünk a veszteségek minimalizálása és a nyereségek maximalizálása érdekében? Mit tudunk kezdeni azokkal a tényezőkkel, amiket a választás „áraként” tüntettünk fel? Hogy tudunk ezeken változtatni, mire van befolyásunk azokkal kapcsolatban? Ki és mi támogathat engem? Milyen belső és külső erőforrásaim vannak? Majd határozzuk meg, hogy mi lesz az első lépés, és mikor, hogyan cselekszünk.

Mi történik ebben a folyamatban? A fókuszt tudatosan választottuk meg, az érzelmeink nem rángatnak, a negatív gondolataink nem hátráltatnak, és a figyelmünk nem a dilemma okozta belső őrlődés elmélyítésére irányul, hanem a megoldásra. Van célunk, már nem toporgunk egy helyben, hanem tudjuk, merre haladunk, és teszünk is magunkért.

 

Vass Andrea, business coach, team és csoport coach, tréner
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.

hirdetés