hirdetés
hirdetés

A zavartalan üzleti útért

Úton, útfélen: egészségmegőrző tippek folyton utazóknak

A céges kiküldetések, üzleti utazások megterhelőek lehetnek, fizikai és lelki téren egyaránt. Ha rendszeresen utazunk, érdemes végiggondolnunk, hogyan lehet ellensúlyozni annak egészségünkre gyakorolt hatását. Ezeket szedte csokorba a HR Doktor.

#1 Úti higiéniával a fertőzések ellen

Ha hosszabb üzleti útra indulunk, fokozottan ügyelni kell a higiéniára. A repülőterek, a vasútállomások, a metró közös helyiségei, sokak által használt tárgyai, például a kilincsek, korlátok, fogantyúk ideális tenyésztőhelyei mindenféle vírusnak és baktériumnak, táptalajt jelentenek minden kórokozónak, ezért mindent meg kell tenni a fertőzések elkerülésére, gyakori kézmosással vagy kézfertőtlenítő gél, tisztítókendő stb. használatával.

#2 Legyen nálunk némi harapnivaló!

Hogy elkerülhessük a repülőn vagy az utazás közben elérhető büfékben felszolgált egészségtelen ételeket, érdemes saját ennivalót, szendvicset, salátát, előkészített gyümölcsöt, egészséges rágcsálnivalót (például diót, mogyorót, mandulafélét) vinni magunkkal az útra.

#3 Maradjunk hidratáltak!

A repülőgépek utasterében igen alacsony (10-20 százalékos) a páratartalom, alig egyharmada a megszokottnak. A túl száraz levegő az egész szervezet dehidrációját okozza, a bőr, a szem kötőhártyája, a légutak nyálkahártyája egyaránt vizet veszít, kiszárad, sérülékenyebbé válik, kevésbé tudja betölteni a védelmi funkcióját, így a kórokozók (baktériumok, vírusok) könnyebben okoznak fertőzést. A dehidráció a keringésre, az agyra is hat, rontja az összpontosító képességet, a memóriát, csökkenti a fizikai és szellemi teljesítményt. A repülőn töltött idő alatt legalább óránként kell két deci folyadékot fogyasztani. Ez azonban ne alkoholos vagy koffeines ital (kávé, energiaital, kóla) legyen, mert azoknak szintén van vízhajtó hatásuk.

#4 Aludjunk eleget!

Egy-egy üzleti út során nem könnyű eleget aludni, pedig szükség van rá. Az alvást segítő eszközök, alvómaszk, sötét napszemüveg, fejhallgató, füldugó, U alakú nyakpárna mellett érdemes gondolni arra, hogy ha csak lehet, olyan helyet válasszon a repülőn (például az ablak mellett), ahol a legkevésbé zavarják.

#5 Öltözzünk megfelelően!

Az utazáshoz viseljünk kényelmes ruhát, cipőt, és a kézipoggyászban legyen legalább egy plusz pulóver vagy kiskabát is, hiszen nagyon rossz átfázni a repülés alatt, és kiszámíthatatlan az is, milyen lesz a célállomáson az időjárás.

#6 Mozgassuk át tagjainkat!

A hosszú órákig tartó repülőutakon a túl sok ülés, a mozgás hiánya is veszélyezteti az egészséget, például vérrög-képződéshez vezethet, növeli a trombózis kockázatát. Ennek ellensúlyozására egy-két óránként fel kell állni, kicsit járkálni, nyújtózkodni. A több napos üzleti utak során, érdemes igénybe venni a szálloda edzőtermét, medencéjét is, mert a mozgás serkentő, frissítő, hatékonyságot növelő, egészséget őrző hatású ilyen körülmények között is.

#7 Minimalizáljuk a stresszt gondos tervezéssel!

Csomagoljunk be jó előre, az adott légitársaság által megadott méretű poggyászba. Jó, ha lista segítségével ellenőrizzük is, hogy semmi se maradjon itthon. Időben induljunk el a repülőtérre, hogy a forgalom miatt se kelljen idegeskednünk.

#8 Védekezzünk a jetlag ellen!

Az időeltolódás, különösen, ha kelet felé indulva haladunk át több időzónán, egészségi gondokat okozhat. Álmatlanság, fáradtság, fejfájás, ingerlékenység, étvágytalanság, émelygés, hasmenés vagy éppen székrekedés, a figyelemkoncentráció zavara, rossz hangulat, a vérnyomás megemelkedése is jelentkezhet. Az alvásritmus felborulására számítva meg lehet tenni a szükséges előkészületeket: napokkal előbb megpróbálhatunk előre igazodni a napi ritmus változásához, kitolni vagy előbbre hozni a lefekvés időpontját.

#9 Vegyük fel a szükséges védőoltásokat!

Utazás előtt időben gondoskodni kell a szükséges és ajánlott védőoltások felvételéről.  Az utazással kapcsolatban a sárgaláz, a hepatitis A, a hepatitis B, a hastífusz, a járványos agyhártyagyulladás, a veszettség, a kolera, a tetanusz és a gyermekbénulás elleni oltás válhat szükségessé. Ezeken kívül hosszabb külföldi tartózkodás előtt ajánlható a morbilli-rubeola-mumpsz (kanyaró-rózsahimlő-mumpsz), a varicella (bárányhimlő), a pneumococcus és az influenza elleni oltás is. Mindezekről jó előre az utazás előtti tanácsadás igénybevételével tájékozódhat.

#10 Állítsuk össze biztonságot nyújtó úti patikánkat!

Utazás előtt gondoljuk végig, ez idő alatt milyen gyógyszerekre lehet szükségünk! Csomagoljuk el az állandóan szedett gyógyszereit, emellett tanácsos egy-egy bevált görcsoldót, fájdalomcsillapítót, légúti fertőzésekre való köhögéscsillapítót, hurutoldót, hasfogó és hashajtó gyógyszert is előkészíteni.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

hirdetés