hirdetés
hirdetés
hirdetés

Onboarding

Üdvözöld a fedélzeten! A hatékony beillesztés titkai

Manapság minden cég igyekszik a lehető legtöbb munkavállalót magához vonzani. Ehhez súlyos pénzeket költenek az employer brandingre a kiválasztás kezdeti fázisaiban, majd a belépést követően drasztikusan csökken az új munakvállalóra fordított figyelem. Mire érdemes fektetni a hangsúlyt a beillesztés során? Az onboardingról beszéltek az idei első recruiTECH konferencián Zsikla Gábor és Salamon János (Flow).

A munkáltatói márkaépítés napjainkban fontosabb, mint valaha, ám a statisztikák azt mutatják, hogy a szerződéskötés után rohamosan csökkenek azok az erőfeszítések, amelyek a munkavállalói márka építéséhez járulnának hozzá. Aki azt gondolja, hogy a kiválasztási folyamat a szerződéskötésnél ér véget, az nagyon téved! A legtöbb cég viszont úgy tűnik tévedésben van. A Work Institut (2017) felmérése alapján a munkavállalók több mint harminc százaléka lemorzsolódik. Ez azt jelenti, hogy azok közül, akik felvételt nyernek majdnem minden negyedik ember végül egy éven belül elhagyja a céget.

Első benyomást csak egyszer lehet tenni. Éppen ezért nemcsak akkor fontos a jó benyomás, amikor a többszáz álláshirdetés közül a mi cégünk szeretne kitűnni, vagy az interjú során meg szeretnénk nyerni a jelöltünk szimpátiáját, hanem azt követően is. Ebben segít az onboarding folyamata.

Mi is az onboarding?

Az onboarding célja az orientációs programok egységesítése, magában foglalja a toborzást, a kiválasztást és a beillesztést is. A hatékony onboarding folyamatok számos előnyt rejtenek magukban mint a gyorsabb integráció és értékteremtés, motiváltabb munkaerő, jobb megtartás = kisebb fluktuáció és erősebb employer branding.

Hiába rendelkezünk onboarding rendszerrel, ha rosszul működik az számtalan veszélyt rejt magában: alacsonyabb motiváció, nagyobb fluktuáció, ismételt HR erőforrás igény, gyenge munkavállalói márka, és annak a kockázata, hogy az újdonsült munkavállaló végül továbbáll.

A belépés előtt

Az onboarding folyamatát alapvetően kétfelé lehet bontani: pre-onboardingra és onboardingra. A pre-onboardig a belépés pillanatáig tart, és olyan kulcselemeket foglal magában mint a biztonságérzet megteremtése, az érzelmi elkötelezés és a kulturális onboarding. A biztonságérzetet a megfelelő szervezeti és operatív információk átadásával érhetjük el. Az érzelmi elkötelezéshez és új társas kapcsolatok kialakításához elengedhehetlen a kollégák és a vezetők szerepe. A kulturális onboarding során pedig fontosak a folyamatos és rendszeres visszajelzések, illetve a transzparencia biztosítása.

A belépés után

Az onboarding folyamata kiváltképp a belépést követően rejt magában kihívásokat. A kulcselemek a folyamat ezen szakaszában a kettős fókusz, amely megvalósulhat úgy, hogy az új belépő és a munkáltatói igényeit minél közelebb igazítjuk egymáshoz; a társas támogatás jelentősége: fontos, hogy az új munkavállaló támogató társakat lásson a kollégáiban. A folyamatos visszajelzés során követhetjük az új belépő hangulatát, és megismerhetjük az esetleges nehézségeket és elakadásokat. Emellett fontos a motiválás és a cselekvésre ösztönzés, de minden korábban felsorolt kulcselemhez elengedhetetlen a releváns információk hatékony átadása.

A konferencián résztvevők is mind egyetértettek abban, hogy az onboarding folyamat legnagyobb kihívása a kommunikáció. A hatékony beillesztéshez kulcsfontosságú, hogy az új munkavállaló tisztában legyen az elé támasztott elvárásokkal, és ezt a vezetőség, illetve a kollégák nyílt és tiszta kommunikáció során közöljék is vele. Továbbá, az is növeli az elköteleződést és a megtartás esélyeit, ha a kommunikáció kétirányban történik a szervezeten belül, és az új belépő is lehetőséget kap arra, hogy elakadásairól beszélhessen, kérdéseit feltehesse, és ezek által azt érezze, hogy fontos és megbecsült tagja az új csapatának.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés