hirdetés
hirdetés

Te mit teszel meg a munkavállalódért?

„Többet foglalkozom a dolgozóim lelkivilágával, mint bármi mással a cégnél”

Eredeti szakmája szerint olasz tolmács és műfordító, az emberekkel foglalkozás a lételeme. Ha egyszer nagy lesz, tanítani fog, mondja, de addig is trafikokat vezet. Szöllősi Balázs kecskeméti trafikossal beszélgettünk a dolgozói érdekében bevezetett intézkedésekről, többek közt a bármikor igénybe vehető munkahelyi coachról.

Hallottam, hogy nagyon sokat teszel a munkavállalóidért, mesélnél erről egy kicsit? Honnan jött ez, mi motivált arra, hogy ilyen lépéseket tegyetek?

Eredeti szakmám szerint olasz tolmács és műfordító vagyok, az emberekkel foglalkozás a lételemem. Jobban szeretek emberekkel foglalkozni, mint bármi mással. Most még csak 45 éves múltam, de ha egyszer nagy leszek, tanítani fogok – talán hittant meg gazdaságtudományt. Tizenegynéhány éves korom óta vagyok vállalkozó: eredetileg az édesapámtól csent szivarokat árultam, később újságokat a Margit-körúton. A főiskoláról kikerülve kezdtem bele az első igazi vállalkozásomba.

Mit gondolsz, mitől lettél sikeres vállalkozó?

Szöllősi Balázs
Nagyon sokat segít, hogy nem próbálom meg a saját gondolatmenetemet ráerőltetni a kollégákra, az, hogy elfogadom: nem lehet mindenkinek ugyanaz a gondolatmenete. Nekem ők nem a beosztottaim vagy munkavállalóim, hanem a kollégáim vagy munkatársaim, akik a céggel kapcsolatos feladatok 90%-ához sokkal jobban értenek, mint én. Én azért vagyok cégvezető, mert a maradék 10%-hoz én értek jobban. Ennek a belátásából következik az, hogy komolyan veszem őket, és minden más ennek a következménye. Azt szeretném, hogy gördülékenyen működjön a cég, és ehhez az kell, hogy mindenki jól érezze magát.

Mit teszel azért, hogy mindenki jól érezze magát?

Jó fej embereket veszek fel, nem jó szakembereket. Hiszek abban, hogy középszerű szakemberekből is lehet jó szakembereket képezni, ha jó fejek – ez azt jelenti, hogy legyen jó csapatjátékos. Lehet a világ legjobb szakembere valaki, ha bunkó, nem veszem fel. Innentől kezdve már csak az a dolgom, hogy a kollégák érezzék, hogy szeretem őket.

És ezt hogyan érezteted velük?

Bemegyek, megkérdezem őket, hogy vannak, meghívom őket egy kávéra, megdicsérem őket. Már megszoktam, hogy büszkén szaladnak megmutatni hozzám, ha van például egy új tetoválásuk – ez is azért van, mert megdicsérem őket.

És még? Milyen konkrét intézkedéseket tesztek a dolgozói jobblét érdekében?

Van nálunk füstmentes szabadság: plusz egy nap szabadság jár az évben a nemdohányzó kollégáknak. Ez azért van, mert ők az egészségükért tesznek annyit, hogy ez járjon nekik. Ez nem teljesen önzetlen dolog, mert cigizésre minimum két hét elmegy egy évben egy embernek, és ezért ha valaki nem dohányzik, akkor ezt én viszonozni szeretném neki valahogyan. Mozgóbérrel is motiválom őket, hogy ne azt érezzék: mindegy, hogy mennyit dolgoznak, ugyanannyi a fizetés; ez egyes boltjainkban a 40–50 000 Ft-ot is elérheti.

Havonta tartunk dolgozói versenyeket, a nyertes csapatok pedig az általuk kiválasztott étterembe mehetnek el – nélkülem, mert így oldottabban tudnak együtt lenni, és így egy kötetlen csapatépítésként tud funkcionálni az egész. Aki a legtöbbször megnyeri az egyéni hónap dolgozója versenyt, az év dolgozója lesz: neki egy budapesti Michelin-csillagos étteremben biztosítunk egy vacsorát a párjával, vagy ha ezt nem kéri, akkor úgyszintén a párjával utazhat el egy wellness-hétvégére – mindez szintén az én részvételem nélkül zajlik. Ennek az az üzenete, hogy "még a Balázs se volt itt, de annyira fontos vagyok neki, hogy engem küld el maga helyett!"

A kulcsszó akkor az, hogy meg kell becsülni őket, és ezt éreztetni is kell velük?

Igen, de az is fontos, hogy az ember először ember, és csak utána munkavállaló. A kollégáknak fontos az én elismerésem, de még fontosabb az, hogy a párjuk lássa, hogy én elismerem őket. Ezért a párjuknak is elmondom, hogy elismerem őket: és a párjuk előtt dicsérem őket, amikor bekísérik őket a munkába.

Miben mutatkozik meg, hogy beválik nálatok ez a módszer?

A fluktuáció országosan alacsonyabb nálunk az átlagnál; a Spiritstore nevű boltom az elmúlt három évben elnyerte az Év Boltja címet. Vagyis az ott dolgozó kollégák elmondhatják magukról, hogy ők az ország legjobb csapata: és el is mondják! Nagyon nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a dolgozók azt érezzék, ezt ők maguk érték el. Mint ahogy ez így is van.

A Spiritstore-os kollégák

Hallottam, hogy van nálatok munkahelyi coach is, ennek az ötlete honnét jött? Hogyan fogadták a dolgozók, és mennyire vált be?

Eddig két alkalommal vettük igénybe munkahelyi coach szolgáltatásait. Az egyik alkalommal kizárólag szervezeti feladatokkal foglalkoztunk, a másik viszont ennek épp az ellentéte volt: ekkor egyfajta lelki vezetőt, egy life coachot szerződtettem, aki úgy dolgozott, hogy én azt se tudtam, hány órában alkalmazom őt, és hogy kikkel foglalkozik a cégen belül. Ezt a dolgozók magánügyének tekintettem. Az egész onnan jött, hogy észrevettem a dolgozóknál, hogy az otthonról hozott problémáik a cégen belül robbannak. Erre azt mondtam: oké, hozok egy life coachot, és amíg igényetek van rá, menjetek hozzá, nekem nem kell tudnom, hogy mikor, miről, mennyit beszéltek, a nap végén hozza nekem a számlát. 2–3 hónap után azt mondta nekem a coach: "Figyelj, Balázs, annyira jól sikerültek ezek az alkalmak, hogy már senki se akar jönni!" Megoldódtak a problémáik, így azóta nincs coach.

És ha megint felmerülnek problémák, lesz megint?

Igen.Nekem fontos, hogy a munkatársak jól érezzék magukat a bőrükben. Inkább csapatnak nevezném magunkat, mint cégnek. Többet foglalkozom a dolgozóim lelkivilágával, mint bármi mással a cégnél. Nem hiszem, hogy sok ilyen cég van az országban.

Hogy látod a saját szerepedet mindebben?

Nekem két célom és két feladatom van a cégnél: az egyik, hogy kijelöljem a cég céljait, és biztosítsam, hogy ezeket a kollégák elérjék; a másik, hogy folyamatosan tudatosítsam bennük, hogy szeretem őket, hogy büszke vagyok rájuk, és hogy ők a legjobbak. Én ezzel a két dologgal foglalkozom. És ez meg is térül.

Ha te is ismersz olyan vállalkozót, cégvezetőt vagy menedzsert, aki sok apró gesztussal igyekszik a munkavállalói kedvében járni, ajánld be nekünk őt ezen az e-mail címen: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

(A borítóképen: Szöllősi Balázs Az Év Vállalkozója díjátadáson.)

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés