hirdetés
hirdetés

Milyen a jó tréner?

Tévhitek megcáfolása, avagy valóban csak extrovertáltként lehetsz jó tréner?

Milyen a jó tréner, introvertált vagy extrovertált? – ezt a kérdést szinte mindig megkapom a trénerképzőnk elején a résztvevőktől. Mivel kíváncsi vagyok a csoport ebbéli hiedelmére, rendszerint visszadobom a kérdést nekik, és ezzel el is indul egy beszélgetés a témáról. Márton Mónika szervezetfejlesztő, tréner, coach írása.

Az első reflexió általában az, hogy extrovertált, hiszen ők azok, akik könnyen és szívesen kapcsolódnak másokhoz, jellemzően szívesen szerepelnek, nyitottak és kommunikatívak. Ezen a ponton általában megszólal valaki, hogy igen, ez mind igaz, de egy jó trénernek jól kell tudni másokra figyelni, másokat hosszan meghallgatni, elmélyültnek is kell, hogy legyen, meg precíz is - és valljuk meg, ez inkább introvertált jellemző. 

Nagyjából ez az a pont, ahol újra rám néz a csoport, és várják tőlem az igazságot. Persze izgulnak, mert bármelyik mellett is teszem le a voksom, nagyjából a csoport fele azt érezheti, hogy hiába ül itt, mert az ő típusa nem teszi alkalmassá a pályára. Mielőtt elmesélem, mit gondolok erről, pár gondolat a két típusról.

A köznyelvben az introvertáltat befelé fordulónak, az extrovertáltat kifelé fordulónak szokták jellemezni. A különbség valójában az a két típus között, hogy honnan gyűjti be az energiát, amikor például fáradt vagy energiavesztett az illető.

Az extrovertált azáltal töltekezik, hogy interakciókban vesz részt. Az emberi kapcsolódások által éri el azt az energiaszintet, amin jól működik, produktív, jól teljesít.

Az introvertált ember ezzel szemben magából gyűjti az energiát. Ha bántja valami, ha energiavesztett, visszahúzódik és úgy töltekezik. Energiaszegény állapotból úgy hozza magát működésbe, hogy visszavonul és nem lép társas interakcióba másokkal. 

Sok, a két típusra jellemző egyéb sajátosság ezekből fakad, ezek természetes következményei.

Azt is fontos tudni, hogy egyikünk sem 100%-ban valamilyen. Vannak olyanok, akiknél nagyjából fele-fele arányban vannak jelen a két típus sajátosságai. Ők azt szokták mondani, hogy bizonyos helyzetekben inkább introvertáltak, más esetekben meg inkább extrovertáltak, vagyis helyzetfüggő, hogy a személyiségük melyik „része” van elöl. Minél inkább tolódik el bennünk valamelyik irányba, annál kevésbé helyzetfüggő az introverzió vagy az extroverzió.

Na de térjünk vissza az eredeti kérdésünkhöz, vajon milyen is a jó tréner a fentiek fényében?

Szerencsés vagyok, mert a pályám során sok nagyszerű trénertől tanulhattam, dolgozhattam együtt, és bizony köztük sokan voltak introvertáltak és legalább annyian extrovertáltak. Időnként volt tapasztalatom kevésbé jó szakemberekkel is, és köztük voltak introvertáltak és extrovertáltak is szép számmal.

A tréneri pálya komplex, sokféle kompetenciát kell egyszerre működtetünk ahhoz, hogy jól csináljuk. Ezeknek a kompetenciáknak egy része extrovertált sajátosság, másik része inkább az introvertáltak számára komfortos. Egy pályára való alkalmasság szempontjából a motiváció, az érdeklődés, a tanulási vágy, a reális pályaismeret, a reális önismeret és a szakmai alázat fontosabb, mint a személyiség típus.

Elképesztő sok mindent meg tudunk tanulni akkor, ha a motivációnk erős valamivel kapcsolatban. Ha ehhez kellő önismeret is társul, akkor azt is felmérjük, hogy annak a bizonyos hiányosságnak a kikompenzálása mekkora befektetés, mekkora energia árán történik meg. Ha mindezek mellett van kellő alázatunk és szorgalmunk, akkor a tréneri pálya nyitva áll előttünk, legyünk introvertáltak, avagy extrovertáltak. 

Márton Mónika, A Legacy ügyvezetője, szervezetfejlesztő, tréner, coach a Legacy Coachképzés szakmai vezetője
a szerző cikkei

(forrás: Legacy Blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

hirdetés