hirdetés
hirdetés

Könyvajánló

Tényleg az érzelmeinkben rejlik a munkahelyi sikerünk titka?

Egy-egy kudarc, sikertelen munkahelyi szituáció, rosszul sikerült megbeszélés, alulteljesítő tréning után vajon kinek jutott már eszébe, hogy az okok az érzelmi intelligencia alacsony mértékében is keresendők? Alig akad olyan ember, aki ne lett volna már kíváncsi az IQ-jára, és akár titokban is, de ne töltött volna már ki egy-egy intelligenciatesztet, ha pedig magas eredmény jött ki, elbüszkélkedett vele. De mi a helyzet az EQ-szintünkkel? Ezt is tudjuk mérni vajon? Hányan próbálták már meg kideríteni, hogy az érzelmi intelligenciájuk milyen mértékű?

Az érzelmi intelligencia fejlesztése az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúlyt kap, egyre divatosabbá válik. Sokat halljuk manapság, hogy az érzelmi fejlesztésnek milyen döntő szerepe van már gyermekkorban, és gyakorlatilag az egész életünket meghatározza.

Az érzelmi intelligencia „az a képesség, hogy kezelni tudjuk önmagunk érzelmeit és a másokkal való kapcsolatunkat annak érdekében, hogy a szándékaink szerint élhessünk, és céljainkat elérhessük”. (Adele B. Lynn)

Az érzelmeknek nincs helyük a munkában?

Érzelmeink és hangulataink nemcsak magánéletünket, hanem a munkánkat, a munkahelyi légkört is meghatározzák. Rengeteg energiát pazarolunk arra, hogy elrejtsük, leplezzük a környezetünk előtt az érzelmeinket, hiszen gyermekkorunktól kezdve megtanultuk, hogy a megfelelő helyen a megfelelő érzelmeket szabad vagy éppen nem szabad kimutatni. Különösen a munkahelyünkön jelent sokszor próbatételt az érzelmeink irányítása. Az érzelmi intelligenciánk fejlesztésével azonban tehetünk azért, hogy érzelmeink irányítása tudatosabb legyen.

A magas érzelmi intelligenciával rendelkezők nem csak a kellemesebb és együttműködőbb munkahelyi környezethez járulnak hozzá. Az EQ közvetlenül kihat az üzleti eredményességre is. Ha tudjuk, hogyan kezeljük az érzelmeinket, hogyan érezzünk együtt a különböző nézőpontokkal, hogyan alakítsunk ki tartalmas kapcsolatokat, miként vezessünk és inspiráljunk másokat, akkor azokhoz a készségekhez jutunk el, amelyek megnövelik az eredménykimutatás legalsó sorának értékét. A kimutatható összefüggés olyan szoros, hogy az EQ növelését ma már a korábbi szkeptikusok is a teljesítménymutatók hatásos javítási módjának tekintik.

Az alacsony EQ-jú vezető a bukás felé kormányozza a vállalatot

A munkahelyi hierarchiában felfelé haladva egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az érzelmi intelligenciához köthető készségek és kompetenciák. Ilyen például az öntudatosság és az önkontroll, az empátia, a társas kapcsolatok készsége, amelyhez hozzátartozik a kapcsolatépítés, az együttműködés és a konfliktusok kezelése is. Akik mindezek birtokában vannak, azok nagyobb eséllyel válnak igazán sikeres vezetőkké, lesznek nagy hatással a szervezet életére, és formálják pozitív módon annak kultúráját.

Oké, fejlesszük – de hogyan?

A vállalatoknál sok értelmes ember szenvedi meg az EQ hiányát. A káros kihatások a kapcsolatokban, az elkötelezettségben, a lojalitásban és a munkahelyi légkörben jelentkeznek. Az érzelmi intelligenciánk pedig igenis fejleszthető, ehhez nyújt mankót fejlesztő szakemberek számára az Érzelmi intelligencia: gyakorlatgyűjtemény című könyv.

Az EQ-t fejlesztő trénerek a szervezeten belül mindenkinek fellendíthetik az érzelmi intelligenciáját. Kezdve azzal a vezetővel, aki legszívesebben ki sem megy az irodájából, egészen a „mindentudóig”, aki ezzel bosszantja a kollégáit – de gondolhatunk itt az ügyfélszolgálatos munkatársra is, aki nem tud konfliktust kezelni…

Az érzelmi intelligencia fejlesztése nemcsak egyénileg, hanem csoportosan, szervezeti szinten is sikerrel használható. A fejlesztés hatására növekszik a munkatársak önismerete, és felismerik, hogy szükségük van az összetartó együttműködésre, amelynek révén sikerre vihetik a szervezetet.

Fejlesztő gyakorlat (kivonat az Érzelmi intelligencia: gyakorlatgyűjteményből)

Az empátia mint EQ terület, azon belül is az értő hallgatás fejlesztése:

Ez a 30 percet igénybe vevő gyakorlat a vezetőfejlesztésben, konfliktuskezelésben, csapatmunkában, interperszonális készségek és kommunikációs készségek fejlesztésében használható.

A gyakorlat megmutatja, hogyan teremt empátiát az értő hallgatás. Az empátia előfeltétele, hogy őszintén megértsük az embereket, és ahhoz, hogy információt oszthassanak meg velünk, meg kell hallgatnunk őket.

Az empátia kulcskészség a munkahelyen. Ha a munkahelyen meghallgatunk másokat, azzal a tiszteletünket fejezzük ki. A tisztelet pedig a bizalomra épülő kapcsolatok alapja. A figyelem készsége nélkülözhetetlen az empátiához.

A gyakorlathoz tartozó instrukciók, eredmények, kulcskérdések és főbb tanulási pontok felhasználásával a fejlesztő szakemberek eredményesen fejleszthetik a munkatársak empatikus készségét. (A gyakorlat részletes leírása a könyvben található.)

Adele B. Lynn & Janele R. Lynn: ÉRZELMI INTELLIGENCIA: GYAKORLATGYŰJTEMÉNY

50 könnyű és hatásos gyakorlat az EQ fejlesztésére. Trénereknek, coachoknak, fejlesztő szakembereknek.

A tekintélyes méretű és terjedelmű, 266 oldalas könyv 50 új szemléletű gyakorlatot tartalmaz az EQ öt kulcsterületéről, mely 26 kompetenciát vesz célba – a gyakorlatok mindegyike a vezetői képesség, projektmenedzsment, ügyfélszolgálat, csapatmunka, értékesítés és több más terület javítására-fejlesztésére irányul. A könyv megrendelhető a Z-Press Kiadó webáruházában.

(forrás: Z-Press Kiadó)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés