hirdetés
hirdetés

Trükkök

Te tartod még az újévi fogadalmad?

Új év, új fogadalmak. Ilyenkor hangzanak el a nagy ígéretek a nagy változásokra. Ezek viszont gyakran nem valósulnak meg, mert a kezdeti nekibuzdulás hamar elmúlik. De vajon miért?

Az egyik oka a lelkesedés lankadásának, hogy az emberek általában nem az üzleti világban már ismert és használt SMART (magyarul „okos”) célkitűzési tervezési modellel terveznek, másrészt van még 2 igazán nagy akadály, melyet coach és NLP mesteri tapasztalatom alapján tapasztaltam, ez pedig a változás hatása a környezetemre és kapcsolataimra (Impact on environment), illetve az én saját érzéseim a változással kapcsolatban (Feelings, gut-feelings)

Összevonva az okokat kiegészítettem a SMART modellt  az NLP-s tapasztalatokkal, és „SMART-IF” –nek neveztem. Szerintem akkor tud megvalósulni egy okos (SMART) módon megadott cél, ha a környezetre és a kapcsolatokra gyakorolt hatását valamint az azzal kapcsolatos érzéseimet is figyelembe veszem.

A SMART-IF modellben feketével jelöltem a szokásos SMART modell értelmezés, pirossal a pontosított, kiegészített SMART-IF modell részeit.

5 kérdés, amit tegyünk fel magunknak!

Nézzük az impact-faktort, azaz a hatást, melynek vizsgálatához ezeket a kérdéseket érdemes végiggondolni:

  1. Milyen hatása lesz a környezetemre és kapcsolataimra, ha változtatok valamit az életemen?
  2. Mit fognak szólni a változásomhoz a családtagjaim, munkatársaim, barátaim?
  3. Támogatják-e, vagy akadályozni fognak benne?
  4. Én mit teszek, ha nem támogatnak?
  5. Honnan kereshetek segítséget máshonnan? Készen vagyok-e arra, hogy változtassak a kapcsolataimon, ahhoz hogy megvalósíthassam a célomat?

Például, ha leszokom a dohányzásról: hogy fogok kapcsolatot tartani azokkal a munkatársakkal, akikkel mindig együtt cigiztünk és úgy beszéltük meg a munkahelyi dolgokat? Vagy, ha ezentúl mindennap kocogok 1 órát: jön-e velem a párom is, vagy ennyivel kevesebb időnk lesz ezentúl egymásra? Esetleg a munkától veszek el ennyi időt?

Másik példa: ha hirtelen felfuttatok egy sikeres vállalkozást, jobb anyagi körülményeim lesznek: hogyan fog megváltozni a baráti társaságom, nem fogok kilógni?

Ami az érzéseket illeti

Ami az érzéseket (feelings) illeti: Ennek vizsgálatához érdemes elképzelni, hogy már megcsináltam a fogadalmamat, elértem a célomat.

  1. Milyen leszek akkor?
  2. Hogyan fogok viselkedni?
  3. Mit lát majd, aki rám néz?
  4. Milyen lesz a környezetem, a környezetemben levő emberek?
  5. Ha teljesen átélem, hogy milyen lesz, amikor megvalósult a fogadalmam, akkor mit érzek belül?
  6. Mi a megérzésem ezzel a változással kapcsolatban?

Ha örömet érzek a válaszok közben és azt érzékelem, hogy a környezetem is támogat, akkor a megfelelő célt tűztem ki magamnak. Ha viszont kellemetlen érzéseim támadnak, az öröm helyett, akkor érdemes néhány kérdést megvizsgálni, mert valamit figyelmen kívül hagytam: pl. a környezetem reakcióit, vagy a saját fizikai szükségleteimet. Érdemes a kitűzött célt átgondolni, pontosítani és megnézni, hogy vajon mennyire van összhangban az életcélommal. 

Ha a várható hatásokra, következményekre előre felkészítjük magunkat és jók a megérzéseink a változás megvalósításával kapcsolatban, akkor az akadályokat máris kiiktattuk. Már ez nagyon sokat segít, hogy megvalósulhasson a célunk.

Célkitűzés: csak okosan!

Hogy minél hatékonyabban haladjunk a célunk felé, fontos, hogy SMART (okos) legyen a cél. Ennek kritériumai az alábbiak, az eredeti SMART modellt kicsit „feltuningolva”.

1. SPECIFIC, STRATEGIC, SELF-INITIATED: (Specifikus, stratégiai, saját magam által kezdeményezhető és menedzselhető) Azaz a specifikusan, pontosan megfogalmazott cél az alap. Ez akkor működik igazán, ha az elérni kívánt cél az életstratégiám része, valamint nem függ mástól, én kezdeményezhetem és menedzselhetem a folyamatot.

Példák a pontos célmeghatározásra: például az nem túl pontos, hogy sikeres akarok lenni. Tudnom kell, hogy mi a sikeresség számomra. Például: X Ft. havi fizetés, autó, cafeteria és előléptetés igazgatói pozícióba 3 hónapon belül?

Tudni kell azt is, hogy miért akarom elérni azt a célt, miért fontos az nekem, mit ad hozzá az életemhez. Néhány „miért” kérdéssel el lehet jutni a felsőbb életcélomhoz: 1. Mert anyagi biztonságot teremtek magamnak, és elismerést kapok. 2. Miért fontos ez? Mert megnő a biztonságom és az önbizalmam. 3. Miért fontos ez? Mert akkor meg merek és meg tudok tenni olyan dolgokat, amiket eddig nem. 4. Miért fontos ez? Mert végre megcsinálhatom, amire mindig is vágytam. 5. Miért fontos ez? Mert ettől boldog lehetek.

Következő kérdés, hogy mit tudok tenni azért, hogy haladjak a célom felé? Például mit tudok tenni azért, hogy a főnököm elő akarjon léptetni?

2. MEASURABLE, MOTIVATING: (Mérhető és motiváló) legyen a cél. Azaz én döntöm el, mi az a magas cél, ami motiváló számomra. Van amikor a legnehezebbnek tűnő dolog a legegyszerűbben elérhető, mert szívvel-lélekkel el akarom érni, azaz az IF feltételből a „Feeling” teljesül.

3. ACTION ORIENTED, ALIGNED WITH ENVIRONMENT AND MYSELF, ACHIEVABLE (cselekvés központú, a környezetemmel és magammal összhangban van, elérhető) a cél.

A legtöbb SMART értelmezésnél az A betűnél az Achievable (elérhető) kritérium, de én ezt szándékosan tettem hátrébb, mivel az „elérhető” egyfajta korlátozás. Mitől függ, hogy mi elérhető? Céges tervezésekben gyakran +x%-nyi növekedés az elérhetőnek ítélt cél, a korábbiakhoz képesti kicsit hatékonyabb munkával. De ezzel kizárjuk egy teljesen másfajta ötlet hirtelen sikerét. Szerintem ezért az a legfontosabb, hogy legyenek megadva mindig azok a cselekvések, a folyamatos, állandó, kis lépések, amivel megállás nélkül mindig haladok a célom felé. És ehhez legyen meg az is, hogy a környezettel és magammal is összhangban teszem ezeket, azaz az IF feltételeknek is eleget teszek, és  a célom felé haladok. Ekkor nincs korlátozva, hogy mi elérhető. Persze így is érdemes egy minimum szintet meghatározni, ennek csak akkor az a veszélye, hogy ennél megállok, és nem is próbálok meg sokkal többet elérni.

4. RELEVANT, RESULT BASED, RESOURCED (releváns, eredmény orientált, erőforrások (én) rendelkezésre állnak)

Akkor releváns számomra a cél, ha hajlandó és képes vagyok a célért dolgozni. Ehhez érdemes végiggondolni, hogy:

  • hasonló dolgokat hogyan tudtam korábban megoldani?
  • milyen körülményeknek kell teljesülni ahhoz, hogy ez az eredmény elérhető legyen?
  • kik, mik az erőforrásaim?                                                                                                                               

5. TIME-BOUND, TIMED (behatárolt, időzített) 

A „majd valamikor”, meg az „ej ráérünk arra még”  határidővel kitűzött cél tapasztalatom szerint nem szokott megvalósulni. Tehát konkrét időpontokat is érdemes megadni a cselekvéseinkhez, hogy ahhoz képest követhető és számon kérhető legyen a haladás.

A SMART-IF tervezéssel megadott célod, újévi fogadalmad megvalósulása csak rajtad múlik. Kívánok hozzá boldog, sikeresen megvalósított célokat a 2018-as évben!

 

Czagler Zsuzsa, Életút támogató coach
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés