hirdetés

Zavaros tanácsok egy „gurutól”

Te követsz inspiráló oldalakat? Akkor ez az esettanulmány meglephet Téged!

Egy harmincas férfi – nevezzük Bálintnak – több éve jár hozzám. Bálint igyekszik magát jobbá tenni, fektetni abba, hogy előre jusson. Alkalomszerűen keres fel, tudatosan viszi az életét, néha bizonyos kérdésekben szeretne egy objektív, hiteles külső nézőpontot. Ahogyan mindenki a környezetében, ő is rengeteg közösségi médiát használ. Ezt persze szintén igyekszik tudatosan kezelni, korlátozni annyira, amennyi nem megy a munka vagy a magánélet rovására. Bálint jó szándékú, jóindulatú személy, másokról elsőként mindig jót feltételez.

Ez alkalommal egy üzleti kérdéssel fordult hozzám. Saját vállalkozását szerette volna továbbfejleszteni. De most történt egy kis galiba.

Bálint talált a közösségi médiában egy kitűnőnek tűnő, inspiráló tanítót. Egy nála fiatalabb üzletember hívta fel rá a figyelmét. Karizmatikus, határozott, a képekből és történetekből egy hihetetlenül jó szándékú, hiteles, sikeres személy rajzolódott ki. Instagramon tökéletesen meggyőzően látszott, hogy olyan életet él, amiről mások csak álmodnak.

Bálint elkötelezett a fejlődése mellett. Egy erős ígéretekkel hirdetett, nagyon magas árú képzésre fizetett be hozzá. Most viszont olyan tanácsokat kapott, amik összezavarták.

A testvérem legyen az ügyfelem?!

Az egyik ilyen tanács, amit említett nekem, a következő volt. Testvérét, akinek eddig ingyen, szívből segített a szakterületén, innentől kezelje szigorúan ügyfélként! A tanító tanácsa alapján kifejezetten magas, többszázezres díjakat kellene elkérjen tőle!

Mivel a tanítóhoz sokan befizettek, a közösségi médiában többezren éljenezték őt, Bálint úgy érezte, biztosan vele van a baj, hogyha ezt nem szívesen tenné meg. Végül a beszélgetés során megtaláltuk a Bálint céljaihoz és erkölcsi nívójához passzoló önazonos döntést.

Ide olyan kérdéseken vezet az út, ami befolyásolás helyett az ügyfél személyes igazságát keresi. Szakmámból adódóan számtalanszor hallottam erről a tanácsadóról. Rengeteg információm, véleményem van, viszont a professzionalitás mellett nem fér meg, hogy bármilyen módon is befolyásoljam az ügyfelem világnézetét ott, ahol nem bízott meg azzal.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem mondom azt az ügyfelemnek, hogy „Idefigyelj! A Pistit meg a Ferit átverte a tanácsadó, a Jóskáról ne is beszéljünk!” Egy profi coaching folyamán az ügyfél nem kap kioktatást. Kérdéseket viszont igen, amivel a saját válaszait találhatja meg a felmerülő kérdéseire.

Olyan ez, mint egy tükör a borotválkozásnál. Persze, mondhatjuk, hogy a tükörre nincs szükség, hisz én borotválom saját magamat! De ha tiszta képet szeretnénk kapni...

A csoportnyomás ereje

Az én dolgom nem az, hogy pletykáljak, még ilyen helyzetben sem, hanem az, hogy az ügyfelem céljait szolgáló, segítő kérdéseket tegyek fel. A saját gondolatvilágom, tapasztalatom vagy épp cinizmusom nem torzíthatják a számára legjobb utat. Ha elmondom neki a véleményem, lehet, hogy jó döntést hoz most. Ha viszont a véleményem kifejezése nélkül segítek a kritikus gondolkodás fejlesztésében, akkor mind most, mind később optimális döntéseket hozhat ügyfelem. Akár ott vagyok vele, akár nem. Ezt választottuk.

Függetlenül attól, hogy jó döntés-e közeli hozzátartozóktól százezreket elkérni, az itt lejátszódó lélektani jelenségeket érdemes megismerni.

Bálinton kívül a tanácsadó 11 másik konkrét ügyfelétől és kollégájától hallottam rémtörténeteket. Mégis a közösségi média ereje lehengerlő. Ma már szinte mindenkinek lehetősége van rá, hogy álomszerű világot közvetítsen magáról, aminek a valósággal történő kapcsolata igen laza. A negatív vélemények nem kerülnek felszínre, akkor sem, ha rengeteg van belőle. Ahogy pedig személyesen, úgy az interneten is él a csoportnyomás jelensége és jelentősége. Ha a többiek nem mondják, hogy zavarja őket valami, akkor én sem fogom felvállalni, nem akarok kilógni a sorból. Sőt, jobban járok, ha magamat győzöm meg arról, hogy nincs igazam. Mindeközben ki tudja, hogy hányan éreznek hasonlóképpen!

Az újabb idegenek, akik rábukkannak egy ilyen oldalra hasonlóan naiv módon, jót feltételezve fizetnek ki komoly összegeket, ami után sokan csalódnak. A tanácsadó egyébként nem élt úgy, ahogy a közösségi médiában látszott. Ezt viszont nehezen képzeljük el. Azt hisszük, hogy a megtévesztések csak másokkal esnek meg, velünk nem.

Erős a verseny a legjobb arcaink között

A közösségi médiában mindenki a legjobb arcát igyekszik mutatni. Az általunk érzékelt hierarchián elfoglalt pozíciónk meghatározza azt, hogy hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Mivel mindenki igyekszik jobb arcát mutatni, ezek következményeképp egyre magasabb a verseny. Másokhoz hasonlítva magunkat igencsak előnytelen a helyzetünk, hisz a magunk legrosszabb pillanatait is látjuk, ezeket vetjük össze mások legjobb pillanataival, amin továbbszépítenek a fényképeken. A közösségi média használata sokaknál szorongást és elégedetlenséget vált ki a saját helyzetükkel kapcsolatban. Néhány éve erről én is készítettem egy kutatást.

Valamiféle iránymutatásra, vezetésre mindannyiunknak szüksége van. Még a sztársportolóknak is van edzőjük, a középvezetőknek is vannak vezetői, és a felsővezetőknek is vannak coachai. Természetes az igény, hogy valamiféle külső kapaszkodókhoz jussunk. Ugyanakkor a saját helyzetünk és a közösségi médiában látott „inspiráló oldalak” közt észlelt szakadék a szorongást tovább növeli, még nagyobb lesz a belső nyomás, hogy változtassunk. Viszont ez teret ad azoknak a csalóknak, akik erkölcsileg lazábban veszik az igazság, őszinteség, empátia kérdéskörét.

Bálint tanulsága

Érdemes résen lenni a gondolkodásunk torzításai kapcsán. Kihat ránk a meggyőző marketing, a csoportnyomás, a karizma, elcsábíthatnak a vágyaink. Valószínűleg ezt mások sem teszik meg, így vélhetően vannak kakukktojások, csak épp elbújtak a szemünk elől. Érdemes kritikusan gondolkodni és megkérdőjelezni, hogy a közösségi média képei biztosan valós látomást festenek-e fel ismerőseink és példaképeink életéről. Segíthet egy objektív, külső szemlélővel is megvitatni a gondolatainkat.

A cikk eredetileg az Üzlet és Pszichológia 2020. decemberi-januári számában olvasható. Az újság megrendelhető itt.

Bíró Bence Péter
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

hirdetés