hirdetés
hirdetés
hirdetés

9+1 tipp a kiegyensúlyozott szabadságolásokért

Segítség! Kiürült az iroda, mindenki a strandon, ki fog így dolgozni?

Nyáron nem feltétlenül csak a hőség forralja a dolgozók vérét, hanem az is, hogy kinek sikerül az általa kinézett időben szabadságra mennie. A főnök feje pedig azért főhet, marad-e elég dolgozó a munkahelyen.

Az alábbi 9+1, vezetőknek szóló tipp azonban mindenki életét megkönnyítheti.

1. Rendelkezzen a cég szabadságolási irányelvekkel!

Az irányelvek segítenek benne, hogy a dolgozók világosan átlássák a szabályokat, emellett kijelölik a prioritásokat is. Alkalmazkodhatnak a cég működési sajátosságaihoz – erre lehet példa a termelési ciklusok alapján elrendelt kötelező szabadság –, de a döntési szempontok a vállalati kultúra értékeit is megjeleníthetik.

2. Az időbeli sorrend döntsön!

Az irányelvek részévé lehet tenni, hogy a szabadságok kiadása a kérelmek beadásának időbeli sorrendjén alapuljon. Így a szabadságot tisztességesebben osztják ki, és a menedzsereknek több idejük lesz arra, hogy felkészüljenek a távollétre, és kezeljék az esetlegesen fellépő munkaerőhiányt. Jó ötlet, ha a csapatok szerkeszthető naptárat hoznak létre, amely segíthet az elérhető munkaerő tervezésében, vagy a konfliktusok kezelésében. Ha az alkalmazottak azonnal értesítik a menedzsert a szabadságigényükről, a főnök pedig gyorsan hagyja jóvá azokat, akkor a többi kolléga is jobban tud tervezni.

3. Bátorítsd a csoporton belüli kommunikációt!

Néhány szabadságigényt nehéz átütemezni. Nehéz döntési helyzet elé kerül az a főnök, akinek egyik alkalmazottja a nem visszaváltható repjegyét lobogtatja, míg a másik közli, hogy gyermekei időbeosztása miatt csakis most oldható meg a család közös nyaralása. Bármi is lesz a döntés, valakinek csalódást fog okozni. Az ilyen helyzetek elkerülésére bátorítsuk az előzetes egyeztetéseket a csoport tagjai között, ha pedig már felmerült a probléma, javasoljuk a felek közti egyezkedést!

4. Tervezz előre!

Mielőtt szabadságra mennek, kérd meg az alkalmazottakat, hogy számoljanak be: milyen feladatokon dolgoznak, milyen közelgő határidőik vannak, és milyen ügyeket kell távollétük alatt más munkatársaknak ellátniuk. Szerencsés, ha egy nagy projekt befejezése után mennek a dolgozók szabadságra, amikor várhatólag kevesebb a teher. A helyettesítendő feladatokat próbáld minél több ember közt szétosztani. Ne feledd, hogy nekik a saját szokásos feladataikkal is meg kell birkózniuk!

5. Figyelj azokra, akik nem utaznak el!

Vannak, akik nem mennek vakációra, akár azért, mert úgy érzik, hogy visszatérve rengeteg feladat tornyosul majd előttük, vagy azért, mert véleményük szerint a jó alkalmazott mindig dolgozik. Főnökként a te felelősséged, hogy rámutass: a pihenés szükséges a jóllétükhöz, és akár egy otthon töltött hét is segíthet az újratöltődésben.

6. Javasolj rövid pihenőket!

Ha valaki nem akar hosszabb időre távol lenni a munkahelytől, felvetheted neki, hogy vegyen ki pár pénteket és/vagy hétfőt. Ez nem okoz nagy zavart a munkaterhelésben, azonban a mentális felfrissülésben sokat segíthet.

7. Járj elöl jó példával!

Nehéz lesz meggyőzni a beosztottaidat, hogy menjenek el nyaralni, ha te magad megállás nélkül melózol a munkahelyen. Ez ugyanis azt az üzenetet közvetíti, hogy a jó munkavállaló sohasem vesz ki szabadnapot. Habár a szóbeli kommunikáció is fontos, igyekezz jó példa mutatásával is elősegíteni, hogy a munkatársaid is megtalálják az egyensúlyt a munka és a magánélet között.

8. Ne jelentkezz be a nyaralásról!

Ha a nyaralás közben is ellenőrizgeted a csapatodat, az két okból is káros. Egyrészt úgy érzik majd, hogy nem bízol bennük, és ez gátja lehet a fejlődésnek. Másrészről a főnök példáját követve ők is bejelentkeznek majd a nyaralásukról, aminek következtében nem pihenik ki eléggé magukat.

9. Ügyelj a terhelésekre!

Ha valaki úgy érzi, hogy nem tud szabadságra menni, mert senki nem tudja helyettesíteni, akkor a vezető felelőssége, hogy ezt korrigálja. Ha az alkalmazottakat olyan tevékenységekre is felkészítjük, amik a szokásos feladatkörükön kívül esnek, akkor senki sem érzi úgy, hogy szabadságával a többieket hagyja cserben.

9+1 Hozz erősítést!

Ha többen vannak egyszerre szabadságon, akkor túlságosan megnőhet az irodában maradtak munkaterhe. Ilyenkor célszerű valamilyen külső erősítést bevetni, például gyakornokokat vagy ideiglenes munkaerőt.

(forrás: HR Dive)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés