hirdetés
hirdetés

5+1 szakértői tipp

Segítség, agresszív a főnököm! Mit tegyek?

Hogy mennyire meghatározó tud lenni egy munkahellyel kapcsolatban az, hogy milyen a főnök, talán nem újdonság. Egy jó vezető elő tudja hozni a kollégáiban rejlő tartalékokat, és úgy tudja sikerre vinni csapatát, hogy közben a munkahelyi jó hangulatot is meg tudják őrizni együtt – a motivációról már nem is beszélve. Némi túlzással a célok elérése így szinte már gyerekjáték. Azonban nem mindig van ez így. Sajnos előfordulhat az, hogy a főnökünk nem ilyen. Korcyl Kinga, vezetőfejlesztő, coach a Pénzcentrummal osztott meg egy csokornyi hasznos tanácsot arra az esetre, ha agresszív főnökkel állunk szemben.

Egy 4500 fő bevonásával készült dán kutatás szerint a legtöbben a főnökük miatt hagyják el a munkahelyüket. Hiába inspiráló maga a feladat, hiába izgalmas a brand, mindez kártyavárként dőlhet össze egy munkavállaló szemében, ha a mindennapok hangulatát beárnyékolja a felettes. Különösen az a típus, amely a munkanapokat szinte háborúként éli meg, aki számára a munkahely a csatamező, és katonai parancsok módjára csak üvöltve képes utasításokat adni. Mindannyian ismerünk ilyen típusú embereket, akikből szinte árad a feszültség. Jobb esetben elkerüljük őket, rosszabb esetben a munkaadóink. Nem lehetetlen velük együttélni, ám nagyon nem mindegy, hogyan kezeljük őket.

Hogyan ismerhetjük fel, ha ilyen típusú a főnökünk?

“Viselkedés szempontjából négy fő csoportra oszthatjuk az embereket" – mondja Korcyl Kinga, vezetőfejlesztő azzal folytatva, hogy “a négy csoport közül a domináns személyiségtípust viselik legnehezebben az emberek". Természetesen az, ha valaki ilyen személyiséggel bír, még nem jelenti azt, hogy egy kiállhatatlan alak lenne. “Ha valaki domináns, esetleg szinte már erőszakosan és túlságosan is eredményorientált, az nem feltétlenül jelent hátrányt, hiszen ez hasznos tud lenni az üzleti célok eléréséhez. Sok esetben viszont kevésbé empatikusak, ráadásul jellemzően türelmetlenebbek is, és kevésbé fogadják el a kritikákat" – magyarázza a coach, hozzátéve azt is, hogy a vezetés is egy szakma, amelyet tanulni kell, és amelyben lehet fejlődni. “Ahogyan sok minden mást is, úgy azt is meg lehet tanulni, hogy bizonyos helyzetekben tudatosan viselkedjünk, és más módot válasszunk a célok elérésére."

A Floridai Egyetem kutatása szerint a munkavállalók egyik legnagyobb problémája az, hogy úgy érzik, a főnökük megalázza őket. 54 százalékuk gondolta így. “Rendkívül alá tudja ásni az önbecsülésünket egy autokratikus ember, aki úgy gondolja, hogy ő mindent sokkal jobban tud, ráadásul ezt agresszívan fejezi ki. Az ilyen főnököket általában úgy jellemzik, hogy nagyon törtetők, nem támogatják a beosztottjaikat, nem viselik el a kritikákat, nehezen fogadják el a javaslatokat, türelmetlenek és kíméletlenek" – mondja a szakember.

A béka, aki felfújta magát, és a robbanás elől menekülő beosztottak

„Volt, hogy azzal hívott fel egy ügyfelem, hogy csináljunk valamit, mert az illető rendszeresen széttöri a mobilját és most már ez túl sokba kerül a cégnek. De akadt olyan is, ahová bementem és láttam, hogy lyukas a fal – a cégvezető ugyanis rendszeresen így vezette le a feszültséget. Meg is látszott a kezén” – idézi fel a vezetőfejlesztő azt, hogy milyen szélsőséges példákkal találkozott már a praxisában. A szakember szerint a főnökök esetében az ordítozás, a hangoskodás és a kirohanások mögött legtöbbször a nem megfelelően kezelt stressz áll. “Úgy működik ez, hogyha egy domináns típust stressz ér, akkor a személyiségének a rossz oldalai felerősödnek. Erőteljesebb gesztusai lesznek, hangosabb lesz. A természetből a békákhoz tudnám hasonlítani őket, amelyek veszély esetén fölfújják magukat, hogy nagyobbnak tűnjenek. Egy átlagember számára azonban ez taszítónak, ijesztőnek tűnhet."

Bár akadnak olyanok, akik észreveszik, ha valami nincs rendben a munkahelyi viselkedésükkel, és igyekeznek energiát fektetni abba, hogy ezen változtassanak, ám a legtöbb esetben ezt nem ismerik el. “Általában, ha bosszúság éri őket, akkor a feszültséget megpróbálják másra hárítani. Ilyenkor szokták azt mondani, hogy felfoghatatlan miért nem értik meg őket az emberek, miért olyan hülyék, hogy valamit nem tudnak megcsinálni, hiszen az olyan egyszerű és így tovább" - mondja a szakember, aki szerint valódi szakmai kihívás a coachok számára, hogy az ilyen agresszív típusok számára is láthatóvá tegyék a valódi problémát. “Jó esetben rá szoktak jönni, hogy nem így kellett volna, ám néha előfordulnak pszichés esetek is, amikor például arról van szó, hogy gyerekkorában verték és a fiatalkori traumák hatására torzult a személyisége. Ezt azonban már nem egy coach, hanem egy pszichológus tudja csak kezelni."

Mit tehet a munkavállaló?

Az első lépés, hogy jelezzük a HR számára, hiszen az előbb felsorolt jelenségek nem tesznek jót a cég egészének sem. A jó főnök ugyanis ugyanúgy márkaérték a munkaerőpiacon, mint a vállalat neve. “Munkaerőhiány van majd’ minden szakmában, semmilyen téren sem lehet megengedni a vállalat nevének erodálódását" – teszi hozzá a Business Drive alapítója.

Ám ezen kívül is tehetünk azért, hogy egy-egy túlzottan domináns főnök ne nehezítse meg túlzottan a hétköznapjainkat:

1. “A legfontosabb az, hogy nem szabad úgymond alámenni az ilyen típusú embereknek. Ne érezze azt, hogy ő nyert, és ő van nyertes helyzetben. Ugyanis, ha meghunyászkodunk előttük, csak olaj a tűzre, hiszen sokszor a vérükben van a versengés. Nemritkán még saját magukkal is versengenek, állandóan győztesek szeretnének lenni és demonstrálni azt, hogy ők a legjobbak" – mondja a vezetőfejlesztő. Ez azonban nem jelenti azt, hogy versenyre kellene kelni velük, hidegvérrel maradjunk a semleges partvonalon, ellenkező esetben csak rontunk a helyzeten. Ebben segít az, ha megértjük, hogy az ilyen konfliktusok legtöbbször csupán önbizalomhiányból fakadnak: “rossz módon próbálják felhívni magukra a figyelmet. Az a paradoxon ebben, hogy valójában törődésre és simogatásra vágynak."

2. Az ilyen típusú emberek nehezen viselik, ha kényszerhelyzetbe kerülnek, vagyis ha csak egyetlen megoldással szembesítik őket. “Legjobb, ha megadjuk azt a hitet, hogy ő dönthet. Munkavállalóként először is biztosítani kell, hogy meglesz az eredmény, amit szeretne elérni, majd fel kell kínálni több variációt, amelyek közül mi legfeljebb csak javasolhatjuk az egyiket – a végső döntést a kezében kell hagynunk.“ Ez egyébként nem csak egy vezető beosztású embernél működik így. Az emberek egyik legerősebb motivációja a döntés.

3. Azonban, ha esetleg tovább hadakozna velünk, és úgy érezzük, hogy ösztönösen is igyekszik versenyhelyzetet teremteni, akkor pedig szilárd, száraz tényekkel tudjuk meggyőzni és kihúzni a rivalizálás méregfogát. Ám a döntés lehetőségét ebben az esetben is a kezében kell hagynunk.

4. Koncentráljunk az eredményre, a megoldást kínáljuk fel! Ne meséljünk, ne szerteágazó módon közöljük az információkat, és ne az akadályokat soroljuk. Csak a lényegre koncentrálhatunk, a kifogások ugyanis csak felerősítik az ilyen típusban a kudarc esélyét, így a gyengeség látszatát kelthetik.

5. Ne vegyük magunkra! Meg kell értenünk, hogy még a nekünk címzett agresszív kifejezések sem rólunk szólnak valójában. Lehet, hogy az ilyen típus csak úgy tud gondolkodni, hogy erősebbek és gyengébbek vannak, de ne hagyjuk magunkat berántani ilyen dimenzióba. Ez ugyanis nem háború, és nem kell áldozattá válnunk.

Plusz tipp: Igenis vannak jó és rossz napok.

Az izzasztó megbeszéléseket csakis délelőttre ütemezzük!

A számok azt mutatják, hogy a reggeli, délelőtti időszakok, 11 óráig, illetve délután négy óra környéke az a része a napnak, amikor az ilyen domináns személyiségtípusok enyhébb állapotban vannak. Ha behívnak egy olyan tárgyalásra, ami fontos, akkor igenis számít az, hogy mely napszakra esik. Ha lehet választani, akkor próbáljuk délelőttre időzíteni a kínos megbeszéléseket.

Végül azt sem szabad elfelejtenünk, hogy nem feltétlenül jelent rosszat az, ha valaki domináns személyiségtípussal rendelkezik. Ugyanis ebből a típusból növik ki magukat a jó főnökök is, a valódi úttörők, azok, akik képesek plusz energiát adni, és még a rossz napokon is átlendíteni.

A FŐNÖK AGRESSZIVITÁSA MUNKAVÁLLALÓI STRESSZHEZ, A STRESSZ PEDIG KIÉGÉSHEZ VEZETHET. HA SZERETNÉL TÖBBET MEGTUDNI A TÉMÁRÓL, AKKOR GYERE EL WORKSHOPUNKRA!

Workshop: Kiégés előtt...vagy után

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Cél: a kiégés megelőzése és/vagy kezelése.
Kinek szól? HR-eseknek, vezetőknek, munkavállalóknak. Kiégetteknek és olyanoknak, akik szeretnék elkerülni a kiégést.

Program:
 kiégés TESZT és értékelés
 a kiégés tünetei, fázisai
 működő gyakorlati módszerek a kiégés egyes fázisaihoz
 tapasztalati módszerek az egyensúly megteremtésére

A workshoport tartja: Csatlós Csilla, ACC, executive coach, a bázakerettyei Bonne Chance Étterem és Hotel tulajdonosa, a „Kiégés helyett” című könyv szerzője 

Részvételi díj:
Teljes árú jegy: 34 900 Ft+áfa / fő
Csoportos jelentkezés 3 főtől: 29 900 Ft+áfa / fő

A jelentkezési lap letöltéséhez kattints IDE!

Időpont: 2019. június 12. (8.30 - kb. 17.00)
Helyszín: Lumen Kávézó (1085 Budapest, Horánszky u. 5.)
Kapcsolat: Mohai Fanni,   This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  , 061 430 4518

(forrás: Pénzcentrum)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés