hirdetés
hirdetés
hirdetés

Első a kötelesség?

Reggeltől estig az irodában: önfeláldozás séma a munkahelyen

Számos olyan negatív séma létezik, amelyek gyakran megjelennek munkahelyi környezetben is – akár saját magunkban, akár kollégáink, főnökünk viselkedésében is felfedezhetjük őket. Ezeknek a sémáknak a megismerése segíthet jobban megérteni saját működésünket, problémáink okát, illetve a minket körülvevő embereket is jobban megérthetjük, így jobb kapcsolatokat tudunk majd kialakítani velük. A kudarcra ítéltség sémával korábbi cikkünkben foglalkoztunk, az alábbiakban az önfeláldozás sémáról lesz szó. Kormos Lilla karrier coach vendégcikke.

Az önfeláldozás sémával rendelkező személyt az vezérli, hogy másokat segítve, mások igényeit figyelembe véve és a saját igényeit hátrébb sorolva elkerülje, hogy önzőnek érezze magát, és hogy a segítőkészségének jutalmaként elfogadják, becsüljék őt. Fontos számára, hogy megóvjon másokat a kellemetlen vagy fájdalmas élményektől, ezért hajlamos magára venni mások problémáit, saját magát nem kímélve. Ő maga sosem kér segítséget, vagy terhel másokat a problémáival, igyekszik “megkímélni” a környezetét attól, hogy vele kelljen foglalkozni. Az ezzel a sémával élők sokszor meg vannak róla győződve, hogy ők kevésbé fontosak, mint mások, vagy hogy csak akkor elfogadható a személyük, ha önfeláldozó módon viselkednek, mert a saját vágyaikért, igényeikért való kiállásról azt tanulták meg, hogy az önzés, és elfogadhatatlan. Habár a segítőkészségük, mások iránt érzett felelősségtudatuk és empátiájuk akár irigylendő tulajdonságoknak is tűnhetnek, az önfeláldozás séma velejárója a bűntudat, a másodlagosság érzése, és az érzelmi és fizikai túlhajszoltság, melyet egy idő után a környezet is megérezhet.

Hogyan alakul ki?

Az önfeláldozás séma általában attól alakul ki, ha valakinek egyik, vagy mindkét szülője valamilyen módon gyenge, elesett, beteges, és a gyereknek kell mellette idejekorán felnőtt módon viselkednie, és gondoskodnia magáról és a szülőről.

És hogy hogyan viselkedik valaki, aki ezzel a sémával rendelkezik, a munkahelyén? Az önfeláldozás sémának bizonyos szintig sok előnye van, legalábbis a cég és a munkatársak szempontjából, inkább a sémával rendelkező személy élhet át szenvedést. 

  • A határidőket nagyon komolyan veszi, annak érdekében, hogy a feladattal időben elkészüljön, ha kell, túlórázik, kihagyja az ebédszünetet, hétvégén is dolgozik. Ha mégsem sikerül tartania a megadott határidőt, az általában azért van, mert túlvállalta magát, vagy eleve nem volt reális a kitűzött időpont. Ő azonban magát okolja és bűntudatot érez.
  • Az általa elkövetett hibákért maximálisan vállalja a felelősséget. Hajlamos a mások (kollégái, felettesei) által elkövetett hibákat is magára venni, elsőként mindig magát vonja felelősségre.
  • A főnöke általában meg van vele elégedve, mert a rábízott feladatokat rendkívül megbízhatóan végzi, igazán elkötelezett munkaerő. Sajnos az önfeláldozó viselkedés könnyen vezet kiégéshez, ekkor viszont az illető teljesen alkalmatlanná válik a munkája ellátására, és hosszas táppénzes időszak következik.
  • Ha nem is ég ki, de gyakran valamilyen betegség formájában jelentkezik nála, ha problémája van (hiszen aki beteg, az megérdemel egy kis törődést, figyelmet). Fejfájás, gyomorpanaszok, megmagyarázhatatlan krónikus fájdalom a leggyakoribbak.
  • Döntéseit az motiválja, hogy másoknak jót tegyen, és megvédjen mindenkit a kellemetlenségektől, saját érdekeinek, igényeinek rovására.
  • A munkatársakkal jó a kapcsolata, hiszen elsősorban mások igényeire koncentrál: így nagyon figyelmes és segítőkész, bármilyen kérdéssel, problémával lehet hozzá fordulni. Egy bizonyos mértéket meghaladó segítségkérés, vagy a hála elmaradása után azonban jöhet a sértődöttség, mivel az illető arra a felismerésre juthat, hogy kihasználták. 
  • Nem feltétlenül jó csapatjátékos, mivel minden feladatot és problémás helyzetet ő maga szeretne megoldani, ezzel a hozzáállásával pedig, szándékolatlanul, de másoktól veszi el a bizonyítás lehetőségét. 
  • Stresszes helyzetekben igyekszik mindent megtenni, hogy megfeleljen a követelményeknek, de éppen emiatt a megfeszített munkatempó és önfeláldozás miatt nem bírja sokáig. Ha a stressz-szintje tartósan magas, inkább felmond, mert a helyzeteket jobban kezelni, a stresszt hosszú távon elviselni nem tudja.
  • Vezetői szerepben: felelősséget vállal a beosztottjaiért és a rá bízott feladatokért is. Tekintettel van beosztottai kéréseire, felvetéseire, partnerként lehet vele beszélni, megértő és türelmes. Ő maga ritkán megy szabadságra, de olyankor is dolgozik, reggeltől estig bent van az irodában, keveset alszik, rendszertelenül és egészségtelenül étkezik, mert “első a kötelesség”, magára már nem jut ideje. 
  • Erősségei: segítőkészség, szorgalom, gyors és hatékony munkavégzés, magas empátia, odafigyelés, elkötelezettség.

Mit tehetünk, ha önfeláldozás sémánk van?

Az első lépés a pozitív változás felé a sémánk felismerése. Ezután elkezdhetjük figyelni, milyen esetekben aktiválódik, és tudatosítani magunkban, hogy a sémánk milyen káros hatással van a testi-lelki jóllétünkre. A második lépésben elkezdhetjük megkérdőjelezni, amit addig igaznak hittünk: hogy a saját igényeink másodlagosak, azokra tekintettel lenni önzés, vagy hogy csak önfeláldozással vagyunk elfogadhatóak. Ebben segíthet, ha megértjük, hogy a séma hogyan alakulhatott ki, gyerekként esetleg mit nem kaptunk meg, amire szükségünk lett volna (többek között érett, felnőttként viselkedő, gondoskodó szülőt). Az önismereti folyamatban és a gondolkodásunk megváltoztatásában nagyon sokat segíthet egy szakember (pszichológus vagy coach), aki szembesíthet minket az irreális gondolatainkkal, akivel felfedezhetjük a bennünk lévő értékeket, és aki segíthet nekünk egy egészségesebb és reálisabb énkép kialakításában.

További hasonló bejegyzésekért kattints a szerző blogjára!

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés