hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nyári szabadság

Pihenésre márpedig mindenkinek szüksége van! De hány nap legyen?

Úgy érzed, felőröl a hétköznapok monotóniája, a sok stressz, és kezdesz teljesen kimerülni? Egészséged érdekében elengedhetetlen, hogy legalább egy hét szabadságot félre tudj tenni valódi nyaralásra, kikapcsolódásra, amikor feltöltheted az energiatartalékaidat – figyelmeztet a HR Doktor. HR-szakemberként, vezetőként pedig nagyon fontos odafigyelni arra, hogy egy munkavállalónk se dolgozza végig legalább egy hét szabadság nélkül a nyarat, hasonló okokból.

Hol, hogyan töltöd a szabadságodat? Sokan csak legyintenek a kérdésre: Magyarországon a statisztikák szerint a felnőtt lakosság mintegy kétharmada nem üdült az utóbbi években, és idén sem tervezi, nem lesz erre módja. Pedig a nyaralás nem luxus, nem a jómódúak kiváltsága, hanem egészségi szükséglet, amit minden dolgozónak lehetővé kell tenni, hiszen a hiánya meg is betegíthet. Az sem mindegy, hogyan szervezzük meg a pihenésre szánt időt: ne az aktuális utazási trendet, hanem szervezetünk szükségleteit kövessük! Ha nem így lesz, akkor önmagában a legdivatosabb, legdrágább luxusút sem garancia a valódi kikapcsolódásra, sőt, új stresszforrás válhat belőle. Ne essünk bele például abba a hibába, hogy teljesítendő feladatként tekintünk az adott helyszín nevezetességeire, „ha ott vagyok, ezt látnom kell” alapon. Semmi sem kötelező, a kevesebb sokszor több lehet! Inkább jussunk el kevesebb látnivalóhoz, de szánjunk időt a kényelmes sétára, laza nézelődésre, egy helyi finomságra, egy jó kávéra is.

A kulcs az ellazulás, ehhez már egy hét is elég lehet

A nyaralásnak nem kell feltétlenül hónapokig tartó szervezést igénylő, embert próbáló utazásnak, méregdrága tengerparti üdülésnek lennie, de magára az egy-két hét pihenésre minden dolgozó embernek szüksége van. A hétköznapi mókuskerékből ki kell lépni egy időre, a stressz folytonos nyomása alól szabadulni kell, mielőtt az egészségünket károsítaná, felborítaná a pszichés egyensúlyunkat. Amíg benne vagyunk, nem érezzük közvetlenül a megszakítás nélküli munka hatását, különböző serkentőkkel is igyekszünk az energiaszintünket fenntartani, látszólag sikerrel. De ha hosszabb ideig folyamatosan dolgozunk pihenés, kikapcsolódás nélkül, annak kimerülés, kiégés, fásultság lesz a következménye, és előbb-utóbb testi tünetek is jelentkeznek. Alvászavarok, fejfájás, hasi görcsök, emésztőszervi gondok, súlyproblémák (mással nem indokolható hízás vagy fogyás), majd keringési betegségek, ingadozó vérnyomás stb. jelezhetik a súlyos kimerülést. Hogy ezt elkerülhessük, minden évben szánjunk legalább egy hetet a kikapcsolódásra. Kulcs az ellazulás, a stressz oldása, ami történhet akár otthoni környezetben is, ha sikerül erre az időre valóban magunk mögött hagyni a hétköznapi, munkahelyi problémákat. A szabadság legyen valóban szabadság: ne vigyünk haza semmi munkát, átnézni, tanulni való anyagot, munkahelyi telefont, és a legjobb, ha a céges e-mailekre sincs rálátásunk ez idő alatt.

Hosszú távú hatások a mentális egészségre és a produktivitásra

Egy jól töltött nyaralás olyan előnyöket biztosít, ami hónapokkal később is érezteti hatását. Nemcsak a pihenés, az ellazulás, a stresszoldás tesz jót testnek, léleknek egyaránt, hanem az új élmények, benyomások, szokatlan élethelyzetek is, mert élénkítik a mentális képességeket, pozitív érzésekkel töltenek fel. Ez a feldobottság, agyserkentő hatás nem múlik el a nyaralás végével, hanem hónapokig eltarthat, sőt, a nyaralásról hozott emlékek, fotók, videók által jóval később is újra felidézhető.

Irodából a kertbe: a lényeg, hogy szakadj ki a rutinból

Az igazán eredményes kikapcsolódáshoz szükséges, hogy az erre szánt idő alatt mást csináljunk, mint az év többi részében. Egy jól szervezett, jól sikerült utazás hozzásegít ehhez, de ha nincs mód idén elutazni, otthon is megvalósítható. Irodai munkát végzőknél például a testmozgás, a könnyű fizikai munka, így a kertészkedés önmagában is pihentető. Legyen minél több új élmény a nyaralásban, például új ízek kipróbálása, sosem látott helyek felkeresése (ehhez sem kell feltétlenül külföldre menni!), új játékok, mozgásformák megismerése, az év közben idő híján félretett, „csak szórakoztató” könyvek olvasása, és így tovább. Különösen jó hatású, ha szeretteinkkel, családtagokkal és jó barátokkal közös programokra is sor kerül: ilyenkor érzelmileg is feltöltődhetünk.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés