hirdetés
hirdetés

Coaching eszköz

Ötletparádé - 6 tipp a még jobb brainstorminghoz

Az üzleti sikerhez nem elegendő a szakértelem a mai VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous, azaz változékony, bizonytalan, komplex, zavaros) világban. Egyéni és vállalati szinten is szükség van arra a bizonyos pluszra a kreatív megoldásokhoz, ennek felszínre kerülését pedig tudatosan is előidézhetjük.

Több szem

Szervezzük a résztvevők körét minél színesebbre: vonjunk be a szervezet különböző területein, eltérő beosztásban dolgozó munkatársakat, esetleg külsős szakembereket (például beszállítókat, kulcsvevőket) is. Ha egyéni probléma megoldásához keresünk ötleteket, üljünk le több olyan ismerőssel, akik kifejezetten nem értenek a tevékenységünkhöz. Az új nézőpontokból könnyen lehet inspirációt nyerni.

Inspiráló környezet

Sokszor a környezetváltozás is segít, hogy könnyebben előbukkanjanak a kreatív gondolatok. Innovatív vállalatoknál gyakran előfordul babzsákfotelekkel, színes berendezési tárgyakkal, esetleg játékeszközökkel (például legóval) felszerelt iroda, tárgyaló. Ha ez nem áll rendelkezésre, a csoporttal menjünk ki a szabadba, vagy üljünk be az épületen belül egy új helyiségbe (például a termelőegységbe), és figyeljünk a környezetre. Sok új ötlet származhat a megfigyelések nyomán elinduló közös gondolkodásból.

Váratlan fordulat

Az ötletgyűjtéshez, problémamegoldáshoz különféle kreatív módszereket lehet alkalmazni. Ha bármilyen szokatlan elemet vetünk be a beszélgetésben, vagy játékos szabályokat alkotunk – például csak kérdésekkel vagy csak egyszavas mondatokkal lehet kommunikálni –, azzal is aktivitásra serkentjük a kreatív jobb agyféltekét.

Asszociációs játék

Az asszociációs játék abban segít, hogy új, szokatlan kapcsolatokat fedezzünk fel meglévő elemek között (például egy folyamat átszervezésekor). Egy metafora használata (például: „Képzeljük el, hogy egy hajót építünk”) előmozdítja a megszokott szituáció részleteinek felfedezését újszerű nézőpontból.

Out of the box thinking

A „dobozon kívüli gondolkodás” elkoptatott frázisát megtölthetjük konkrét tartalommal: tegyük fel a kérdést magunknak, vajon milyen termék, melyik márka lenne a cégünk egy teljesen más iparágban (például ha tejtermék lenne, ha autómárka lenne stb.). És ennek megfelelően keressünk megoldásokat.

Ötletkvóta

Az ötletkvóta meghatározásával előre leszögezzük, hogy a résztvevőknek hány megoldással kell előállniuk az adott problémára (ijesztően nagy számot érdemes kitűzni). Tegyék fel egymásnak a kérdést, hogyan lehetne még másként megoldani az adott helyzetet.

Sokszor tapasztalom ügyfeleimnél, hogy az inspiráló gondolatok körülveszik, áthatják a szervezetet, de a mindennapi üzletmenet sodrásában nem fordítanak rájuk figyelmet. Ilyen helyzetben jó megoldást jelentenek a kifejezetten ötletelési szándékkal szervezett workshopok, amelyek teret engednek a kreativitásnak. Hosszú távon pedig érdemes a kreativitást a kultúra részévé tenni – ez tudatos vezetői iránymutatással és a fentiekhez hasonló gyakorlati lépésekkel érhető el.

Szabados Andrea
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

Toborzásaink kiegészítése LinkedIn kampányokkal. Mire jó, hogyan használható, kinek érdemes, kinek nem? Március 6., 08:30

Gyakorlati Facebook útmutató: Recrutiment branding a gyakorlatban, eszközök és lépések több és releváns jelentkezőért. Március 6., 13:00

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 09.

hirdetés