Videóinterjú
Olyan ez most a vezetőknek, mint egy vakrepülés
Lassan két hete feje tetejére állt a világ, se vezető, se munkavállaló nem tudja, mire számíthat, mégis a legbizonytalanabb helyzetben kell egy vezetőnek a leginkább helytállnia. Mik legyenek most a prioritások számára? Interjú Végh József kriminálpszichológus túsztárgyalóval, akinek a stresszes helyzetek menedzselése a rutinfeladatok közé tartozik.
Mi a hat legfontosabb alapelv, melyet most minden vezetőnek szem előtt kell tartania:
1. Stresszmenedzselés
A vezető legyen nyugodt és határozott, érzelmileg ne reagálja túl a helyzetet. Ha kontrollvesztett állapotba kerül, lépjen hátra, adjon időt magának, és tudatosítsa magában, hogy az érzelmek nagy mértékben rontják a racionális gondokozást. A gyors döntések nem mindig jó döntések. Vezetőként ne várjuk el magunktól, hogy mindent egyből meg akarjunk oldani.
2. Információadás
Itt a két legfontosabb vezérelv az empátia és az optimizmus. A félelmekről is bátran lehet és kell beszélni, és nagyon fontos, hogy a dolgozók felé reményt és kontrollérzetet sugározzon a vezető. HA ő maga sem tudja a megoldást, ne féljen bevonni a dolgozókat. Az összefogás erejét kell ilyenkor hangsúlyozni. Ha közösen keressük a megoldást, a végrehajtásban is közös a felelősség.
3. Vezetői hitelesség megtartása
Nem kell egy vezetőnek minden helyzetben mindenhez értenie, fontos, hogy felismerje, hogy mikor kell szakértőt bevonni, és perdöntő ilyenkor a szakértő függetlensége, minősége.
4. Őszinte és transzparens kommunikáció
Vezetőként a jó és rossz híreket is azonnal közöljük, ne tartsunk vissza információt. Bizalomvesztést okoz, mert előbb-utóbb a rossz hírek is kiderülnek. Például egy túszhelyzetben is őszintén, nyíltan kell beszélni arról, hogy milyen megoldások jöhetnek szóba, és minek mi a kimenetele. Ha nyerni nem is tudunk a helyzeten, dolgozzuk ki közösen a dolgozókkal azt, hogy hogyan lehet minimalizálni a veszteségeket.
5. Rendszeres visszacsatolási lehetőség, visszaáramló információk kezelése
Nagyon fontos, hogy ha már be lettek vonva a dolgozók, akkor ezt a fajta visszacsatolási csatornát rendszeressé kell tenni és fenn is kell tartani. Ha megszakad a kommunikáció, az pánikot tud kelteni. Olyan ez a helyzet egy vezetőnek, mintha egy pilóta vakon vezetne, csak a műszerekre tud hagyatkozni. A műszerek pedig ebben az esetben a dolgozók. Ezért létkérdés a visszacsatolás kérése. A másik oldalon pedig lényeges, hogy a dolgozó is azt érezze, hogy számít a véleménye, több mint egy munkaerő.
6. Jól követhető szerepmodell
Ami magától értetődik: a vezető úgy viselkedjen, olyan mintát mutasson, amit ő maga is elvár a kollegáitól.
Az interjú második részében a csapatmotiválásról lesz szó, stresszhelyzetben, ahol ráadásul fizikailag is külön dolgozik minden csapattag.