hirdetés
hirdetés
hirdetés

Csak okosan!

Okostelefon okos szabályozása kékgalléros munkaadóként: Lehessen? Mikor? Mennyit?

4 generáció a munkahelyen, állandó stressz a vezetésben a munkaerő-hiány miatt, túlhajszolt dolgozók, képzetlen jelentkezők és egyre magasabb bérek a piacon – valahogy így lehetne összefoglalni az elmúlt 2-3 év munkaerőpiacát. Mindezek mellett olyan új helyzetekkel is szükséges foglalkoznunk, mint például a mobiltelefon használata a munkahelyen. 

A munkahelyen való mobilozás balesetveszély oldalról való megközelítése a probléma csupán egyik oldalát fedi le. Akadnak olyan cégek, ahol a munkaterületen amellett, hogy tiltott a telefonhasználat, a fotók készítése sem megengedett. Ennek ellenére sok vezető szembesül a közösségi médiában azzal, hogy dolgozója feltöltött egy olyan képet, ami elméletileg el se készülhetett volna. A technológia sokat fejlődött, a közösségi média mindennapi része lett az életünknek. Az erre vonatkozó tiltások sokaknál azonnali negatív reakciót váltanak ki. Az új generációnak igénye van arra, hogy folyamatosan kapcsolatban legyen a külvilággal. Ehhez pedig az okostelefonja és a közösségi média adja meg az eszközt. Egy okostelefon ma már nem kiváltság. Ha PC-je vagy laptopja nincs is mindenkinek, a telefonján keresztül szinte mindenki jelen van a közösségi médiában. Ma már azok is véleményt nyilvánítanak és közösségekhez csatlakoznak, akik az offline térben küzdenek az írással és az olvasással.

Bár a mobiltelefon-használattal kapcsolatos kérdések leginkább valóban az új generációnál merülnek fel, a demotiváltság és a hatékony munkavégzés hiánya nem csak és kizárólag az „új generáció lustasága” miatt van, vagy amiatt, mert „csak a telefont akarják nyomkodni”. A telefon- és a közösségi média alkalmazása olyannyira az életünk része, hogy az ettől való eltiltás sokaknál ugyanolyan reakciókat válthat ki, mint például a dohányzás megvonása. Ezzel a párhuzammal pedig könnyebb megérteni, mennyire hasonlít is a 4, jelenleg is a munkaerő-piacon jelenlévő generáció.

Ha megtartó munkahelyekké szeretnénk válni, reagálni kell az igényekre. Ahogy a kijelölt, fedett dohányzókkal válaszolunk a kékgallérosok cigarettázással kapcsolatos kéréseire, úgy azt is meg kell fontolnunk, hogyan tudunk a fiatal generáció „internetfüggésére” reagálni. Akár felmondáshoz is vezethet, ha nem csinálhatják munka közben is azt, amihez kedvük támad, például nem nézhetik meg új üzeneteiket vagy nem kapcsolódhatnak ismerőseikhez a virtuális térben. Pedig egy ilyen kiélezett munkaerő-piaci helyzetben a legtöbb cég számára létfontosságú a munkavállalói lojalitás.

A vezető is tartsa be a szabályt!

Egy interjú során egy termelő cég alkalmazottai hangot adtak annak, hogy bár értik a telefonhasználatra vonatkozó szigorú szabályozást, ugyanakkor ha azt látják, hogy a vezetőjük a telefont nyomkodva halad végig azon a területen, ahol a szabály szerint tilos lenne mobilt használni, ők is rugalmasabban kezdik el értelmezni a szabályokat. És ha ezért büntetést kapnak, akkor az felháborodást, vagy akár felmondást szül a körükben.

A dolgozókat zavarja, ha a szabályok nem, vagy máshogy vonatkoznak a vezetőkre, mint rájuk. Ha más szabályok vonatkoznak vezetőkre és beosztottakra, akkor a beosztottak „cikinek” érzik majd betartani azokat, és csak  vezető jelenlétében (extrém esetben akkor sem) tartják magukat az előírásokhoz.

Megoldások a változó igényekre

 

  • Gondolják újra a szabályokat, és enyhítsék őket, ha a munka természete engedi. Példa: óránként pár percben lehessen ránézni az üzeneteinkre. Ezt persze ésszerűen át kell gondolni. Ha ez a megoldás balesetveszélyes lehet, akkor plusz egy kis szünetet iktassunk be a munkaidőbe.
  • Tiltás helyett magyarázat – fontos megérteniük, hogy a szabályok értük is vannak, ehhez viszont folyamatos párbeszédre van szükség vezetők és beosztottak között.
  • Vegyünk példát azokról a munkáltatókról, amelyek a tiltás helyett inkább kihasználják az okostelefon adta lehetőségeket. Sok cég tartózkodik attól, hogy jelen legyen például a Facebookon. Egy belső, kimondottan a cégre szabott applikáció viszont könnyebbé teheti az információáramlást. Legfőképp azoknak a dolgozóknak jelenthet ez sokat, akiknek nincs céges e-mail címük. Ez az út komoly motiváló erővel bírhat, főleg a fiatalabb generációnál.

 

A kommunikációval kapcsolatos attitűd gyökeresen megváltozott. Már mindenben hatékonyan, gyorsan, „okosan” akarnak információhoz jutni az emberek. Ha ezt a munkáltatók nem ismerik fel, és nem változtatnak a jelenleg használt kommunikációs csatornákon és a kommunikáció módján, stílusán, az üzenet nem fog célba érni. Az új generáció „internet és közösségi média függését” fontos számításba venni, ha változtatni szeretnénk a hiányos vagy nehézkes céges kommunikáción.

Az okostelefon „okos használata cégen belül képes orvosolni sok problémát – tiltás helyett tehát pont, hogy a használat lehet a cél, csak épp ellenőrzés alatt tartva. Amellett, hogy ez a megoldás azt eredményezi, hogy a dolgozók úgy érzik, a cégük reagált az igényeikre, egy jól felépített és kontroll alatt tartott kommunikációs eszközt is jelent, amely ott lapul minden dolgozó zsebében.

 

Csikós-Nagy Katalin
a szerző cikkei

(forrás: https://evolutiongroup.hu)
hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

hirdetés