hirdetés
hirdetés

Mentőöv – megküzdési stratégiák

„Nemcsak túlélni, de a lehető legjobbat kihozni az elkövetkező időszakból”

A koronavírus által kialakult helyzet gyökeresen megváltoztatja napi tevékenységeink rutinját. Kapcsolattartási formáink, munkamódunk számunkra eddig ismeretlen formákat ölt. Nem veregethetjük meg a kollegánk vállát, nem ölelhetjük meg a szüleinket, nagyszüleinket. Logemann-Molnár Zsófia klinikai és egészségpszichológus és Geszvein Erika tanácsadó szakpszichológus vendégcikke.

Sokunknak kell most kialakítani egy működőképes rendszert arra, hogy a munkánkra is jusson elég figyelem, energia egy nap, miközben körülöttünk az online térben feltöltött házi feladatok generálta kérdések repkednek, vegyülve a virtuális különórák tananyagával.

Ezek a változások önmagukban is igen erős stresszforrások, amellett, hogy féltjük idős rokonainkat, barátainkat, és aggódunk amiatt, hogy milyen lesz, ha majd minden visszaáll a megszokott kerékvágásba: tudjuk-e majd onnan folytatni, ahol abbahagytuk? És mikor fog ez bekövetkezni, hetek, hónapok múlva?

Bizonytalanságérzetünkhöz nagyban hozzájárul, hogy nem voltunk életünkben még csak hasonló helyzetben sem, mint a mostani: nincs rá forgatókönyvünk, nem tudjuk előrejelezni az elkövetkező történéseket, és felkészülni rájuk. Sokszor a környezetünkben élők sem tudnak megnyugtató választ adni a kialakult helyzetre.

Léteznek hatékony megküzdési stratégiák

Az igaz, hogy pont ilyen helyzetet nem éltünk meg át, de optimizmusra adhat okot, hogy a pszichológia tudománya ismer olyan stratégiákat, melyekkel az emberek teljesen új, bizonytalanságot okozó, akár krízishelyzetekben is hatékonyan meg tudnak küzdeni a kihívásokkal.

Érdekes jelenség, hogy egy kihívást jelentő helyzetben az emberek különbözőképpen reagálnak. Vannak, akiket elsodor az ár, és vannak, akik nemcsak hogy túlélnek egy természeti katasztrófát vagy háborút, de lelkileg megerősödve mennek tovább. De mitől is függ, hogy kit hogyan érint egy vészhelyzet, egy kihívás, egy krízis?

A hatékony megküzdési stratégiák ismerete és alkalmazása adja az alapot az erős pszichés immunrendszerünknek. Akik rendelkeznek ezzel a csomaggal, és helyesen is használják azt (tudják, mikor melyik típusú stratégiát kell bevetni), versenyelőnyben vannak. Megint csak egy optimista üzenet: a stratégiák tanulhatók, szinte azonnal beépíthetők a mindennapokba, meghatározva nemcsak azt, hogyan érezzük magunkat, hanem pozitív hatásuk kihat az életünk összes területére és kapcsolataink minőségére is.

Ezért most, a koronavírus által okozott stressz, szorongás állapotában kulcsfontosságú, hogy a munkavállalók fel legyenek vértezve olyan stratégiákkal, amiket azonnal be tudnak vetni a mentális és testi egészségük megőrzéséhez, ezáltal biztosítva a lehető leghatékonyabb munkavégzést és a pozitív, konstruktív, agilis szemléletű szervezeti kultúrát.

Ne a wellbeing-programokat mondjuk le!

A koronavírus kedvezőtlen hatása a gazdaságra nyilvánvaló, a megszorítások szervezeti szinten azonnal elkezdődtek. Ezek célja a kiadások csökkentése, a megtakarítás, hogy túléljék a következő kihívásokkal teli időszakot. Első ránézésre ezért az tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak, hogy a tréningeket, csapatépítőket, wellbeing-programokat mondják le a szervezők. De valóban ez a legjobb megoldás rövid és hosszú távon is?

Nyilván minden személyes jelenlétre alapozó program lemondásra került a vírus terjedésének megfékezésére való tekintettel. Ez azonban nem kell, hogy automatikusan azt is jelentse, hogy ne lenne lehetőség a tréningek megtartására, hiszen pont ebben az időszakban van a legnagyobb szükség arra, hogy a kialakult stresszt a szervezet jól tudja kezelni.

Hosszú távon kamatozik a pszichés ellenállóképesség erősítése

Ehhez tehát a jelenben kell invesztálni, befektetni, hiszen az, hogy a szervezetre milyen hatása lesz a válságnak, nagyban fog függeni a munkavállalók pszichés ellenállóképességétől. Vagyis attól, hogy milyen gyorsan és sikeresen alkalmazkodnak az új kihívásokhoz, mennyire marad hatékony a munkavégzésük a megváltozott munkamód ellenére is.

Amit most befektet a szervezet a munkavállalók pszichés immunrendszerének fejlesztésébe, az a jövőben többszörösen meg fog térülni. Miért kellene addig várni, amíg már sokkal nagyobb lesz a baj, amikor már sokkal több idő, energia és anyagi befektetés kell majd a talpra álláshoz?

Érdemes mindenekelőtt egy állapotfelmérést végezni a kihívások, nehézségek, erősségek feltérképezése érdekében, amellyel egyénileg fel lehet mérni munkavállalóinknál a megküzdést, a személyes hatékonyságot, a stressz-szintet és az agilitást.

Ezután következhet egy (online!) mentális erőforrástöltő tréning, amelybe érdemes a következő elemeket belevenni (természetesen attól függően, hogy a munkavállalóinknak az előzetes felmérés alapján mire van szükségük, miben szenvednek hiányt):

  • Relaxációs és stresszoldó légzőgyakorlatok a feszültség oldásáért
  • Mindfulnessgyakorlatok a koncentráció és a teljesítmény fejlesztéséért
  • Érzelemszabályozó technikák a negatív érzések kontrollálásáért
  • SMART célok a krízishelyzet hatékony kezelése és motiváció megőrzése érdekében
  • A megküzdés fajtái a megfelelő problémamegoldó stratégia kialakításáért
  • Frissítő jógagyakorlatok a számítógép előtti fáradtság kezelésére
  • Az akaraterő- és kitartáserősítés módszerei

Egy, a fenti elemeket tartalmazó „mentőövcsomag” abban segíti a munkavállalókat, hogy

- a kialakult extrém bizonytalanság és feszültség, stresszhelyzet körülményei közepette is fókuszáltak és hatékonyak tudjanak maradni, mind mentális, mind fizikai egészségüket megőrizhessék;

- hatékony technikákat sajátítsanak el az otthoni munkavégzéshez, amely lehetővé teszi a rendkívüli munkanapok zökkenőmentes és produktív kezelését.

A bizonytalanság velünk marad

Ez az időszak átmeneti, és ezt követően az élet és ezzel együtt a munkavégzés is visszatér majd a „normál kerékvágásba”. Ez viszont biztosan más lesz, mint a koronavírus előtti időszak – hisz a félelem, hogy hasonló bármikor újra megtörténhet, valamint az ebből generálódó állandó bizonytalanság és stressz már soha nem tűnik el teljesen az emberek életéből. Így a normál életbe való visszatérés után a változásmanagement, a kríziskezelés, a stresszmanagament mélyebb szintjeivel is érdemes lesz foglalkozni, hogy a jövőben az esetleges ehhez hasonló helyzetek ne érjék a szervezetben dolgozókat felkészületlenül.

A cikk szerzői: Logemann-Molnár Zsófia és Geszvein Erika, a testi-lelki egészségmegőrzést segítő, a cikkben is felsorolt konkrét módszereket tartalmazó online Minder program megalkotói.

Logemann-Molnár Zsófia, klinikai-és egészségpszichológus
a szerző cikkei

Geszvein Erika , relaxációterapeuta és tanácsadó szakpszichológus
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés