hirdetés
hirdetés

A tettek mezején

Ne csak beszélj, csináld is!

A legtöbb vezetőnek nagyon jó a beszélőkéje. Sőt, többen kommunikációs tréningek tömkelegén vettek részt, még a nyilvánosbeszéd-kurzuson is voltak! Hogy van az, hogy ezt a készséget ennyit pallérozzuk, és közben meg ott van valami, amiről meg teljesen leesik a figyelem: a csinálás. Ki hallott már olyan vezetőről, aki cselekvőkészség-fejlesztő tréningen vett részt? Szabó Tamara szervezetfejlesztő, tréner, coach a Legacy Blog szerzőjének írása.

Én még biztos nem, pedig nagyjából 15 évet töltöttem különböző vezetői pozíciókban, és már jó pár éve foglalkozom vezetőfejlesztéssel.

Szóval a csinálás. Enélkül, valljuk be, semmit nem ér a sok beszéd. Sőt, enélkül a sok beszéd még káros is lehet, hiszen elveszíthetjük az embereink belénk vetett bizalmát, a hitet, hogy jó ember gondjaira vannak bízva.

Adott egy vezető, akinek a csapatában gyakran cserélődnek az emberek. Bár a vezető a csapatmegbeszéléseken, az egyéni teljesítményértékelő beszélgetéseken mindig elmondja az embereinek, mennyire fontosak neki. (És valljuk be, nem sok olyan vezető van, aki a kitűzött célját az emberei nélkül sikerre tudná vinni, szóval ez valahol alap kellene hogy legye. Nagyratörő célokat motiválatlan emberekkel elérni képtelenség!) Az embereknek már a könyökükön jön ki, hogy szavak szintjén ők mennyire fontosak, mert egyébként a vezető napi szintű tevékenysége nem ezt tükrözi. Nem áll ki az embereiért, amikor kellene; nem hallgatja meg őket, ha gondjuk van; amikor olyan döntéseket kellene meghozni, amik kihatnak az emberek motivációjára, egykönnyen sutba dobja ezt a szempontot.

Mondás szinten ott van egy fontos érték, de a cselekedetben nem jelenik meg.

Vagy vegyünk egy vezetőt, aki ragaszkodik a megbeszélések pontos kezdéséhez. Hosszan prédikál arról, hogy mennyire fontos egymás idejét tiszteletben tartani. Majd éppen ő az, aki ezt nem tartja be. Mert hát a dugó, meg nem jött a lift (és szidjuk azt, aki programozta), meg feltartották idefelé jövet egy elképesztően fontos témával. Ő maga nem teszi azt, ami az elvárt lenne. Szóval van csinálás, csak éppen ellenkező előjelű. Amivel egyértelműen eléri azt, hogy az emberei nem fogják komolyan venni, nem fogják tisztelni, és – ha csak nem elképesztően szabálykövetőek – a megbeszélésekre sem fognak időben érkezni.

Szavak és tettek. Összhangban vannak, vagy elválnak egymástól?

Nagy árat fizet az a vezető, aki a tettekben gyenge. De honnan tudod, hogy te erős vagy-e a csinálásban? Például onnan, hogy amit kérsz, azt te magad is hozod, és nem szorulsz magyarázkodásra (hogy például miért késtél a megbeszélésről, vagy miért nincs kész határidőre valamit). Vagy: hogy haladnak a dolgok. Amikben megállapodtok, hogy csináljátok, azokkal történik valami, és nem az van, hogy hétről hétre csak újra előveszitek a témákat. Hogy vannak változások. Ha nem vagy erős a csinálásban, az olyan dolgokban manifesztálódik, hogy azon kapod magad, hogy fontos feladatokat halogatsz, vagy kikerülsz. Hogy ha bármi olyan merül fel, ami túlmutat a rutinon, azt elmismásolod. Hogy csak gyűlnek a mailek, és már inkább nem veszed fel a telefont, mert tudod, hogy amiért hívnak, az fontos, és nem kezdtél vele semmit, inkább ne is menjünk bele a kényelmetlen beszélgetésbe.

És bár tenni a dolgokat, cselekvésbe lendülni a legkézenfekvőbb dolognak tűnik, amikor ott állunk, és a tettek mezejére kellene lépni, jön a lefagyás, a bénultság. Valamiért nem megy. Mit tud tenni egy olyan vezető, akinek nehezére esik a csinálás?

  • Tudatosítsa a csinálás jelentőségét! Hogy enélkül semmit nem ér az egész
  • Gondolja végig, mi a következménye, mi az ára annak, ha nem csinálja. Van, akiknek ez a nyomás jól jön, és akcióba lendül tőle.
  • Van, akinél azonban ennél többre van szükség a változáshoz. Ha ez a jelenség (cselekvőképtelenség) újra és újra visszatér, akkor mindenképpen javasolt a dolgok mélyére nézni. Ha ez nehézség a vezetésben, nagy valószínűséggel az élet többi területén is megjelenik, máshol is nehézséget okoz. Jól tud jönni ilyenkor egy fejlesztő szakember, akivel körbejárják a témát, megnézik az elakadás gyökerét, megoldást keresnek, új stratégiákat próbálnak ki. Aki nem hagyja, hogy a vezető csak beszéljen a dolgokról, hanem rögtön helyzetbe is hozza, hogy fordítsa át cselekvésbe mindazt, amiről beszél.

Akcióra fel! Takarékra Beszélőkével, Csinálókán a sor!

Szabó Tamara, Szervezetfejlesztő, tréner, coach
a szerző cikkei

(forrás: Legacy Blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés