hirdetés
hirdetés

Jövő a jelenben

Munkába állt a világ első burgerkészítő robotja

A tengerentúlon elindult a „robotok inváziója". Egy San Franciscó-i burgerbárban már rendelhetünk attól a robottól, amely egyedül szeleteli a zöldségeket, grillezi a húspogácsát, egymásra rétegezi az alkatrészeket, és csak azzal pakolja meg a bucit, amit a vendég előtte kért. Az öt perc alatt elkészülő, hat dollárért kínált automatizált kulinaritás mostantól már tényleg a jelen.

Két évvel ezelőtt írt a KreatívOnline arról a szokatlan álláshirdetésről, amelyben egy amerikai startup keresett gyorséttermének üzletvezetői pozíciójába egy olyan alkalmazottat, aki a jövőben hajlandó a konyhán robotokkal együtt dolgozni. A foodiek-ból és mérnökökből álló Momentum Machines fejlesztő csapata ugyanis épp akkor készült a világ első olyan gyorséttermének megnyitására, ahol emberi segítség nélkül, friss alapanyagokból, robot készíti a hamburgereket a vendégeknek. Nyolc évet vártak a pillanatra, az ötletükből mostanra lett valóság. 

A párhuzamosan dolgozó két, négy méter hosszú gép közel hétezer alkatrészből áll, ötven különböző funkcióra beállított kezelőkarjával és háromszázötven érzékelőjének összehangolt munkájából egy óra alatt hatvan-hatvan burgert képes elkészíteni. A háttérben húsz számítógép dolgozik azon, hogy a zöldségszeleteket megfelelő vastagságúra, a mártásokat milliliterre, a fűszereket pedig grammra pontosan lemérje minden adaghoz. Három sűrített levegős üvegcső tartja melegen a frissen kisült zsemléket, amelyek mind arra várnak, hogy a rendelés gomb megnyomása után szabad levegőre kerüljenek, és a gépkarok megtöltsék belsejüket tartalommal. Mégpedig olyannal, amire rendelést kapnak. A robot mellé ugyanis egy alkalmazást fejlesztettek, amelyen keresztül a vendég már azt is jelezheti, ha szívesebben látna tripla sajtot, dupla húspogácsát vagy kevesebb hagymakarikát a burgerében. És mindezt öt perc alatt, hat dollárért kapja, majdnem olyan látványosan, mint Willy Wonka csokigyárában.

Minőségi alapanyagok, futószalagszerű gyártás, de gyorsabb és olcsóbb hamburger – Alexandros Vardakostas, a startup alapítója szerint ez a valódi gyorséttermi jövő, aminek ugyanúgy része a kevesebb emberi alkalmazott, mint a jóval hatékonyabb robotok munkába állítása. Ebben az étteremben például a személyzet mindössze az alapanyagok gépbe töltésében és a kiszolgálásban segít.

Vardakostas egyébként több generációs burger-gyártó családból származik: apja Dél-Karolinában az A’s Burgers éttermet, két nagynénje pedig egy kisebb gyorsfalatozó-láncot üzemeltet. Huszonöt éves volt, amikor 2010-ben - Steve Jobshoz hasonlóan - szülei garázsában világosodott meg arról, hogy ezt a hamburgeresdit akár gépesíteni is lehetne, és le is gyártotta a robot prototípusát. Rá két évre találkozott a korábban a NASA-nál és a Teslánál mechatronikai mérnökként dolgozó Steve Frehnnel, akivel együtt kezdték finomhangolni a gézetet. 2016-ban tesztkonyhaként működtették az étteremnek kibérelt helyet, a két robotot pedig most júniusban sikerült munkába állítani. „Minden, amit itt látsz, egy újabb lépés a technológiában. Az önvezető autóknak is jó pár mérföldet kell futniuk, hogy azt mondjuk rájuk: megbízhatóak. Valami nagyon hasonló történik most itt is. Június 27. ezért is lesz nagy nap számunkra" - fogalmazott Vardakos a Bloomberg cikkében.  

Creator burgerbár San Francisco legmenőbb startup-negyedében, többek között a Microsoft, a LinkedIn és az Airbnb főhadiszállásának szomszédságában található, de Vardakostas terve az is, hogy más városok vasútállomásain, egyetemén, repterén vagy stadionjaiban is nyithasson majd egy-egy robottal felszerelt burgerezőt. A Creator robotját mindenesetre néhány napja próbálhatták ki először a sajtó munkatársai, és bár a nyáron még csak előzetes bejelentkezéssel lehet látogatni, szeptembertől megszűnik ez a várólista is, hogy aztán már tényleg bárki rendelhessen magának személyre szabott burgert ebből a kulináris szerkezetből.

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés