hirdetés
hirdetés

Munkavállalói elkötelezettség

Mitől mosolyognak a tengerészek? A kapitány titka

Tudjuk, mennyire fontos, hogy a munkavállalóink értékesnek érezzék magukat a cégnél, odaadóak és hűségesek legyenek a szervezet iránt, és motiváltak legyenek a csapatmunkára. Hogy mivel is érhetjük el mindezt, azt a filmes coaching módszerével – azaz egy filmrészlet segítségével – fogjuk feltárni.

A filmes coaching a storytelling coaching mintájára egy olyan módszertani segédeszköz, amely a filmek által ábrázolt karaktereket, történeteket hívja segítségül ahhoz, hogy megérthessük egy-egy nehéz helyzet, dilemma természetét. A filmek segíthetnek számunkra megalkotni egy olyan kontextust, amelyben végigkövethetjük egy-egy probléma megoldását. A probléma ez esetben az, hogyan motiválhatók a munkavállalóink hűségre, odaadásra a szervezet iránt, és a csapatmunkára, tehát azt nézzük meg, mi is egy szervezet „kötőereje”.

Először is nézzük meg a videót!

A bemutatott filmrészletből láthatjuk, hogy két mosolygós, elégedett tengerész távozik az ajtón, és a kapitány is érdeklődést mutat a téma iránt. Szinte biztos, hogy a tengerészek munkaköri leírásából hiányzik az a rész, hogy reprodukáljanak ellenséges hadihajókat modellező-szakkör keretében, mégis megteszik és láthatóan nagy örömmel. Mégis mi motiválta őket a plusz munkára?

A csoportban való együttélést, az alkalmazkodást, az aktivitást nagyban befolyásolják az elvárható jutalmak. Egy munkahelyi szervezetben a munkavégzést, a szervezeti kultúrának, elvárásoknak való megfelelést alapvetően a juttatások ellentételezik, vagyis fizetést kapunk azért, hogy mindennap beállítjuk a csörgőórát, elmegyünk a munkahelyünkre, és ledolgozzuk a kiszabott munkaidőt. Ez csupán egyfajta motiváció az aktív munkavégzésünkhöz, hisz nem csupán a pénz mozgatja az embert. Számos más vonzó dolog lehet, amely megbecsültté teszi számunkra a munkahelyünket.

Mitől alakul ki és marad fenn a szervezethez való hűség?

A fluktuáció kutatása megmutatta, hogy nagyon sokféle tényező befolyásolhatja a szervezethez való hűséget. Csak a teljesség igénye nélkül néhány: ilyen lehet, hogy mennyire közel van a munkahely, milyenek a munkakörülmények, megoldott-e a munkába-járás, esetleg megfelelő szállás, a gyereknek van-e megfelelő óvoda, iskola, a házastárs megtalálja-e a saját céljait, vannak-e pénzen kívül egyéb alternatív juttatások, a szervezeti légkör elviselhető-e, vagy egyáltalán milyen a hírneve a cégnek, van-e számunkra elérhető alternatív lehetőség  ezekből többet-jobbat kapni. Hosszan lehetne sorolni, még mi minden kerülhet mérlegre egy munkahely megítélése során, amely erősítheti, vagy éppen gyengítheti a szervezethez való hűséget, odaadóbb munkavállalói magatartást.

3 fajta szociális szükséglet

Az emberi szükségletek közül a legalapvetőbbnek számítanak a fiziológiai szükségletek mellett a társas-szociális szükségletek. Ez egy nagyon ősi, archaikus igénye minden embernek. Ezt alapvetően három részre bonthatjuk, amelyek mindegyike kell ahhoz, hogy egy embernek egészséges énképe alakuljon ki, emellett jól érezze magát a közösségben és motivált legyen a csapatmunkára.

  1. A “tartozom valahova” érzés az irántunk megnyilvánuló feltétlen elfogadást jelenti, vagyis jó, hogy vagyunk, létezünk, ezt jó esetben a családunktól, barátainktól meg is kapjuk.
  2. Az “értékes vagyok” érzése már a feltételekkel történő elfogadásunkat jelenti, vagyis, hogy tettem olyan dolgokat, amelyek miatt értékes vagyok a csoport számára, akár a túlélés, akár a munkavégzés szempontjából.
  3. A “képes vagyok” érzése pedig bebiztosítja a jövőt, mely szerint ezután is képes leszek értékes dolgokat teremteni a közösség számára.

Dupla adag rum – és a szükségletek is kielégülnek!

A két tengerészünk tehát ezért köszönte olyan bőszen a kapitány dicséretét, mert megkapták azt az értékesség érzését, amely nem csak egy dupla adag rumhoz juttatta őket, hanem elismerték teljesítményüket, és a jövőbe mutató, hasznosnak ígérkező képességeiket.

Mint láttuk, ehhez a visszacsatoláshoz kellett a kapitány elismerése, dicsérete, megfelelő vezetői magatartása. A vezető részéről szükséges volt a befogadó légkör, az őszinte, nyitott érdeklődés, hogy elérjenek hozzá a fentiekhez hasonló értékes információk.

(forrás: coachingpercek.hu)
hirdetés

Címkék

IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés