hirdetés
hirdetés

Dr. Bodó Structogram® alapú Vezetői Akadémia

Minden híresztelés ellenére: a személyes karizma fejleszthető

A digitalizáció, automatizáció korában könnyen gondolhatnánk azt, hogy a vezetői munkában egyre kevesebb jelentősége van a személyiségnek. De épp az ellenkezője igaz. Különösen ma, amikor a hagyományos értelemben vett hierarchiák és vezetői szerepek megváltoznak, válik ismét fontossá a vezető személyes hatása. Meghatározóan befolyásolja a munkatársak motivációját, elkötelezettségét, és a munkahelyi légkört. A DR. BODÓ VEZETŐI AKADÉMIA programban a személyiség nemcsak egy modul témája, hanem végig a figyelem középpontjában áll. Ezt egy világviszonylatban is jelentős módszer, a STRUCTOGRAM® teszi lehetővé. Milyen hatása van a vezető személyiségének munkatársaira, miben áll, és hogyan fejleszthető a karizma – ezeket a gondolatait osztja meg Dr. Bodó Péter nemzetközi vezetési tanácsadó az olvasóval alábbi cikkében.

A dalai láma és a kis bolt tulajdonosa

„Good energy, Good energy” –  mondta a kis bolt tulajdonosa csillogó szemekkel, és a lehető legszélesebb mosollyal arcán. Dharamsalamban jártunk feleségemmel, ahová egy kis szemináriumi csoportot vezetve jutottunk el mintegy 20 évvel ezelőtt. A Himalája hegység lábánál fekvő fantasztikus helységet Kis Tibetnek is nevezik. Itt él a dalai láma 1959 óta. A kisboltba egy nappal azután tértünk be, hogy a dalai láma visszatért egyik távoli útjáról. „Látták?” – kérdezte a kis bolt tulajdonosa. „Érezték, ahogy elment előttünk, azt az energiát, ami körülötte áradt? Good energy, Good energy, még sokáig fogom érezni.”

Amikor vezetőképzéseinken néha elmesélem ezt, azonnal beindulnak a résztvevők gondolatai: milyen az, amikor a mi vezetőink végigmennek a szerelőcsarnokon, vagy amikor belépnek irodánkba? Vajon rám mit mondanának munkatársaim, ha megkérdezném őket? Good energy, vagy netán ellenkezőleg: Bad energy? A válasz meghatározó jelentőségű a motiváció, az elkötelezettség, a teljesítményszint, a fluktuáció, az egymással való kommunikáció, a konfliktuskezelés és még sok-sok más vonatkozásban.

A labdarúgóedző

Jürgen Klinsmannról, az amerikai labdarúgó válogatott egykori német edzőjéről mondta egyik co-trénere: „Az értekezletei végén, amikor felálltunk, mindig meg voltunk győződve arról, hogy képesek vagyunk megnyerni a következő mérkőzést. Azon túlmenően, hogy világos stratégiája volt, személyiségéből olyan meggyőző erő áradt, ami mindannyiunkat magával ragadott. Tele voltunk motivációval, tetterővel, és alig vártuk már a mérkőzések kezdetét.”

– Mi az, ami a két idézett – teljesen különböző vezető – személyiségét jellemzi?

– Mi az, ami a vezetőket sikeressé teszi?

– Létezik-e a sikeres vezető személyiségtípusa?

Tény, hogy a sikeres vezetők és általában a sikeres emberek személyiségükben nagyon különbözőek. Nem létezik tehát „a” sikeres személyiség típusa. Egy dolog azonban van, ami minden sikeres embernél közös, ez pedig az, hogy személyiségük hiteles. De mitől hiteles a személyiség?

Személyiségünket 2 tényező határozza meg:

  1. a velünk született biogenetikai adottságok, amit temperamentumnak is neveznek, és
  2. a neveltetésünk, tapasztalataink, élményeink, általi környezeti hatások.

(Azt a vitát, hogy melyiknek van nagyobb jelentősége, a tudomány mára már nagyrészt eldöntötte és 50–50%-ra teszi.) Hitelesnek lenni azt jelenti, hogy személyiségünk két oldala, a velünk született adottságaink és a neveltetésünk összhangban vannak egymással, és eszerint cselekszünk. Vagyis megvalósítjuk velünk született potenciáljainkat. Ez a kétoldali összhang az alapja a hitelességnek. Az ókori görögök ezt karizmának (Charisma), ajándéknak nevezték. Isteni, az emberrel született ajándéknak. Minden ember rendelkezik vele, de sokan nem valósítják meg, nem élik (még) eléggé karizmájukat, vagyis velük született biogenetikai adottságaikat. Ennek oka az, hogy neveltetésük, élettörténetük más irányba vitte őket, és esetleg nincsenek is tudatában valódi temperamentumuknak.

Ki vagyok én, amikor a legjobb képességeimet hasznosítom?

Ennek a kérdésnek a megválaszolását teszi lehetővé a STRUCTOGRAM® módszere. A tudományosan megalapozott módszer a neves amerikai agykutató, Prof. Dr. Paul MacLean és a német antropológus Rolf W. Schirm professzor munkáján alapszik. A Structogram® módszerről bővebben itt lehet olvasni.

A Structogram alapú Vezetői Akadémiánk

első modulján a résztvevők megismerik a módszert, és mindenki elkészíti saját ún. biostrukturális elemzését, amivel felfedezheti született képességeit. Ez az izgalmas „önismereti utazás” már sokak számára hozott örömteli meglepetéseket.

Az önismeret jelentős elmélyítése teszi lehetővé egy további téma, a professzionális emberismeret feldolgozását. Ennek segítségével a résztvevők egy ún. Triogram® elemzéssel elkészítik saját csapatuk (sokan családjukét is) személyiségtérképét, amely világossá teszi számunkra a csoportdinamikai összefüggéseket.

Ez az ön- és emberismereti tudás világos iránytűként szolgál a képzés résztvevőinek olyan nehéz helyzetekben is eligazodni, mint a

  • konfliktuskezelés
  • motivációvesztés
  • egyéni beszélgetésvezetés
  • stresszhelyzetek, vagy
  • érzelmekkel való bánás stb.

amelyekre a Vezetői Akadémia további moduljaiban kapnak konkrét módszereket.

Képzés és coaching egy programban

Az elsajátítottak gyakorlati megvalósítását egyéni coaching biztosítja minden résztvevő részére a program során. A képzés fontos célkitűzése az is, hogy a résztvevők annak eredményeit a privát életben is nagy mérték tudják kamatoztatni.

A februárban induló, 4 modulból álló nyitott képzésről bővebben itt lehet olvasni. 

A Dr. Bodó Vezetői Akadémiát vállalati in-house képzésként is ajánljuk.(x)

Dr. Bodó Péter
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés