hirdetés
hirdetés
hirdetés

Év végi HR leltár

Milyen volt 2018 a HR-eseknek? És milyen lesz 2019?

Igen változatos kihívásoknak kellett megfelelniük a HR-eseknek 2018-ban. Bár a felületes szemlélő azt gondolhatná, hogy a munkaerőhiány „mindent vitt”, a neves HR szakemberekhez intézett körkérdésünkre kapott válaszokból kiderül, hogy távolról sem csak erről szólt az elmúlt év – bár tényleg ez a probléma vitte el a pálmát. 2019 hasonlóan izgalmas évnek ígérkezik.

Neves HR vezetőket, szakembereket kért meg a Menedzsment és Controlling Portál, hogy karácsonyi számukban összegezzék az elmúlt évet és fogalmazzák meg, hogyan készülnek a jövő évre. Íme a válaszok.

„HR folyamatainkat új alapokra helyezzük.”

Magyar Miklós, GE Healthcare Digital, EMEA regionális HR üzleti partner

2018 a GE Healthcare Digital csapata számára izgalmas év volt, tele előremutató kihívásokkal. A legbüszkébb talán arra vagyok, hogy a szoftvermérnökség csapatában sikerült nagymértékben növelnünk a női munkatársaink arányát és továbbra is olyan munkakörnyezetet tudunk biztosítani, amely az eltérő élethelyzetben lévő kollégák igényeire is rugalmas választ tud adni. Az erőfeszítéseinket az idei „Legjobb Női Munkahely” díj elnyerése is visszaigazolta.

2019-re is nagy várakozással tekintünk. A HR folyamatainkat egy modern, felhőalapú megoldás segítségével fogjuk új alapokra helyezni, középpontban a munkavállalói és vezetői élménnyel, felhatalmazással. 

„Több mint 30 projekt HR támogatására készülünk fel.”

Dr. Hajtó Zoltán, Magyar Lapterjesztő  Zrt., Humán erőforrás és kommunikációs igazgató

A 2018-as év nekem egy váltással járt, az NKM-ből érkeztem a Lapkerbe. Sok időm nem volt ismerkedni, mert elindítottunk egy nagyon komoly és kemény munkát az IFUA Horváth & Partners segítségével, a NAVIGÁTOR projektet, amely a vállalat tartós jövedelmezőségének fenntartását célozza.

Ezen kívül 2 fontos HR projektünk volt. Egy szociometriai felméréssel a munkavállalói kapcsolati hálót térképeztük fel és erre építve elindítottunk egy munkavállalói workshopot, ahol a munkavállalók együttműködésének erősítését tettük a fókuszba. Nyár végére pedig elkészült a szervezetek Hay mátrixa, illetve a bérpiaci felmérés eredménye, melynek segítségével a juttatási rendszerünket fogjuk racionalizálni.

A kihívásoknál továbbra is a munkaerő megszerzése és megtartása áll az első helyen, különösen a futárcégünknél, a Sprinternél éreztük ennek hátrányait.

2019-ben az SZJA változások miatt a meglévő juttatási rendszer átalakításával indítunk. Azt látjuk, hogy a minimálbér emelése és az állami vállalatok (Posta, MÁV, Volán stb.) által gerjesztett bérinfláció nem fogja könnyebbé tenni a dolgunkat.

Folytatjuk a szervezetfejlesztési feladatokat, ilyen lesz például a cégcsoportszintű ügyfélkapcsolati terület kialakítása, a munkavállalói workshopok 2.0 verziójának megvalósítása. A folyamatban lévő több mint 30 projekt HR támogatására is felkészültünk. 

„Digitalizációs megoldásokat alakítunk ki.”

Szaniszló Ágnes, MÁV Szolgáltató Központ, Humán üzletág vezető

2018 az építkezés éve volt. Fontos projekteket bonyolítottunk le a munkavállalói elégedettség méréssel, stratégia-alkotással, vezetésfejlesztéssel és vállalatikultúra-fejlesztéssel összefüggésben. Arra készülünk, hogy a jövő évben – az idén megteremtett alapokon – szolgáltatásaink fejlesztése, digitalizációs megoldások kialakítása és bevezetése fogja feladataink nagy részét képezni. 

„Nagy feladatunk lesz az önkiszolgáló HR bevezetése.”

Kelsánszky Mária, Trans-Sped, HR igazgató

2018 mérföldkő volt azon az úton, amely oda vezet, hogy ne csak számaink szerint legyünk nagyvállalat, hanem a működésünk szerint is. Átszerveztük a HR-t, újragondoltuk a folyamatainkat, megteremtettük a magas szakmai színvonalú HR működés erős alapjait. Számos informatikai rendszert vezettünk be, mint pl. Navision, ELO, Vectura, TM1, melyekhez a HR-nek is van kapcsolódási pontja. Bevezettük az e-recruitment rendszert, és készen van a teljesítményértékelési rendszer alapja is. Több témában sikerült egyszerűsítenünk a folyamatainkat és csökkenteni a papír alapú dokumentációt. Az IFUA Horváth & Partners segítségével készül a HR kontrolling rendszerünk is. Sok tucatnyi kisebb-nagyobb projektet zártunk le, és nagyon szerettük az alkotás, építés minden percét. Nagy büszkeségünk, hogy elnyertük a Szerethető Munkahely címet, hiszen ez is bizonyítja, hogy lehetséges nagyvállalati működés mellett emberközelinek, emberségesnek, szerethetőnek maradni.

2019-ben sajnos az adóváltozások miatt át kell alakítanunk a Cafeteria rendszerünket, de nagy örömünkre szolgál, hogy megőrizhetjük azt a kollégáink számára. Nagy feladatunk lesz az önkiszolgáló HR lehetőségek, a teljesítménymenedzsment-rendszer, a középvezetői kompetenciafejlesztés és az e-learning bevezetése. 

„Tanulni menő!”

Solymár Dóra, Vodafone, Leadership and Soft Skills Lead

2018 a felkészülés éve volt minden szempontból. Lehetőség arra, hogy kitaláljunk és kipróbáljunk olyan fejlesztési megoldásokat, amelyek időben és térben is közel vannak a hétköznapokhoz.

2019 egy felejthetetlen év lesz! Mindazt, amit eddig előkészítettünk, kipróbáltunk, új utakon visszük tovább. Izgalmas lesz, nagyon sok tanulással, mert TANULNI MENŐ! 

„A HR-nek erős megtartó szerepet kell vállalnia.”

Pusztai László, MÁV Zrt., Humánpolitikai szakértő

Általánosságban, a HR szakmában 2018-ban elkezdődött egy pozitív változás. Úgy tapasztalom, hogy részben a munkaerőhiány miatt egyre nagyobb hangsúlyt kap az emberi erőforrások kifejezésből az ember, hiszen nem pusztán munkavállalókról van szó, hanem emberekről, akik mögött család áll.

Ez érződik egyre több HR-es kollégán, akik azzal a felelősséggel döntenek, hogy a döntésük hatással lehet egy egész családra.

A megkezdődött változások tovább folytatódnak 2019-ben. Véleményem szerint a vállalatok online jelenléte még hangsúlyosabb lesz, azonban ennek többnek kell lennie puszta marketingnél, valódi tartalommal kell bírnia.

Lassan, de biztosan átalakul a klasszikus munkáltató-munkavállaló viszony, előtérbe kerül a partnerség fogalma. Ez kedvezően hat majd mind a dolgozók motiváltságára, elégedettségére, mind a vállalatok teljesítményére.

Az új munkatársak esetében fókuszba kell kerülnie az onboardingnak, ugyanakkor nem szabad elfeledkeznünk azokról a kollégákról, akik már akár több tíz éve is „tolják a szekeret”. Ehhez a HR-nek erős megtartó szerepet kell vállalnia és még erősebb támogató szervezetnek kell lennie. Olyan támogatóvá kell válnia, aki képes összehangolni a vállalati elvárásokat az egyének motivációjával mindkét fél teljes megelégedésére. Lehet, hogy ez már nem hat újdonságként, azonban ma éljük azt a kort, amikor az elméleteket a gyakorlatban is meg kell tudni valósítani. 

„Az inspiráció a legfontosabb HR feladat.”

Bíró Ágota, Emarsys-Technologies Kft., Employee Inspiration Lead

Az Emarsysban 2018-ban arra törekedtünk – és ez 2019-ben is így lesz -, hogy a példaértékű szoftverfejlesztést támogassa a HR víziónk. Az iparág egyik legkiválóbb munkahelyévé válva szeretnénk bevonzani, fejleszteni és megtartani a legtehetségesebb szakembereket. Mindeközben a nagy növekedés mellett szeretnénk megtartani az egykori startup kultúra családias hangulatát, az egyedi Emarsys érzést. Továbbra is az inspirációt érzem a legfontosabb HR feladatnak. 

„Az adatokon alapuló döntéshozás ne csak szállóige legyen!”

Kovács György, DIAGEO Business Services, Senior Analyst, HR Analytics – Talent, OE and ER

Az elmúlt évben főleg arra koncentráltunk, hogy maximálisan kihasználjuk az általunk használt technológiák adta lehetőségeket – nem csak a szűk csapatunkban, de szervezeti szinten is. A people analytics egyik legfontosabb sikertényezője ugyanis a szervezet általános fejlettségi szintje azzal kapcsolatban, hogy a kollégáink mennyire használják a rendelkezésre álló technológiai erőforrásokat és mennyire képesek adatok segítségével következtetéseket levonni.

Nagyon sokat dolgoztunk együtt a képzés és fejlesztési csapattal, hogy az általunk alkalmazott módszertan alapjait közérthetővé tegyük. Jelenleg is egy olyan képzési rendszer kialakításán dolgozunk, amelyet elvégezve bármelyik kolléga betekintést nyerhet az adatvezérelt döntéshozás alapjaiba, megtanulhatja a felelős adatkezeléssel kapcsolatos irányelveket és rálátást kaphat arra, milyen előnyökkel jár a HR-en belül, ha a különböző folyamatokhoz teljesítménymutatókat rendelünk.

Nem meglepő módon a következő év fókuszában számunkra a klienseink állnak. Regionális HR vezetők, helyi HR igazgatók és olyan helyi vezetők, akiket meg tudunk arról győzni, hogy egy adott üzleti probléma megoldásához érdemes a HR analitikát is segítségül hívni.

A jövő évtől kezdve több hosszútávú projektünk is az implementációs szakaszba lép. Így az elsődleges célunk az lesz, hogy az általunk készített elemzések a gyakorlatban is hatással legyenek a szervezet életére. Ez csak akkor lehetséges, ha az ügyfeleinkkel kiváló kapcsolatot építünk és elnyerjük a támogatásukat ahhoz, hogy az adatokon alapuló döntéshozás ne csak szállóigévé váljon, de valóban jelen legyen a HR berkein belül. 

„A retention az új recruitment.”

Muzik Mónika, Erste Bank Hungary, Tréning és Szervezetfejlesztési Vezető

2018-ban a legnagyobb kihívások közé tartozott a cégkultúránk fejlesztése. Úgy érzem, ez egyfajta hullám, előtérbe került a vállalatoknál. A retention az új recruitment, melynél elengedhetetlen, hogy olyan kulturális közeget biztosítsunk a kollégák számára, amelyben szeretnek és tudnak hatékonyan dolgozni, illetve amelyet nem szívesen hagynak ott. A környezet rendkívül felgyorsult, és erre a HR-nek nem reaktívan, hanem proaktívan kell reagálnia. Válaszolni kell a dolgozók megjelenő igényeire, a teljesítményértékelés folyamatára, elkötelezettségi felmérések mikéntjére, vagy akár a visszajelzések mennyiségére/minőségére vonatkozóan. Sok mindenen változtattunk, de az úton még sok egyéb kihívás áll előttünk.

Általánosságban azt tapasztalatom, hogy a tréningpiac elkezdi tisztítani saját magát. A munkavállalók részéről egyre magasabbak a tréningekkel kapcsolatos elvárások, és ezeknek meg kell felelni. Várjuk az új trendek kialakulását/változását: mi lesz a coachinggal, mit hoz nekünk az agilitás? Mit hoz a jövő? Ezekre a kulcskérdésekre keressük és remélhetőleg meg is találjuk a választ 2019-ben. 

„Sikerült cégünket mint munkáltatót elit szintre emelni.”

Márton Katalin, Praktiker Kft., HR vezető

A kereskedelmet erősen érintő munkaerőhiány, illetve általában a munkaerőpiaci helyzet komoly megoldandó feladatok elé állított minket is az elmúlt évben. A számos, különböző fronton indított akciónknak köszönhetően azonban sikerült a Praktikert, mint munkáltatót elit szintre emelni.

Az út, amelyet idén januárban elkezdtük, úgy tűnik, hogy eredményes lehet – ezen az úton fogunk továbbmenni. A munkáltatói márkánk további erősítése, a munkavállalóink megtartása érdekében indított programjaink kiszélesítése és tudatosítása, transzparens és tudatos utódlástervezésünk elmélyítése és a toborzási módszerünk és gyakorlatunk még strukturáltabbá tétele – ez mind folytatódik 2019-ben. Az új évet pont olyan lelkesen, motiváltan és optimistán várjuk, mint az ideit. 

„Stabilizálás, integráció, megtartás.”

Csengery László, IFUA Horváth & Partners, HR vezető

Idén az IFUA Horváth & Partners HR csapata a cég kiugró növekedésének szolgálatában állt. Ez elsősorban a HR branding aktivitások és a kiválasztási folyamat felpörgetéséről szólt. Az elmúlt két évben jelentős üzleti sikereket értünk el, az egyre növekvő potenciált viszont csak úgy lehet árbevétel oldali növekedéssé is átváltani, ha munkatársi oldalon is tudunk erősíteni. Ehhez számos akciót indítottunk, és a HR csapatot is egy fővel növeltük.

Jövőre épp idei eredményeink adják a fő fókuszt. Mivel a 90 fős cég viszonylag rövid idő alatt 120 főre nőtt, legfontosabb célunk az így összeállt csapat stabilizálása, az integráció és a megtartás. 

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés