hirdetés
hirdetés
hirdetés

4 tipp

Miért ne barátkozz a munkahelyen? És miért igen?

A munkahelyen szinte szükségszerűen kialakulnak baráti kapcsolatok, de ezek kétségtelen előnyeik mellett számos csapdát is rejtenek magukban. Mit érdemes tudni róluk, és mivel vigyázzunk?

Mivel napjaink jelentős részét a munkahelyünkön töltjük, szinte elkerülhetetlen, hogy a munkatársak közt idővel barátságok szövődjenek. Egy igaz barátság természetesen gazdagabbá teszi az életünket – a munkahelyi barátságok azonban nemcsak előnyökkel, de számos buktatóval is járnak, és akár a munkánk minőségére is kihathatnak. Az Auckland-i Egyetemen oktató szervezetpszichológus Rachel L. Morrison és Terry Nolan szervezetpszichológus szerint „az embereket a jutalmak késztetik arra, hogy barátságokat kössenek, beszéljünk akár szociális vagy inkább kézzelfogható és gyakorlati jutalmakról. Ezért joggal feltételezhetjük, hogy vannak, akik a munkahelyükön is a saját munkakörülményeik javításának érdekében kötnek barátságokat.” De milyen szerepet játszhat a barátság a munkahelyen? Mikor járunk el okosabban: ha gondosan ügyelünk arra, hogy különválasszuk a szakmai és a magánéletünket, vagy ha épp ellenkezőleg: kifejezetten arra törekszünk, hogy a munkahelyünkön is barátságokat kössünk?

Karrier és barátság: összefügg

Dr. Jan Yager, a Friendshifts: The Power of Friendship and How It Shapes Our Lives című könyv szerzője arra a következtetésre jutott, hogy a kollégákkal kötött barátságok alapvető kihatással lehetnek a karrierünkre. Egy munkahelyen köttetett barátság élvezetesebbé teheti a munkánkat, sőt még a kreativitásunkat és produktivitásunkat is megnövelheti. Egy munkahelyi barát ezen kívül azzal is segítségünkre lehet, hogy értesülhetünk tőle a vállalat belső működéseiről, visszajelezhet nekünk a teljesítményünkről, vagy akár le is tesztelhetjük rajta az új ötleteinket. Ugyanakkor – Tara C. Reich menedzsmentkutató pszichológus és M. Sandy Hershcovis munkahelyi közérzetkutató pszichológus szerint – mindenekelőtt azért barátkozunk a munkahelyen, mert ez segít kielégítenünk a valahova tartozás iránti szükségletünket. A munkahelyi barátságok meglétét Reich és Hershcovis továbbá a megnövekedett munkahelyi elégedettséggel, a csoporton belüli összetartás és a vállalat iránti elkötelezettség erősödésével, valamint a fluktuáció csökkent mértékével kötik össze.

Mik az árnyoldalak?

Azonban a munkahelyi barátságoknak árnyoldalaik is vannak. Igen kellemetlen helyzetbe kerülhetünk, ha egy munkahelyi barátság rossz véget ér (és ilyenkor eszünkbe juthat a „házinyúlra nem lövünk”- szabály is). A túl sok szocializáció eredményeképp csökkenni kezdhet a produktivitásunk; előfordulhat, hogy személyes vagy szakmai információ jut el illetéktelen fülekbe; és klikkek is formálódhatnak, ami további hátrányokkal jár.

Munka-magánélet: meddig keverjük?

A munkahelyi barátság bizalmi kérdés is: el kell, döntenünk, megbízunk-e annyira egy munkatársunkban, hogy esetleg a kollégákkal vagy a munkánkkal kapcsolatos negatív véleményünket is meg merjük osztani vele. Amy Cooper Hakim The Cooper Strategic Group vezetési tanácsadója azt ajánlja, hogyha nem tudjuk megítélni, mennyire szilárd egy munkatársunkkal kötött barátságunk, azt érdemes mérlegelnünk, hogy vajon ha a munkán kívül találkoztunk volna ugyanezzel az emberrel, akkor is közel állnánk-e egymáshoz. Nemleges válasz esetén Hakim óvatosságra int: „ebben az esetben élvezzük a kialakult összhangot és a bajtársiasságot, de az egészet csak annak lássuk, ami: egy barátságos munkatársi viszonynak”.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy a munkahelyi barátságok különböznek a magánéletünkben kötött baráti kapcsolatainktól: mégpedig azért, mert a munkánk az, ami az anyagi biztonságot nyújtja számunkra, és ha olyan helyzetbe kerülünk, hogy a bevételi forrásunk és egy barátság közt kell választanunk, akkor a legtöbb ember a munkájához ragaszkodik jobban. Egy jó baráti kör a munkahelyen nagy hatással lehet a karrierünkre; ugyanakkor egy rosszul megválasztott baráti kör azt is eredményezheti, hogy végül meg kell válnunk a munkahelyünktől.

Barátság vezető és beosztott között – létezhet?

Létezhet-e barátság vezető és beosztott között? Yager szerint az azonos szinten lévők közt köttetett barátságokat lehet a legkönnyebben fenntartani. A vezető-beosztott közti barátságok esetében megvan a veszélye annak, hogy a munkatársak megkérdőjelezik a beosztott indítékait, a vezetőt pedig az a vád érheti, hogy kivételezik az egyik beosztottjával. Épp ezért az ilyen esetekben még körültekintőbben érdemes eljárnunk, hiszen a fentiek olyan következmények, amelyeknek a bekövetkeztét nem érdemes megkockáztatnunk.

Yager és Hakim tanácsai alapján a következő általános tanácsokat fogalmazhatjuk meg:

  1. Óvatosan kezeljük a bizalmas információkat, amelyeket a munkahelyi barátunk megoszt velünk, és alaposan fontoljuk meg, mi mit és mennyit árulunk el magunkkal kapcsolatban.
  2. Húzzuk meg a határainkat, és tartsuk tiszteletben a munkahelyi barátunk határait is! Ne akarjunk többet kihúzni belőle, mint amennyit ő magától meg akar osztani velünk. Továbbá nem várhatjuk el tőle, hogy támogassa az általunk felvetett ötletet a meetingen, ha azzal egyébként nem ért egyet, csak azért, mert barátok vagyunk – és fordított esetben se menjünk bele ilyen helyzetbe.
  3. Ha úgy gondoljuk, hogy a barátságunk veszélyezteti valamelyikőnk pozícióját, vagy kellemetlen helyzetbe hozhat minket, akkor beszéljünk róla, és ha lehetséges, ne menjünk bele olyan helyzetekbe, ahol az érdekeink ütköznének egymással.
  4. Ha a cégnek van a munkahelyi barátságokat illető előírása, igazodjunk ehhez. Ha még nem rendelkezünk ilyennel, akkor HR-esként vagy vezetőként érdemes elgondolkodnunk egy ilyen policy kialakításán, hiszen elengedhetetlen, hogy megtaláljuk az egyensúlyt ezekben a helyzetekben, és a legjobb az, ha már a legelején tisztázottak a viszonyok.

 

További hasonló cikkekért iratkozz fel hírlevelünkre!

 

(forrás: www.monster.com, workplacepsychology.net, businessnewsdaily.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Digital Branding Reggeli a Google-lel március 6-án!

Toborzásaink kiegészítése LinkedIn kampányokkal. Mire jó, hogyan használható, kinek érdemes, kinek nem? Március 6., 08:30

Gyakorlati Facebook útmutató: Recrutiment branding a gyakorlatban, eszközök és lépések több és releváns jelentkezőért. Március 6., 13:00

Amit egy hr-esnek a GDPR-ról tudnia kell. Konzultációval egybekötött workshop a Deloitte szakértőivel március 8-án.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől külföldi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 03.09.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 09.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Március 21., 09:00

hirdetés