hirdetés
hirdetés
hirdetés

Generációk találkozása

Miért kihívás egy önirányító Y és Z a csapatban?

Amikor az irodában a csocsóasztalhoz sietve megbotlunk a vezetékes telefon zsinórjában, felmerülhet bennünk a gondolat, hogy egy párhuzamos valóságban élünk.

X, Y, Z és további generációk találkozása számos újdonságot jelent a vezetők számára. Egyaránt kihívás a generációk közös munkára való hangolása csakúgy, mint a közös munkatér és kultúra megteremtése. Hogyan lehet az irodában ping-pongozni vágyó huszonévest és a nyugodt kiszámítható környezetet igénylő Baby Boomer munkavállaló szükségleteit egyaránt szem előtt tartani?

Steigevard Krisztián, az Emocionális Marketing Kft. ügyvezetője, intergenerációs tanácsadó az ICF HR BRAND(em) konferencia nyitóelőadásában a generációk evolúciójáról beszélt. A szakember szerint a digitális forradalom mérföldkőnek tekinthető a civilizációs fejlődésben. A változás megértéséhez azonban annak pszichológiai hátterét is szükséges ismerni, hogy a jelenséget jobban átlássuk és megtaláljuk az adaptív válaszokat.

Anya, ne a telefonodat nézd!

A digitalizáció magával hozta az okoskészülékek mindennapi használatát. A korai kötődés kialakulásának időszakában az anya és a gyermek között megjelenik egy újabb entitás, mely az anya figyelmét hasonló mértékben ejti rabul, mint gyermeke: ez pedig az okostelefon. Steigervald Krisztián és kollégái által végzett kutatások szerint a mobil használata közben nagyon hasonló emocionális reakciók generálódnak, mint amit a szeretet, gondoskodás során élünk át. A fiatal generáció számára a modern technológiai eszközök már nemcsak, mint használati eszközök reprezentálódnak, hanem egyenrangú, identitásukat meghatározó létezőkké válnak.

Az Alfák a jobb agyfélteket használják?

Az érzelmi kötődésen túl fontos kiemelni a szakértő szerint az infotechnológiai fejlődés idegrendszeri korrelációját. Az íráskészség megjelenése előtt gondolkodásunk alapvetően képszerű, asszociatív és holisztikus volt. Az írás kialakulásával mentális működésünk is jelentős transzformáción ment keresztül, logikus, racionális, analitikus hangsúlyúvá vált. Az intergenerációs tanácsadó szerint az Alfa generáció sajátossága, hogy környezetéhez való viszonyát és gondolkodását alapvetően a jobb agyféltekei dominancia, vagyis a kreatív folyamatok jellemzik.

Y, Z: leleményesek és jól érzik magukat a káoszban

A pszichés különbségek mellett a szoció-kulturális sajátosságok is megjelennek a munkahelyi környezetben. Napjaink vezetői a Baby Boomer (1946-1964) és az X generáció (1965-1979) szülöttei. Meghatározó, de nem kizárólagos jellemzője a két csoportnak a magas szintű szervezettség, a személyes kapcsolatok megőrzésének fontossága, a strukturált és hierarchikus gondolkodásmód, mely vezetői stílusukban és szervezetről való gondolkodásukban is gyakran megjelenik. Velük ellentétben a digitális kor szülöttei, az Y (1980-1994) és Z (1995-2009) generáció tagjai már az önirányítás és az új utak keresésének hívei. Jól érzik magukat a másoknak kaotikusnak tűnő környezetben és leleményesen oldják meg bizonytalan helyzeteket.

A sikeres adaptáció és a szervezet fejlődésének kulcsa a generációk sajátosságainak megértése és az ehhez való kreatív alkalmazkodás lehet. 

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: október 9., 19.00

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak október 11-én.

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés